Ele stau la baza Cartei TVR, care stabileşte poziţia şi modul de operare al TVR
Interesul public, pluralismul ideilor şi opiniilor şi practica responsabilă a jurnalismului sunt principalele valori pe care televiziunea publică îşi va axa activitatea. Inovaţia, creativitatea şi diversitatea programelor şi abordărilor vor completa scara de valori a TVR.
„TVR îşi doreşte să devină televiziunea de referinţă a românilor, un spaţiu viu de dezbatere publică, deschis şi accesibil tuturor opiniilor şi orientărilor din societate. Aceasta este viziunea noastră”, declară Alexandru Lăzescu, Preşedintele-Director General al televiziunii publice.
TVR şi-a definit misiunea, viziunea şi valorile, în cadrul proiectului strategic de reformulare a misiunii publice, demarat de Televiziunea Română, în 2011. Partenerul TVR este Centrul pentru Jurnalism Independent, organizaţie non-guvernamentală care acţionează pentru păstrarea standardelor jurnalistice.
Cele trei componente – misiunea, viziunea şi valorile (pe larg, în pdf-ul ataşat) – vor sta la baza Cartei TVR, un comprehensiv document de poziţie care va stabili în detaliu modul de operare al instituţiei şi valorile sale fundamentale.
„Prin definirea şi comunicarea explicită a valorilor şi a misiunii sale, televiziunea publică se adaptează noii realităţi din industria media, pentru ca plătitorii de taxă TV, pe de o parte, şi angajaţii TVR, pe de altă parte, să se regăsească în ceea ce Televiziunea Română le oferă. TVR îşi propune şi consolidarea rolului Ombudsmanului, perceput ca reprezentant al publicului în cadrul TVR”, a continuat Alexandru Lăzescu.
Pentru realizarea proiectului, TVR s-a documentat asupra modului de funcţionare a altor televiziuni publice – inclusiv la BBC – şi a consultat diferite segmente de public, atât intern cât şi extern, cu privire la percepţia şi rolul TVR, în calitatea sa de serviciu public, finanţat cu preponderenţă din taxa TV.
Proiectul a demarat cu realizarea, în octombrie 2011, de către Centrul de Sociologie Urbană şi Regională (CURS), a unui studiu sociologic la nivel naţional. Potrivit studiului, aproape jumătate dintre români (45%) consideră că schimbările care s-au petrecut în ultimul timp în materie de programe la TVR duc televiziunea publică într-o direcţie bună, aproape dublu faţă de cei care consideră că lucrurile merg într-o direcţie greşită (24%). Din acelaşi studiu reiese că 65% dintre români au încredere în Televiziunea Română, iar pentru 55% dintre ei TVR corespunde cel mai bine ideii de televiziune publică. Programele de ştiri ale TVR conduc topul despre obiectivitate (66%), imparţialitate (53%) şi respectă agenda cetăţeanului (71%).
Unul dintre obiectivele asumate de noua administraţie este acela de recâştigare a reputaţiei şi creştere a gradului de încredere în Televiziunea Română din partea publicului. Carta TVR se aliniază acestui obiectiv, la fel ca alte proiecte prin care TVR se deschide publicului: prin întâlniri cu tinerii („Întâlniri în afara cutiei”), interacţiune directă (Turul TVR) şi dialog cu societatea civilă (întâlniri şi discuţii libere cu ONG-uri, studenţi, politicieni).
Proiectul, ce presupune şi organizarea de dezbateri cu diferite categorii de public – politicieni, studenţi, ONG-uri etc. -, se înscrie între obiectivele asumate la începutul mandatului, acela de recâştigare a reputaţiei şi creştere a gradului de încredere din partea publicului.
În următoarea perioadă, valorile se vor concretiza în instrumente practice de lucru, în capitole ample, astfel încât, la finalul proiectului, publicul plătitor de taxă TV, societatea civilă, angajaţii TVR şi politicienii să aibă la dispoziţie cel mai important document de poziţie al Televiziunii Române: CARTA TVR.
Prin acest proiect strategic, TVR se alătură televiziunilor publice membre EBU (European Broadcasting Union*), care şi-au structurat misiunea, viziunea şi valorile într-o Cartă, cel mai important document pentru orice instituţie publică.
Puteţi urmări aici un film de prezentare al Televiziunii Române //www.youtube.com/watch?v=ht-BCbGd22U
* Despre EBU (European Broadcasting Union): deserveşte 85 de organizaţii media naţionale, din 56 de ţări din cadrul şi din jurul Europei. EBU (European Broadcasting Union) îşi reprezintă membrii şi promovează valorile şi diferenţele specifice ale serviciilor publice de mass media în Europa şi în lume. Staţiile Eurovision şi Euroradio oferă ştiri, programe sportive şi muzică membrilor EBU (European Broadcasting Union) şi altor organizaţii media. Serviciile oferite membrilor includ consultanţă juridică, consultanţă privind standardizarea tehnică şi dezvoltarea, coproducţii şi schimburi de conţinut de calitate la nivel european.
Despre TVR:
Televiziunea Română are statut de instituţie publică şi emite pe şase canale (www.tvr.ro). Deţine şi un canal experimental, care emite în sistem High Definition: TVR HD. TVR acoperă cele mai importante ştiri la nivel naţional, prin cinci studiouri teritoriale. TVR îşi desfăşoară activitatea sub controlul Parlamentului, în conformitate cu Legea nr. 41/1994 (//www.tvr.ro/articol_organizatie.php?id=61903). TVR este afiliată la cele mai importante organizaţii internaţionale din domeniul audiovizualului, ceea ce îi oferă un avantaj competitiv în materie de calitate a producţiilor pe care le difuzează.
Facebook: www.facebook.com/televiziunea.romana
Twitter: //twitter.com/_TVR
Despre CJI:
Centrul pentru Jurnalism Independent este o organizaţie non-guvernamentala, non-profit care acţionează pentru profesionalizarea presei prin păstrarea standardelor jurnalistice şi prin dezvoltarea unui mediu echilibrat, onest şi responsabil în mass-media. CJI militează pentru apărarea libertăţii de expresie ca drept fundamental al omului şi condiţie obligatorie a oricărei democraţii. CJI contribuie la facilitarea dialogului social prin susţinerea schimbărilor democratice, prin responsabilizarea factorilor de decizie şi prin încurajarea participării active a cetăţeanului. (www.cji.ro).
Facebook: https://www.facebook.com/Centrul.Jurnalism.Independent.