Produse locale, demonstratii culinare si retete reinterpretate in Cluj-Napoca
Transilvania Fest 2013 aduce la Cluj-Napoca producători locali, meşteşugari şi ansambluri folclorice, care vor anima timp de trei zile Piaţa Unirii. Acestora li se alătură experţii în domeniul gastronomic de la Universitatea Oxford Brookes, care vor face demonstraţii de gătit. Evenimentul are loc între 20 şi 22 septembrie, iar fiecare seară de festival va fi încheiată de proiecţii de film, găzduite de Casa TIFF.
Transformat în festival itinerant de cultură şi mâncare, după ce a debutat în 2005 ca Turda Fest, festivalul se află la ediţia a opta şi este organizat de Asociaţia Transilvania Fest, alături de Primăria Municipiului Cluj-Napoca şi Consiliul Judeţean Cluj, prin Asociaţia Produs de Cluj şi Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Cluj. Totodată, acesta se desfășoară sub Înaltul Patronaj Naţional al Alteţei Sale Regale Principesa Margareta a României şi Înaltul Patronaj Internaţional al Alteţei Sale Regale Prinţul Charles de Wales.
Sponsorul principal al festivalului este URSUS. Organizat şi cu susţinerea Raţiu Family Foundation, evenimentul își propune să încurajeze turismul culinar și cultural, prin dezvoltarea sustenabilă a acestora, fiind un promotor al Transilvaniei bogate în obiceiuri şi meşteşuguri valoroase.
„Publicul străin începe să guste bucătăria autohtonă, cu propriile reinterpretări şi arome variate. Avem astăzi variante moderne minunate ale unor reţete tradiţionale. Iar bucătarii devin din ce în ce mai creativi şi dau un suflu proaspăt bucătăriei transilvănene. E un lucru extraordinar pentru România, mai ales că ajută la păstrarea reţetelor autohtone, parte din moştenirea culturală a regiunii”, precizează Pamela Raţiu, preşedintele Asociaţiei Transilvania Fest.
În cadrul festivalului, peste 100 de producători locali vor participa la târgul din Piaţa Unirii.
„La Transilvania Fest, alături de meșteșugarii și producătorii locali, URSUS aduce în atenția participanților un alt simbol autentic românesc: ursul brun. Prin activitățile interactive din cadrul festivalului, ne propunem să evidențiem rolul pe care îl are ursul în cultura românească, precum și importanța de a proteja această specie. Pentru noi, Transilvania Fest este locul în care se împletesc perfect toate valorile, simbolurile și tradițiile românești”, declară Mihai Bârsan, Vice-Președinte Marketing URSUS Breweries.
Vizitatorii vor descoperi produse naturale, cum ar fi mierea cu anason şi fructele în miere, caşul maturat, sucurile şi siropurile, uleiurile presate la rece cu diferite mirodenii – piper roşu, cimbru, busuioc sau ardei iute – dulceţurile şi ceaiuri tradiţionale sau produsele de patiserie.De asemenea, Piaţa Unirii din Cluj-Napoca va găzdui demonstraţii culinare prezentate de Paul Bloomfield, cunoscutul chef londonez pasionat de Transilvania. Acestuia i se vor alătura sous-chef-ul Boysie James Kevill şi o echipă de voluntari de la Oxford School of Hospitality Management. Pe lista preparatelor se află gnocchi şi cârnăciori tradiţionali cu varză kale şi salată de fasole, tocana românească de miel, tarta de măr şi afine şi tortul de trandafiri cu gem de zmeură şi fistic.
Programul festivalului include – printre altele – şi parade ale portului popular, care se vor derula în Piaţa Unirii şi pe Bulevardul Eroilor. Acestea vor reuni câte 300 de artişti populari din toată Transilvania. Detaliile complete sunt disponibile în Programul Transilvania Fest 2013.