Deşi americanii au creat conceptul de Black Friday, Google Trends ne arată că în România interesul pentru această sărbătoare este de două ori mai mare ca în State. Conform retailerului online CEL.ro, comportamentul consumatorului online se schimbă în perioada acestei campanii faţă de o perioadă obişnuită din an.
Magazinul online declară că de Black Friday 2016 aproape jumătate dintre cumpăratorii online au ales să acceseze site-ul cel.ro de pe dispozitivele mobile – în proporţie de 45%.
Aşa cum era de aşteptat, se pare că cel mai mare volum de trafic a fost generat de Bucureşti -> aproximativ 40%, iar din acest trafic 53% vine de pe dispozitivele mobile.
Deşi desktopul încă este preferat de majoritatea clienţilor, în ceea ce priveşte valoarea comenzilor s-a observat că în acest an, în capitală, pentru prima dată valoarea tranzacţiei de pe mobile a depăşit-o cu 9% pe cea de pe desktop, în timp ce în ţară valoarea tranzacţiilor de pe mobile a fost sub desktop cu 10%.
Preferinţele clienţilor se observă şi în sistemele de operare pe care le folosesc în accesarea site-urilor şi achiziţionarea produselor preferate: Windows direcţionează 52% din trafic, urmat de Android cu 36% şi iOS cu 7%.
În general, deşi clienţii îşi propun să stea până noaptea târziu să prindă primele oferte de Black Friday, cei mai mulţi români fac cumpărăturile dimineaţa, până în prânz – CEL.ro declară că vârful traficului a fost atins pe 18 noiembrie, în intervalul 07:00 – 09:00 dimineaţa.
În acest an, potrivit reprezentanţilor CEL.ro, clienţii şi-au achiziţionat produse din aproape toate categoriile de produse listate pe site: de la televizoare, până la laptopuri şi telefoane, anvelope, electrocasnice, bricolaj, parfumuri&ceasuri, etc. Ca trenduri, românii au preferat televizoarele Smart cu caracteristici 4k şi laptopuri de gaming, care acum au avut preţuri mai accesibile.
Au fost înregistrate 40.000 de comenzi, iar valoarea medie a coşului de cumpărături a fost de 850 de lei.
Chiar dacă publicul ţintă al retailerului este predominant masculin (70% din clienţi sunt bărbaţi), retailerul a observat în această perioadă faptul că femeile au tendinţa de a folosi mai mult dispozitivele mobile, 52% din totalul traficului feminin preferând dispozitivele mobile, în comparaţie cu bărbaţii -> 41% din totalul traficului masculin.
Valoarea coşului de cumparaturi al categoriei de gen feminin este însă mai mică decât valoarea cumpărăturilor bărbaţilor cu aproximativ 9%, în principiu pentru că femeile se orientează mai puţin spre produse de electro-it care sunt mai scumpe şi mai mult spre produse de îngrijire personală, parfumuri&ceasuri etc.
În ceea ce priveşte vârsta clienţilor, în campania de Black Friday 2016 principalele categorii de vârsta active au fost categoria 25-34 şi 35-44. Categoria 25-34 a făcut cumpărături într-o proporţie mai mare faţă de categoria de vârstă 35-44 -> aproximativ 74%. Cu toate acestea, valoarea coşului de cumpărături a fost cu 16% mai mare în cazul categoriei de vârstă 35-44.