Bucureşti/München. Revenirea BMW în cursa de 24 de ore de la Le Mans (Franţa), care are loc la 16-17 iunie, se apropie cu viteză, iar piloţii oficiali BMW speră să facă lumină în dificilele ore nocturne ale clasicei de anduranţă, care reprezintă punctul culminant al Campionatului Mondial FIA de Anduranţă (WEC). Tehnologia inovatoare de lumini de la noul BMW M8 GTE, dezvoltată împreună cu Osram – partener oficial al BMW M Motorsport -, a fost concepută special pentru motorsport şi oferă piloţilor BMW cea mai strălucitoare lumină din plutonul GTE.
Tehnologia LED de ultimă oră a farurilor principale, construită de specialistul în design personalizat GERG Lighthouse – membru al GERG Group – şi bazată îndeaproape pe designul modelului de serie BMW Seria 8 Coupé, nu numai că garantează o rază de acţiune foarte mare pe timpul nopţii, ci luminează foarte bine şi întreaga lăţime a pistei. Mai mult, farurile auxiliare, de asemenea cu tehnologie LED, luminează intrările în viraje.
“Sistemul de lumini este un factor de siguranţă pentru piloţi. Iluminarea optimă a pistei, în special pe linie drepte lungi din pădure la Le Mans, împiedică piloţii să devină obosiţi atât de repede. De asemenea, le permită să vadă ce se întâmplă pe circuit în faţa lor şi să iasă cu uşurinţă pe partea laterală a circuitului”, declară Richard Bichler, director al proiectului BMW M8 GTE la BMW Motorsport. Mai mult, adversarii remarcă imediat când un BMW M8 GTE se apropie de ei din spate.
Foarte strălucitoare, faza lungă este mereu aprinsă – spre deosebire de automobilele de serie, aceasta este uşor redusă pentru a semnaliza alte maşini. Pe linia standurilor, legătura funcţiei de diminuare cu limitatorul de viteză la boxe asigură faptul că echipa BMW Team MTEK nu este orbită în timpul pit stopurilor.
Pe lângă faptul că BMW M8 GTE este prima maşină de cursă din istoria BMW Motorsport care este văzută în acţiune înaintea versiunii de serie a modelului, aceasta este şi prima dată când sistemul de lumini a fost dezvoltat special pentru motorsport. “Niciodată anterior, BMW Motorsport nu a dezvoltat luminile special pentru o maşină de curse. Până acum, maşinile de curse au folosit faruri de producţie puternice care pur şi simplu erau făcute mai uşoare”, spune Bichler. Obiectivul pentru Le Mans a fost acela de a oferi piloţilor cât mai multă lumină posibil. Prin urmare, puterea maximă potenţială a luminii a fost calculată şi simulată în avans, la fel ca şi răcirea necesară şi disiparea optimă a căldurii.
LEDurile pentri acest sistem de lumini de înaltă performanţă au venit de la Osram. Fiecare far principal utilizează şase LEDuri “Oslon Black Flat S” (versiune cu trei chipuri), care sunt foarte compacte şi extrem de strălucitoare. Pentru farurile auxiliare de la BMW M8 GTE, “farul Olstar ” a fost ales şi dezvoltat special pentru utilizări care necesită lumină strălucitoare şi oferă o lumină albă, perfectă.
Pentru a menţine masa cât mai redusă, carcasele farurilor principale şi auxiliare sunt realizate din fibră de carbon, aşa cum sunt şi reflectoarele, care sunt acoperite cu crom. Tradiţionalele lumini circulare duble, cu două inele LED, servesc drept lumini de zi şi semnalizatoare. În timp ce elementul radiator din farurile principale este relativ nespectaculos, elementul de răcire din farurile auxiliare este mult mai sofisticat. Nu numai că susţine LEDurile, ci şi conduce aerul cald departe de LEDuri prin intermediul canalelor şi al aripioarelor de răcire. Altfel, acest aer cald ar afecta performanţele LEDurilor sau chiar ar duce la cedarea lor completă. Când au fost concepute elementele de răcire şi carcasele farurilor, au fost folosire cele mai recente tehnici de imprimare 3D din producţia aditivă. Astfel, a fost posibilă producerea unui set de patru faruri în doar 72 de ore. Stopurile sunt identice cu cele utilizate la modelul de serie. “Nu am făcut vreo schimbare la nivelul stopurilor, pentru că deja sunt frumoase şi eficiente, aşa că am putut să le transferăm 1:1 la maşina de curse”, mai spune Bichler.
De asemenea, lumina joacă un rol important în cockpitul BMW M8 GTE. De exemplu, butoanele de pe volan şi panoul de control sunt luminate. Strălucirea butoanelor este variabilă la infinit şi poate fi ajustată de pilot. Mai mult, culorile diferite asigură faptul că pilotul poate distinge cu uşurinţă butoanele individuale, chiar şi în timpul unei curse agitate.