Vineri și sâmbătă, 8 și 9 noiembrie 2024, la ETAJ artist-run space pe strada George Enescu 43, respectiv la ETAJ Mahal, în incinta Combinatului Fondului Plastic (Strada Băiculești 29), are loc deschiderea expoziției TRANSHUMANCE, o inițiativă colectivă a spațiilor independente ETAJ artist-run (RO) și Studio44 (SE) de a populariza comunitatea artist-run locală și exponenții acesteia.
Artiști: Adrian Ghiman, Ana María Almada De Álvarez, Andrej Zverev, Andrei Tudoran, Carolina Hindsjö, Catalin Burcea, Corina Pacurar, Diana Butucariu, Erik Lindeborg, Jakob Anckarsvärd, Kjell Hansson, Kolenka Rammi, Lucian Sandu Milea, Mihai Zgondoiu, Mircea Modreanu, Radu Panait, Raluca Ilaria Demetrescu, Razvan Nastase, Razvan Pascu, Rikard Fåhraeus, Ruxandra Tudoran, Sebastian Iacob, Sergiu Chihaia, Susanne Högdahl Holm, Zoltan Bela, 111invers1 (Mugur Grosu & Lumi Mihai)
ETAJ artist-run space: 8 noiembrie – 8 decembrie 2024
Vernisaj: vineri, 8 noiembrie 2024, ora 18:00 – 21:00
ETAJ Mahal: 9 noiembrie – 8 decembrie 2024
Vernisaj: vineri, 9 noiembrie 2024, ora 16:00 – 22:00
Proiectul TRANSHUMANCE propune o reflecție asupra mobilității culturale, abordând migrația din două persepctive: (1) ca fenomen geografic și (2) ca proces de adaptare continuă a identității artistice. Este un proiect care nu se mulțumește cu iluzia „sincretismului” cultural, ci pune în discuție contradicțiile inerente dintre tradiție și schimbare, dintre autenticitate și influențele ce bântuie spațiile artistice ale contemporaneității. Derulat sub forma unei trilogii expoziționale, proiectul este organizat de ETAJ artist-run și Studio 44 și are loc în spațiile din București, respectiv din Stockholm, mizând pe participarea pubilcului la o discuție despre modul în care artiștii navighează diverse teritorii culturale în procesul lor de creației.
Etimologia termenului „transhumanță” — derivat din latină, din „trans-” (trecere peste) și „humus” (pământ, teren) — ne vorbește despre migrarea oilor de la o pășune la alta, dar, în acest context, se transformă într-o metaforă pentru mobilitatea culturală, adică pentru drumul pe care îl parcurge artistul între identitatea sa originară și provocările noilor lumi. De-a lungul istoriei, sensul termenului a evoluat, iar astăzi „transhumanța” nu se mai referă doar la o migrație fizică a turmelor, ci la mobilitatea ideilor, la schimburile culturale care traversează granițele, aducând cu ele nu doar influențe, ci și conflicte. Astfel, TRANSHUMANCE pune în discuție această continuă „trecere peste” a barierelor culturale, evidențiind că, în realitate, migrarea culturală nu este niciodată simplă, nici ușor de asimilat. Este o mișcare care presupune nu doar integrarea diversității, ci și trăirea tensiunii dintre vechi și nou, între ceea ce rămâne neschimbat și ceea ce trebuie adaptat pentru a face față provocărilor prezentului.
Pe de-o parte proiectul urmărește să prezinte o selecție eterogenă de lucrări și viziuni artistice, și pe de altă parte, se vrea o analiză a realității artistului aflat într-o continuă migrație. Lucrările expuse reflectă, într-o măsură considerabilă, căutările celor care trăiesc în spațiul unei culturi mobile, unde granițele nu mai sunt definite geografic, ci, mai degrabă, ideologic și simbolic. Acest „drum” al artei contemporane este marcat de contradicții inevitabile: între menținerea unui „centru” identitar și presiunea de a răspunde unor tendințe universale, între autenticitatea culturală și diluarea acesteia în fața unui amalgam de influențe externe. Expozițiile din cadrul proiectului propun o meditație asupra acestor conflicte, subliniind că migrarea nu este un proces liniar sau armonios, ci un joc constant între conservarea tradițiilor și expansiunea lor într-o realitate în care totul se mișcă, se transformă și se reinventează.
Primul capitol al acestei trilogii, „Origin and Departure”, este atât un punct de plecare, cât și o problematizare a acelui „început” care este, în fapt, un proces continuu de formare și re-formare a identității. Deschiderea acestei expoziții înseamnă a întreba: ce rămâne dintr-o tradiție când aceasta este expusă la „migrarea” continuă a influențelor? Cum se păstrează esența unei culturi într-un context în care granițele se disipă și devin tot mai greu de definit? Este un drum al auto-descoperirii, dar și al auto-dezvrăjirii. Această expoziție nu presupune o „întoarcere” la rădăcini, ci o plecare continuă, un proces în care fiecare lucrare devine un act de reflecție asupra propriei poziții în lumea globalizată. Fiecare lucrare este, astfel, o „plecare” permanentă, iar întrebările care stau la baza proiectului sunt tocmai acelea care nu au răspunsuri definitive, ci doar traiectorii deschise către noi înțelesuri și interpretări.
Program de vizitare: expoziția se poate vizita la cerere, cu o programare în prealabil pe canalele sociale ETAJ.
Intrarea este liberă.