Corpul își neagă propriile limite, în noua proiecție BIEFF la MNAC
Joi, 21 septembrie, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF continuă seria de proiecții Politics of the Body, inițiată în colaborare cu Muzeul Național de Artă Contemporană, cu cel de-al doilea program: The Transgressive Body.
Mix de artă conceptuală, reverie suprarealistă, film de gen, found footage și discurs activist, selecția pune în dialog filme care transcend limitele corpului și ale reprezentării sale cinematografice, explorând – via corporalități reale sau posibile – teme precum dialectica normativitate vs. diferență, subconștientul, instinctivitatea, sexualitatea, condiția outsider-ului și, în cele din urmă, versatilitatea cinema-ului ca limbaj și agent al schimbării de percepție și viziune.
Canal de comunicare între sine și exterior, corpul procesează stimulii senzoriali pentru a interacționa, a înțelege și a funcționa în lumea care ne înconjoară. Aparenta sa forță și certitudine ascund însă o vulnerabilitate ce poate destabiliza cu ușurință statutul său social acceptat. Fie culturale, sexuale, economice sau psihologice, limitările impuse asupra sa îl abat de la cursul firesc, generând transgresii ale normelor care cer să fie recunoscute și acceptate ca parte a naturii noastre umane.
Bilete: 9 lei online, prin Eventbook / 8 lei la intrare
La 20:00 vă invităm pe terasă, filmele urmând să înceapă de la ora 20:30, în cafenea. Pentru cei ce doresc să viziteze MNAC înaintea proiecției, programul de vizitare al muzeului se încheie la ora 20:00, fiind recomandat să veniți cu cel puțin o oră înainte.
Filmele proiectate au fost prezentate anterior în cadrul edițiilor BIEFF din 2014 și 2016; acestea vor fi subtitrate în limba engleză.
Serie curatoriată de Adina Pintilie
Proiect coordonat de Dan Angelescu
Text curatorial: Andrei Tănăsescu
Mulțumiri: Romina Banu
Parteneri: MNAC București, Sixpackfilm Austria, Agência da Curta Metragem, Asociația Fala Português!
Cover photo: Our Lady of Hormones (Bertrand Mandico), courtesy of Ecce Films
Mereu provocatorul Bertrand Mandico – unul dintre artiștii vizuali contemporani pe care BIEFF îi urmărește și susține constant încă de la debut – propune o incursiune fascinantă în zona bizarului psiho-sexual, inspirat numită Our Lady of Hormones. Cu o mizanscenă decadentă – radiind vitalitatea cinefilului pasionat de filmul de gen și pusă în valoare de plasticitatea peliculei de 16mm – filmul spune povestea erotică a rivalității dintre două actrițe obsedate de o bucată de carne care trăiește și respiră. O experiență suprarealistă veritabilă, la granița între genuri precum comedia, thriller-ull și horror-ul – prezentată în premieră internațională la Festivalul de Scurtmetraj de la Clermont-Ferrand – Our Lady of Hormones este un comentariu de o senzualitate și o inteligență ludică debordante, despre incapacitatea naturii umane de a-și „domestici” impulsurile primare.
Prezentat în cadrul parteneriatului de lungă durată al BIEFF cu prestigioasa secțiune Quinzaine des Réalisateurs a Festivalului de Film de la Cannes, The Exquisite Corpus deconstruiește deopotrivă limbajul cinematografic și corpul uman, într-o adevărată explozie a simțurilor. Având ca material imagini erotice culese din surse variate, celebrul regizor austriac de avangardă Peter Tscherkassky îşi foloseşte tehnicile bine-cunoscute de manipulare a formatului analog, creând o veritabilă „grădină a desfătărilor lumești”. Într-o colonie de nudişti, o femeie doarme pe plajă. Starea ei de reverie ne acaparează, devenind un vis erotic demn de orice fan pasionat al celuloidului. Filmul este prezentat cu sprijinul Sixpackfilm Austria.
În YOU ARE BORING!, artista vizuală germană Vika Kirchenbauer lansează o provocare curajoasă și acidă la adresa spiritului nostru reprimat și plin de inhibiții. Subversiv și provocator, YOU ARE BORING! – proiectat în premieră la Festivalul de Scurtmetraj de la Clermont-Ferrand – ne confruntă cu propriile limite interioare, cu propriile emoții refulate și pudori inhibitive, meditând în același timp asupra modului în care hegemonia noastră culturală consumă „diferența”. Fără să fie brutal, filmul ne lasă mai degrabă cu senzația unei mustrări afectuoase la adresa politicii reprezentării practicate de societatea noastră normativă.
Pedofilia – un subiect tabu care stârnește o aversiune imediată și de necombătut. Dar ce s-ar întâmpla dacă tu însuți ai fi cel afectat? În Among Us, de regizorul olandez Guido Hendrikx – câștigător al Premiului pentru cel mai bun scurtmetraj la Montreal International Documentary Festival și al Premiului “In Memory of Ingmar Bergman” la Uppsala International Short Film Festival – confesiunile a trei pedofili – a căror identitate rămâne ascunsă – ne dezvăluie istoriile personale de descoperire, reprimare și reconciliere (imposibilă?) cu acest impuls. Niciodată exploatativ sau senzaționalist în felul în care abordează acest subiect controversat, Among Us oferă o platformă lipsită de prejudecăți pentru explorarea unor traume îndelung reprimate.
În aceeași zonă a confesiunii, Seven Times a Day We Bemoan Our Lot and at Night We Get Up to Avoid Dreaming (câștigător al Premiului pentru cel mai bun film din competiția germană la Festivalul Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen) investighează psihicul traumatizat al victimei unui abuz. Îmbrățișând pe deplin forma sa subiectivă, artista vizuală germană Susann Maria Hempel pătrunde din ce în ce mai adânc în mintea protagonistului său, narând confesiunile de jurnal via mizanscene pline de colaje fantasmagorice manipulate ca marionetele. Fascinantul teatru de păpuși al lui Hempel explorează abuzul fizic și psihologic cu un curaj și originalitate impresionante, transformând universul protagonistului într-o reflexie deopotrivă familiară și neliniștitoare a fiecăruia dintre noi.