Cu doi ani în urmă, Comisia Europeană rezerva numărul de telefon 116000 ca linie unică de urgenţă pentru semnalarea cazurilor de copii dispăruţi (IP/07/188) din întreaga Uniune Europeană şi solicita statelor membre să-l pună în funcţiune. Dacă anul trecut, numărul 116000 funcţiona numai în Ungaria (IP/08/1129), în prezent, după repetate apeluri din partea Comisiei, toate statele membre l-au pus public la dispoziţia operatorilor de linii de urgenţă. În nouă state membre, faţă de şapte anul trecut, numărul 116000 a fost alocat unor furnizori de servicii. Linia operează deja în cinci state membre (Grecia, Ungaria, Ţările de Jos, Portugalia şi România),iar în altele două (Belgia şi Slovacia) va intra curând în funcţiune.După ce s-a asigurat că rezervarea numărului se produce, conform legislaţiei europene, în toate ţările Uniunii, Comisia lansează acum un nou apel statelor membre, îndemnându-le să sprijine şi să îndrume potenţialii operatori ai liniei astfel încât părinţii şi copiii să poată suna la 116000 ori de câte ori au nevoie şi din orice loc din Europa.
„Este o veste bună că linia de urgenţă 116000 pentru semnalarea copiilor dispăruţi funcţionează acum în Grecia, Ungaria, Ţările de Jos, Portugalia şi România. Totuşi, m-aş fi aşteptat la un demers mai ambiţios şi din partea altor state membre.Nu încape automulţumire când este vorba de siguranţa copiilor noştri”, a declarat comisarul european pentru telecomunicaţii Viviane Reding. „Fac apel la statele membre să-şi onoreze responsabilităţile şi să informeze furnizorii de servicii despre disponibilitatea numerelor 116, astfel încât liniile de urgenţă socială să intre rapid în activitate în toată Uniunea Europeană. Dincolo de obligaţiile juridice, pe care voi continua să le aplic energic, avem o obligaţie morală faţă de părinţii şi copiii europeni.”
În prezent, linia de urgenţă europeană 116000 pentru sesizarea dispariţiilor de copii funcţionează în cinci state membre UE – Grecia, Ungaria, Ţările de Jos, Portugalia şi România. În aceste ţări, numărul a fost alocat unor furnizori de servicii care trebuie să fie în măsură să gestioneze corespunzător şi gratuit apelurile de pe tot teritoriul naţional 24 de ore din 24, şapte zile din şapte. În Ungaria de la introducerea numărului 116000 s-au înregistrat lunar circa 40 000 de apeluri, din care operatorul ungar Kék Vonal poate prelua în jur de şase – şapte mii pe lună.
Anul trecut, 116000 şi-a dovedit eficacitatea şi într-un caz de răpire parentală transfrontalieră. În Belgia, un tată şi-a luat fiicele în vârstă de 7, 10 şi 14 ani şi le-a ascuns timp de nouă luni şi jumătate în condiţii foarte precare şi primejdioase. În septembrie 2008, la solicitarea liniilor 116000 pentru semnalarea copiilor dispăruţi din Belgia şi Portugalia, jurnalul de seară al canalului portughez de televiziune RTP-TV a difuzat în deschidere un apel, cerând publicului să furnizeze informaţii despre fetiţele dispărute, şi a încheiat afişând numărul 116000 pe tot ecranul.
La câteva minute după difuzarea apelului, cazul era rezolvat. Implementarea liniei 116000 peste tot în Europa ar înlesni campaniile de căutare şi cooperarea internaţională, mărindu-le astfel eficacitatea. Liniile de urgenţă şi-ar putea coordona mai bine activitatea pentru a rezolva cazurile de dispariţii de copii cu implicaţii transfrontaliere.
Între timp, face progrese şi implementarea celorlalte două numere scurte pentru servicii cu caracter social, 116111 (asistenţă telefonică pentru copii) şi 116123 (sprijin emoţional), care au fost rezervate în octombrie 2007.
Şaisprezece state membre (Bulgaria, Republica Cehă, Germania, Danemarca, Estonia, Grecia, Finlanda, Ungaria, Irlanda, Letonia, Ţările de Jos, Polonia, Portugalia, România, Suedia şi Slovacia) au alocat numărul 116111, comparativ cu zece anul trecut, iar alocarea este în curs în alte două ţări (Cipru şi Spania). Dacă în 2008 funcţiona numai în Ungaria, linia 116111 este acum operaţională în nouă ţări (Republica Cehă, Germania, Danemarca, Estonia, Ungaria, Polonia, Portugalia, România şi Slovacia), la care se vor adăuga curând alte cinci state (Grecia, Finlanda, Irlanda, Letonia şi Suedia).
Numărul scurt 116123, care oferă suport emoţional, a fost alocat operatorilor de linii de urgenţă în şapte state membre (Austria, Germania, Finlanda, Irlanda, Ţările de Jos, Suedia şi Slovenia), iar în Cipru, alocarea este în curs de desfăşurare.Linia funcţionează deja în Austria şi, în scurt timp, va fi activă în alte trei ţări (Germania, Suedia şi Slovenia).
Până în iulie trecut, statele membre făcuseră prea puţin pentru informarea potenţialilor furnizori de servicii despre numerele 116, arăta atunci un raport al Comisiei, solicitându-le să-şi înteţească eforturile ( IP/08/1129).Pentru aceasta, statele membre pot oferi îndrumări eventualilor furnizori de servicii, care de regulă nu se pricep la problemele de telecomunicaţii, explicându-le cum să obţină alocarea unui număr şi punându-le la dispoziţie un punct unic de contact în cadrul unui minister sau al unei autorităţi naţionale de reglementare.
Context
În iulie 2006, Comisia Europeană a propus rezervarea unui număr unic de telefon pentru sesizarea dispariţiilor de copii (116000) şi a unui alt număr la care copiii să poată apela când au nevoie de ajutor (116111).Această iniţiativă venea ca urmare a adoptării strategiei UE în domeniul drepturilor copilului ( IP/06/927).La 15 februarie 2007, respectiv 30 octombrie 2007, Comisia a hotărât rezervarea numerelor 116000 ( IP/07/188) şi 116111 în toate statele membre.Decizia obligă ţările UE să pună public la dispoziţie numere scurte cu prefixul „116”, dar nu şi să le aloce unor furnizori de servicii sau să asigure furnizarea serviciilor respective.
Pagini Utile
* Mai multe informaţii cu privire la liniile telefonice 116
//ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/current/pan_european/index_en.htm
{mosloadposition user10}