România, Ungaria şi Ucraina cooperează pentru integrarea şcolară
Campania pentru integrarea şcolară, "Clopoţelul sună pentru toţi", este lansată simultan în România, Ucraina şi Ungaria. Prin cooperarea unor regiuni învecinate din aceste ţări, trei organizaţii ale societății civile, Asociaţia Down din Ungaria, Centrul de reabilitare medicală şi socială din Ucraina, precum şi Organizația Caritas Satu Mare din România şi-au unit forţele pentru a schimba percepţia asupra învăţământului public.
Programul "Clopoţelul sună pentru toţi" a fost lansat în Ungaria în 2009 cu scopul de a promova integrarea școlară. De regulă, copiii cu dizabilități nu au dreptul şi mijloacele pentru a merge la grădiniţele și şcolile cu copii sănătoşi: un copil cu sindromul Down, sau orice alte deficienţe mentale sau dizabilități fizice, cum ar fi lipsa vederii, a auzului sau imobilizarea într-un scaun cu rotile, sunt nevoiți să fie școlarizați în şcoli special concepute pentru ei. Acest program îi duce pe copiii cu dizabilităţi mentale sau fizice în şcoli şi centre de îngrijire de zi, pentru o anumită perioadă de timp, pentru a socializa și învăța alături de copii sănătoşi.
În acest an, programul "Clopoţelul sună pentru toţi" traversează frontierele naţionale şi include instituţiile de învățământ româneşti, ungureşti şi ucrainene în promovarea integrarii școlare. În prima fază a programului se va face un studiu aprofundat cu privire la atitudinea societăţii faţă de persoanele cu dizabilități, precum şi față de acceptarea şi integrarea lor. În aceste trei ţări – România, Ucraina şi Ungaria – procentul persoanelor cu handicap care găsesc locuri de muncă pe piaţa liberă a muncii este extrem de redus în comparaţie cu procentul de 40% din ţările occidentale.
Organizaţiile societăţii civile sunt de acord că, pentru a ajunge la o acceptare a societăţii faţă de persoanele cu dizabilități, integrarea trebuie să înceapă la o vârstă fragedă, de aceea programul este destinat copiilor cu vârste cuprinse între 5 şi 14 ani, fundamentând astfel profesionist integrarea timpurie. Experienţa Occidentului ne arată că timpul petrecut alături de copii cu handicap are un impact pozitiv și asupra inteligenței emoționale a copiilor sănătoşi.
"Programul ne ajută în prezentarea integrării copiilor cu dizabilităţi şi a familiilor în grădiniţe şi şcoli, ca o alternativă reală la educaţie separată şi, de asemenea, deschide noi posibilităţi în regiune, pentru cooperarea organizaţiilor societăţilor civile", a declarat Attila Kósa, directorul Asociaţiei "Organizaţia Caritas Satu Mare".
Obiectivul pe termen lung al programului este să crească nivelul de acceptare în societate a persoanelor cu handicap.