Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Tinerii conducatori auto din ziua de azi nu acorda multa atentie regulilor de circulatie

Trei din patru tineri conducători auto recunosc faptul că nu respectă limitele de viteză din trafic, inclusiv faptul că accelerează la culoarea galbenă a semaforului şi trec pe culoarea roşie.

Când vine vorba de viteza de pe şoselele din Europa, se pare că tinerii conducători auto nu se dau înapoi. Un nou studiu realizat de Goodyear arată faptul că 73% din tinerii şoferi din Europa recunosc că accelerează la culoarea galbenă a semaforului şi 14% chiar trec pe culoarea roşie. Acesta este un motiv de îngrijorare, de vreme ce deciziile pe care le luăm într-o fracţiune de secundă atunci când conducem sunt determinate de zona lobului parietal a creierului care determină percepţia şi vederea în spaţiu. Conducerea cu o viteză prea mare nu oferă timp lobului parietal să capteze imaginea, ceea ce face să avem o dificultate mai mare în a calcula şi a citi distanţele în trafic.

Studiul a investigat comportamentul a 6.400 de tineri conducători auto cu vârste sub 25 de ani din 16 pieţe (15 ţări europene şi Africa de Sud) şi a oferit câteva aspecte interesate în ceea ce priveşte comportamentul tinerilor conducători auto în trafic. De asemenea, cercetarea relevă un număr de stereotipuri naţionale în ceea ce priveşte conducerea auto. Un studiu anterior realizat de Goodyear în 2010 privind siguranţa rutieră a arătat că, printre ceilalţi europeni, italienii erau văzuţi ca fiind cei mai puţin responsabili în trafic, iar germanii – cei mai prudenţi din Europa. Însă, aceste date nu sunt confirmate de rezultatele studiului din 2012, care îi clasează pe tinerii italieni printre cei mai puţin predispuşi să accelereze sau să calculeze greşit distanţa din trafic atunci când depăşesc alte vehicule. De asemenea, percepţia conducătorilor auto germani nu este pe deplin susţinută, de vreme ce aceştia sunt printre cei mai puţin dispuşi să se supună semnelor din trafic.

„Studiul privind siguranţa tinerilor conducători auto demonstrează importanţa educaţiei continue pentru şoferii începători. Goodyear va lucra cu instituţii şi centre de pregătire pentru conducerea auto în scopul de a îmbunătăţi educaţia şoferilor şi pentru susţinerea acestui demers cu materiale privind siguranţa rutieră”, a declarat Directorul de Comunicare Corporativă de la Goodyear EMEA, Jens Völmicke. „Goodyear va continua parteneriatul cu Asociaţia Europeană a Şcolilor Auto, pentru a sprijini tinerii conducători auto şi pentru a le asigura o mai bună pregătire şi consiliere cu privire la viteza şi siguranţa în trafic.”

Tinerii simt nevoia de viteză

Preferinţa pentru viteză este puţin mai răspândită în rândul bărbaţilor tineri, poate pentru că se simt mai siguri la volan sau pentru că sunt mai interesaţi în a se evidenţia faţă de ceilalţi (70% dintre bărbaţi faţă de 62% dintre femei recunosc faptul că depăşesc limita de viteză atunci când conduc). Tinerii conducători auto din Polonia, Africa de Sud şi Rusia par să depăşească mult mai des limitele de viteză decât orice altă ţară (81%, 79% şi respectiv 76%), în timp ce tinerii care conduc cel mai responsabil sunt cei din Marea Britanie şi Spania, unde doar 54% şi respectiv 40% recunosc că depăşesc limita de viteză. De asemenea, ei sunt cel mai puţin dispuşi să încerce atingerea vitezei maxime a maşinii lor – doar 18% şi respectiv 19% – şi acest lucru este explicat probabil prin modurile stricte de aplicare a legii şi prin amplasarea radarelor de viteză în trafic.

Spre deosebire de britanici şi spanioli, tinerii conducători auto germani şi ruşi sunt cei mai dispuşi să încerce atingerea vitezei maxime a maşinii lor, un procent de 53% şi 46% afirmând că şi-au turat motorul la maxim. Acest lucru nu este deloc surprinzător pentru Germania, de vreme ce aceasta este singura ţară din lume unde nu există limită de viteză pe autostrăzi.

„Aceste rezultate sunt deosebit de îngrijorătoare dacă luăm în considerare faptul că 25% din accidentele mortale sunt cauzate de viteza excesivă în rândul tinerilor conducători auto, în comparaţie cu doar 10% în rândul persoanelor mai în vârstă”, a declarat Gerhard von Bressensdorf, Preşedintele Asociaţiei Europene a Şcolilor Auto.

Regulile sunt făcute pentru a fi încălcate

Viteza nu este singura zonă faţă de care tinerii conducători auto au un comportament periculos. Se pare că, în ciuda faptului că au luat permisul de conducere doar de câţiva ani, tinerii şoferi ignoră, de asemenea, multe reguli importante de circulaţie. Studiul a arătat că 43% dintre bărbaţi şi 35% dintre femei recunosc că nu s-au supus semnelor de circulaţie. Tinerii conducători auto din Africa de Sud şi Polonia sunt în fruntea clasamentului cu 62% şi respectiv 51%, în timp ce suedezii şi cehii sunt cei mai responsabili, cu un procent de 25% şi respectiv 24%, doar uneori ignorând semnele de circulaţie. Aproximativ 41% dintre bărbaţi şi 33% dintre femei recunosc că iau curbele cu viteză şi un enorm procent de 50% din tineri afirmă că au depăşit mai mult de un vehicul la un moment dat pe o şosea cu două benzi.

De asemenea, tinerii conducători auto nu acordă des prioritate (26% bărbaţi şi 19% femei), germanii fiind în fruntea clasamentului pentru accelerarea la culoarea galbenă a semaforului (85%), iar un enorm procent de 28% din tinerii turci recunoscând că trec pe culoarea roşie. Tinerii şoferi care se comportă cel mai responsabil în trafic sunt belgienii, cehii şi francezii cu nişte procente relativ mici, de 8%, 8% şi respectiv 6%, care susţin că au trecut pe roşu o singură dată.
Cert este că părinţii continuă să exercite o influenţă pozitivă asupra conducătorilor auto începători, de vreme ce au apărut diferenţe între cei care încă locuiesc cu părinţii şi cei care locuiesc singuri. Tinerii care trăiesc pe cont propriu sunt mult mai agresivi în trafic: 34% au încercat să atingă viteza maximă a maşinii lor (comparativ cu 29% dintre cei care locuiesc cu părinţii); 49% au depăşit mai mult de un vehicul la un moment dat pe o şosea cu două benzi (comparativ cu 39% dintre cei care locuiesc cu părinţii) şi 36% au condus cu aceeaşi viteză pe un carosabil umed şi pe unul uscat (comparativ cu 30% dintre cei care locuiesc cu părinţii).

De asemenea, se pare că tinerii conducători auto care şi-au încheiat studiile la o vârstă fragedă – 18 ani sau mai tineri – sunt mult mai predispuşi să facă greşeli decât cei care continuă studiile pentru mai mult timp. 47% dintre cei care au abandonat şcoala la 18 ani nu respectă semnele din trafic, în comparaţie cu 36% dintre cei care îşi continuă studiile până la 22 de ani.

Nu doar viteză, ci şi băutură

În ciuda publicităţii intense din multe pieţe şi a creşterii sancţiunilor stricte pentru infractori, un alarmant procent de 24% dintre bărbaţi şi 15% dintre femei recunosc că s-au urcat la volan după ce au consumat alcool. Tinerii conducători auto din Africa de Sud sunt cei mai predispuşi să conducă după ce au consumat o băutură alcoolică (45%), în timp ce britanicii sunt cei mai puţin dispuşi, cu un procent de 4%, care reflectă gradul înalt de aplicare a legii şi politica de toleranţă scăzută faţă de acest aspect. Acest lucru este accentuat de numărul tinerilor cu vârste cuprinse între 17-24 de ani care îşi petrec timpul liber în baruri sau în cluburi. La nivelul întregii Europe, aceasta este a doua cea mai răspândită activitate în rândul tinerilor. Se estimează că 16.800.000 de tineri europeni îşi petrec timpul liber în localuri, unde consumă băuturi alcoolice. Cu o medie de 20% din tinerii şoferi care recunosc că înainte de a conduce consumă alcool, în Europa există 3.360.000 de tineri conducători auto care consumă băuturi alcoolice înainte de a se urca la volan.

Notă
Despre metodologia studiului
Studiul a fost realizat de IPSOS în numele Goodyear EMEA pentru a înţelege mai bine conştientizarea, opiniile şi practicile privind siguranţa rutieră în rândul tinerilor conducători auto şi al începătorilor.
În total au fost intervievaţi 6.400 de respondenţi cu 400 de interviuri pe ţară în următoarele state: Austria, Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Franţa, Germania, Italia, Ţările de Jos, Polonia, Rusia, Spania, Suedia, Elveţia, Africa de Sud, Turcia şi Marea Britanie. Au fost în total 20 de întrebări care au acoperit cinci teme: educaţia în trafic, comportamentul pe şosea, accentul pus pe stilul de viaţă şi pe societate, pregătirea sezonieră şi, mai ales, pentru iarnă.
Cercetarea de teren s-a desfăşurat în perioada 23 iulie – 17 august 2012. Interviurile au fost realizate online în limba locală a fiecărei ţări. Respondenţii au trebuit: să aibă permis de conducere valabil, să aibă peste 18 ani şi să fie conducători auto activi.

Bucuresti, 04.12.2012

{mosloadposition user9}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.