Comisia Europeană a adoptat două regulamente pentru a promova introducerea unor „servicii de informare inteligente”, cum ar fi avertismentele în timp real cu privire la condițiile rutiere periculoase și informațiile referitoare la locurile de parcare sigure și securizate pentru șoferii de camion. Serviciile de informare pot fi furnizate prin diferite mijloace, cum ar fi semnalizarea rutieră variabilă, radio-ul și aplicațiile de pe telefonul mobil. Comisia dorește ca aceste servicii de informare să fie interoperabile și compatibile în întreaga Europă, precum și disponibile cât mai multor conducători auto în cadrul rețelei rutiere transeuropene.
Vicepreședintele Comisiei Europene, Siim Kallas, responsabil cu transporturile, a declarat: „Sistemele inteligente fac deja parte din viața zilnică a majorității cetățenilor. Informațiile precise și furnizate la timp ne pot ajuta să îmbunătățim siguranța și securitatea rutieră, precum și eficiența transportului.”
Context
Numărul de accidente rutiere mortale a scăzut cu 9% în 2012, ceea ce înseamnă că statele membre sunt din nou pe drumul cel bun spre îndeplinirea obiectivului de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere între 2010 și 2020 (a se vedea IP/13/236). Cu toate acestea, 75 de persoane mor totuși pe drumurile europene în fiecare zi.
Printre cele mai frecvente cauze ale accidentelor se numără condițiile meteorologice nefavorabile și drumurile alunecoase (15% din numărul accidentelor mortale în Franța și aproximativ 20% în Finlanda). Alte 15% din accidentele mortale în Franța sunt atribuite zonelor de accident neprotejate. Se estimează că parcatul periculos cauzează 44 de decese și 1430 de vătămări în Uniunea Europeană în fiecare an.
Estimările sugerează că serviciile de informare inteligente ar putea reduce numărul deceselor cauzate de accidente rutiere cu până la 7%, precum și numărul și gravitatea accidentelor. De asemenea, ele vor reduce întârzierile cauzate de accidente rutiere, emisiile de CO2 și costurile de reparare a infrastructurii. În plus, acestea pot reduce timpul petrecut de șoferii de camion în căutarea de locuri de parcare cu până la 30%.
Noile regulamente nu fac obligatorie introducerea serviciilor de informare. Cu toate acestea, în cazul în care și atunci când statele membre, operatorii și furnizorii de servicii vor să dezvolte și să implementeze astfel de servicii de informare, aceștia vor trebui să se conformeze cerințelor acestor regulamente.
1. Informații rutiere cu privire la pericolele de pe drum
Primul regulament prezentat de Comisie va asigura informarea din timp a tuturor șoferilor, fără costuri suplimentare. Șoferii vor fi avertizați cu privire la pericolele de pe drum, cum ar fi o zonă de accident neprotejată sau condiții rutiere periculoase. Pentru a preveni o proliferare a serviciilor incompatibile, regulamentul stabilește funcțiile de bază și condițiile în care serviciile de informare vor fi dezvoltate și puse la dispoziția tuturor șoferilor. Informațiile furnizate vor include tipul și locul incidentului, precum și sfaturi pentru conducătorii auto atunci când este necesar.
Obiectivul Comisiei este ca serviciul de informare în trafic privind siguranța rutieră să funcționeze în toată rețeaua rutieră transeuropeană, inclusiv la nivel transfrontalier. Cu toate acestea, pentru a reflecta diferitele situații naționale și pentru a optimiza investițiile, statele membre vor trebui să identifice pe ce drumuri ar trebui să fie utilizate mai întâi serviciile de informare.
2. Parcare în siguranță pentru camioane și vehicule comerciale
Al doilea regulament va îmbunătăți informarea șoferilor de camion cu privire la locurile de parcare sigure și securizate. Regulamentul este menit să prevină parcarea periculoasă a camioanelor pe banda de refugiu și să-i ajute pe conducătorii auto să respecte timpul de conducere regulamentar. De asemenea, regulamentul garantează interoperabilitatea și continuitatea serviciilor de informare în rețeaua rutieră transeuropeană, inclusiv la nivel transfrontalier.
Regulamentul definește împărțirea responsabilităților între operatorii publici și operatorii privați implicați, în vederea definirii unor norme armonizate și standardizate pentru colectarea, schimbul și diseminarea informațiilor.
Informațiile vor fi furnizate prin intermediul telefoanelor inteligente sau al semnalizării rutiere variabile și vor conține descrierea zonelor de parcare, nivelul de securitate și siguranță, precum și instalațiile de confort. Statele membre vor selecta „zone prioritare pentru parcarea camioanelor”: acolo unde există un deficit de locuri într-o zonă de parcare, vor fi oferite informații privind alte capacități neutilizate de parcare în aceeași zonă.
Etapele următoare
Regulamentele au fost înaintate Parlamentului European și Consiliului prin procedura „actelor delegate”. Comisia speră să aibă posibilitatea de a le publica până la sfârșitul lunii iunie.
Conducătorii auto se pot aștepta să vadă aceste servicii introduse în orice moment după publicarea noilor regulamente.
Pagini Utile
● MEMO/13/436