- Dintre utilizatorii noi ai comertului online, 87% au fost afectati de pandemie. Acestia cumpara online mai multe categorii decat romanii neafectati de C-19.
- 3 din 5 cumparatori online din Romania au facut cumparaturi prin social media, Facebook ramanand cea mai populara platforma sociala folosita pentru shopping online.
- Dispozitivele mobile sunt pe val: 80% dintre participantii la studiu le folosesc cand fac cumparaturile online.
Criza sanitara curenta ramane unul dintre vectorii cheie in accelerarea comertului online. Pentru a permanentiza acest succes intr-o lume post Covid-19 este mai important decat oricand sa fim aproape de consumatori, sa intelegem modul in care fac cumparaturile in online, ce anume ii aduce in acest spatiu si care sunt acele tendinte care schiteaza felul in care va arata piata maine.
NielsenIQ a realizat un studiu in mediul urban, cu persoane cu varste cuprinse intre 18 si 55 ani care au facut cumparaturi online in ultimele 3 luni. In acest studiu este analizat profilul e-cumparatorului roman, dinamica si criteriile de achizitie pentru mai multe categorii, de la scutece pana la OTC-uri, imaginea e-tailerilor si aspecte care pot fi imbunatatite pentru mentinerea momentum-ului si cresterea loialitatii.
Romanii afectati de C-19, locomotiva pentru FMCG in online
In Romania, majoritatea cumparatorilor online au fost afectati de pandemie, fie din punctul de vedere al sanatatii (ei insisi sau cineva drag – 30%), fie din punct de vedere financiar (62%).
Cu al doilea val de C-19 din toamna 2020 si noi restrictii la nivel national, canalele online au devenit esentiale, pratic o plasa de siguranta pentru acesti consumatori afectati.
20% dintre cumparatorii din online sunt nou-veniti in perioada pandemiei, iar 87% dintre acestia provin din randul acestei categorii afectate de C-19. Pentru ei, online-ul a devenit un spatiu al sigurantei prin neexpunerea la risc de infectare in magazinele fizice dar si un loc in care pot cerceta cu usurinta cele mai bune oferte de pret din marea varietate de produse si de promotii disponibile.
“Acesti cumparatori afectati valorifica la maximum ce are de oferit internetul. Interesant este faptul ca ei cumpara online intr-o masura mai mare decat ceilalti bunuri de larg consum. Pana mai ieri, aceasta categorie isi dorea foarte mult sa razbata in online, iar pandemia i-a prilejuit un salt important in acest mediu. Cine stie, poate chiar acesti cumparatori vulnerabilizati vor mentine momentum-ul FMCG in online, avand in vedere ca acei cumparatori neafectati de C-19 inca prefera magazinele fizice pentru aceste categorii de produse.” – declara Vasi Dragomir, Consumer & Insights Shopper Leader NielsenIQ
Procentul cumparatorilor online in functie de categoria cumparata in ultimele 3 luni:
Categorii cumparate online |
Impactati |
Neimpactati |
% |
% |
|
Produse pentru bebelusi* |
85 |
66 |
Produse de curatenie pentru casa |
58 |
42 |
Produse de infrumusetare si ingrijire personala |
74 |
63 |
Alimente si bauturi |
52 |
36 |
Servicii de livrare mancare |
58 |
41 |
Electronice |
79 |
73 |
Moda |
77 |
71 |
IT si dispozitive mobile |
75 |
67 |
(n=836) |
(n=321) |
“De asemenea, putem spune ca zona de online nu mai este al cumparatorilor afluenti sau a celor din marile orase, ca inainte de C-19. A sosit momentul sa ne scuturam de aceasta perceptie si sa revizuim ce conteaza pentru acesti cumparatori de astazi”. – Vasi Dragomir
In e-comertul social media, Facebook este lider, dar nici TikTok nu se misca rau
3 din 5 cumparatori online din Romania au facut cumparaturi prin social media. Facebook este cea mai populara platforma sociala folosita pentru shopping online (59%). Instagram este folosit de o treime din e-cumparatori si castiga mai multa importanta in randul tinerilor de 18- 24 de ani (39%). TikTok a aparut, de asemenea, printre mentiunile cumparatorilor romani, 10% declarand ca au facut cumparaturi online folosind aceasta platforma.
Cumparam online oricand si… chiar din mers
Comertul online va creste cu siguranta doar daca ne uitam ca 85% dintre cumparatorii online au adaugat inca o categorie in repertoriul lor, in ultimele luni. Cu atat mai mult exista loc de crestere pentru FMCG in contextul pandemic.
In studiu am descoperit despre e-cumparatorii romani ca pot face “shopping” in orice zi si fara sa aiba o ora preferata, insa cei mai multi sunt mai activi sambata (18%) si spre seara, in intervalul 18:00 – 22:00.
Smartphone-ul este cel mai folosit dispozitiv pentru cumparaturi (80%).
Acest lucru sugereaza posibilitatea ca unele cumparaturi sa fie facute in mers – un context de cumparare ce favorizeaza aparitia a numerosi factori perturbatori de la alegerea produsului pana la finalizarea comenzii.
Despre Studiu:
Studiul Nielsen dedicat e-commerce condus la nivel global, in Romania a avut loc online in Octombrie 2020. Esantionul a inclus 1157 de respondenti din mediul urban, cu varste cuprinse intre 18 si 55 ani, care au facut cumparaturi online in ultimele 3 luni si au fost decidentii acestor cumparaturi. Au fost stabilite cote pe varsta, sex, grad de urbanizare si educatie.