Rezultatele studiului GfK privind comportamentul de utilizare
Atât dispozitivele dedicate exclusiv navigaţiei cât şi telefoanele mobile cu funcţie de navigaţie vor continua să se menţină pe poziţie în viitor. Tendinţa consumatorilor este de a opta pentru unul sau altul în funcţie de modul de utilizare. Acestea sunt rezultatele unui studiu privind utilizarea dispozitivelor de navigaţie, care a fost realizat de către GfK Retail and Technology în Germania, Franţa şi Marea Britanie.
Până în prezent, în competiţia cu soluţiile integrate, dispozitivele de navigaţie portabile au dominat piaţa. Totuşi, aceasta devine din ce în ce mai saturată, oferindu-se acum si o gamă largă de soluţii de navigaţie pentru telefoanele mobile.
Rezultatele studiului GfK arată ca dispozitivele destinate exclusiv navigaţiei – produsele portabile şi dispozitivele încorporate în vehicul – câştigă teren datorită mărimii ecranului şi varietăţii de formate de hărţi. În consecinţă, 89% dintre respondenţii din cele trei ţări incluse în studiu preferă cu siguranţă aceste două tipuri de dispozitive în locul telefoanelor mobile, pentru călătoriile cu maşina. De fapt, aproximativ 70% dintre cei care folosesc în prezent numai un sistem de navigaţie pe telefonul mobil ar prefera să folosească un sistem de navigaţie portabil sau încorporat. Punctul de vedere al respondenţilor este că dispozitivele dedicate exclusiv navigaţiei le satisfac cerinţele în mod semnificativ mai bine decât telefoanele mobile, în special pentru călătoriile mai lungi, în weekend sau în vacanţă. Puţin sub 80% se declară satisfăcuţi de dispozitivele portabile sau de cele încorporate pentru excursiile din timpul vacanţelor, în timp ce numai 66% spun acelaşi lucru despre telefoanele mobile.
Totuşi, de ceva vreme, navigaţia nu mai este un subiect limitat la maşini. De exemplu, dispozitivele electronice suport pentru orientare devin din ce în ce mai populare pe post de ghid urban sau pentru a identifica anumite locaţii. Aproximativ 70% din totalul respondenţilor ar prefera să folosească soluţiile de navigaţie portabile pe telefoanele lor mobile ca pietoni, şi aproximativ 60% dintre cei care folosesc în prezent numai un dispozitiv de navigaţie portabil ar prefera să fie ghidaţi de un telefon mobil cu funcţie de navigaţie, atunci când se deplasează pe jos.
Diversele tipuri de dispozitive îşi găsesc nişa pe piaţă
În prezent, superioritatea dispozitivelor de navigaţie portabile faţă de aplicaţiile de pe telefoanele mobile este clar afirmată de către utilizatori. Cu toate acestea, 53% dintre respondenţii din Germania consideră că, în viitor, telefoanele mobile cu noi funcţii de navigaţie ar putea fi în competiţie cu dispozitivele portabile, pentru dominaţie pe piaţă. În Marea Britanie, 48% dintre consumatori împărtăşesc acest punct de vedere şi 39% în Franţa.
Pentru a continua să rămână tentante pe termen lung, dispozitivele de navigaţie portabile trebuie să atragă consumatori tineri care sunt mai înclinaţi către sistemele de navigaţie pe telefonul mobil. Funcţiile care permit accesul la internet – servicii “location-based” (servicii legate de locaţia in care se află utilizatorul: identificare magazine, bănci, detalii despre vreme, trafic, etc.) – sunt foarte promiţătoare în această privinţă. Introducerea unor modele alternative de plată, clienţii primind dispozitivul gratuit, dar plătind pentru serviciile sau hărţile folosite, este o altă posibilitate. De exemplu, 39% dintre respondenţii din Marea Britanie, 27% din Franţa şi 21% dintre cei din Germania îşi pot imagina genul acesta de scheme introduse în scurt timp.
Pentru viitorul apropiat, GfK Retail and Technology preconizează că nici dispozitivele destinate exclusiv navigaţiei, nici soluţiile pe telefoanele mobile nu vor avea o poziţie dominantă pe piaţă, ci toate cele trei tipuri de dispozitive se vor menţine pe poziţie pe nişa proprie. Contrar ipotezei de convergenţă digitală – comasarea funcţiilor într-un singur dispozitiv – se pare că în domeniul navigaţiei consumatorii folosesc dispozitivele în paralel, în funcţie de situaţie.
Studiul
Studiul privind utilizarea dispozitivelor de navigaţie a fost realizat de către GfK Retail and Technology în noiembrie 2010, în Germania, Franţa şi Marea Britanie. La acesta au participat mai mult de 2.000 de utilizatori de sisteme de navigaţie, dezvăluindu-şi preferinţele, modul tipic de utilizare, precum şi cerinţele pe care le au de la aceste dispozitive. Studiul a avut şi rolul de a identifica zonele de potenţial pe piaţă.
Grupul GfK
Grupul GfK oferă informaţii fundamentale de care au nevoie retailerii, companiile prestatoare de servicii, cele din industrie şi mass-media pentru a lua decizii privind piaţa. GfK pune la dispoziţie o gamă cuprinzătoare de informaţii şi servicii de consultanţă în cele trei sectoare de activitate: Custom Research, Retail and Technology şi Media. Este organizaţia de cercetare de piaţă numărul 4 la nivel mondial şi îşi desfăşoară activitatea în peste 100 de ţări, având mai mult de 10.000 de angajaţi. în 2009, vânzările Grupului GfK s-au ridicat la 1,16 miliarde EUR.
Pentru informaţii suplimentare, vizitaţi website-ul nostru: www.gfk.com.