Această tehnologie de la Goodyear poate ajuta la obținerea unui consum de carburant mai mic și la reducerea emisiilor de CO2; oferă un potențial de îmbunătățire al performanțelor și elimină necesitatea intervenției externe pentru asigurarea presiunii în anvelopă
În ultimul an, cercetătorii de la Goodyear Tire & Rubber Co. au lucrat la aplicarea unei noi tehnologii pentru menţinerea aerului în anvelopă, tehnologie care poate duce la scăderea consumului de carburant și la reducerea emisiilor de CO2, oferind totodată posibilitatea de a îmbunătăți performanțele și de a elimina necesitatea intervenției externe pentru reglarea presiunii în anvelopă. Tehnologia „Air Maintenance” de la Goodyear la nivelul anvelopelor comerciale a fost prezentată în cadrul Salonului Internaţional pentru Vehicule Comerciale IAA 2012 de la Hanovra, Germania, la standul B22 din Hala 12.
Mecanismul tehnologiei Air Maintenance de la Goodyear permite menținerea constantă şi optimă a presiunii aerului în anvelope, fără utilizarea unei pompe, a unor dispozitive electronice sau intervenția șoferului. Presiunea optimă în anvelope poate aduce o economie de carburant îmbunătățită, extinderea duratei de viață a benzii de rulare și performanțe îmbunătățite ale anvelopei în general. Clienții vor avea următoarele beneficii cheie mulţumită anvelopelor dotate cu tehnologia Air Maintenance:
Economie de carburant îmbunătăţită
Pe segmentul comercial presiunea adecvată a anvelopei este esențială. S-a estimat că pentru fiecare 0,5 bar (50 kPa) pierduți, există și o pierdere de 1%1 în parcursul km/litru.
Chiar dacă 1% pare insignifiant, pe un proprietar de camion îl poate costa peste 735 € în carburant, dacă luăm în considerare un vehicul care consumă 35 l/100 km, parcurge 150.000 km pe an la un preț al carburantului de 1,402 €.
Durată de viață extinsă pentru banda de rulare
Cel mai probabil, sistemul AMT va juca un rol major în prelungirea duratei de viață a benzii de rulare în segmentul anvelopelor comerciale. Anvelopele umflate insuficient scad durata de viaţă a benzii de rulare cu 9 până la 16%3. Utilizând tehnologia Air Maintenance de la Goodyear, operatorii flotelor de vehicule comerciale vor putea profita de întregul potențial de rulaj al anvelopelor.
Performanță optimizată
Costurile asociate anvelopelor sunt cel mai mare element singular de mentenanță pentru operatorii flotelor de vehicule comerciale, în aproximativ 50% din totalitatea avariilor camioanelor sau remorcilor fiind implicate în vreun fel anvelopele4.
Presiunea corectă a anvelopele este, de asemenea, necesară pentru menținerea la nivel optim al controlului vehiculului. Presiunea incorectă înseamnă o presiune distribuită neuniform pe suprafața de contact – drumul. De asemenea, presiunea incorectă poate determina reducerea suprafaței petei de contact și poate avea un impact direct asupra integrității armăturii anvelopei, un element cheie în procesul de reșapare.
Autovehiculele comerciale reprezintă o provocare diferită pentru AMT, deoarece aceste anvelope sunt mai mari, au presiuni de umflare mai ridicate, rulează pe distanțe mai lungi și suportă încărcături mult mai grele. Anvelopele comerciale operează la o presiune mare, în mod normal 850 kPa vs. 250 kPa pentru anvelopele de turisme. Durata de viață a unei anvelope pentru vehicule comerciale este adesea extinsă prin procesul de reșapare. Sistemul AMT pentru camioane a fost dezvoltat pentru a funcționa după procesul de reșapare.
“Noi credem că tehnologia Air Maintenance pentru vehicule comerciale nu numai că va spori performanțele anvelopelor, ci va aduce economii proprietarilor și operatorilor de flote prin extinderea duratei de viață a benzii de rulare și a economiei de carburant realizate” a afirmat Jean-Claude Kihn, CTO la Goodyear. “Progresul pe care continuăm să-l obținem graţie acestei tehnologii este încurajator. Așteptăm cu nerăbdare să testăm în continuare acest concept”, a mai precizat acesta.
Inginerii de la Centrul pentru Inovare Goodyear din Akron, Ohio, SUA, sunt cei însărcinaţi cu dezvoltarea conceptului acestei aplicații pentru anvelope comerciale și a tehnologiei suport. Anvelopele prototip au fost produse în fabrica Goodyear Topeka din Kansas, SUA, iar teste riguroase de validare au confirmat funcționarea mecanismului de umflare AMT. Pentru anul viitor este planificată o flotă extinsă de test, care va aduna de la clienți informații despre utilizarea cotidiană, reală a acestui sistem.
Cercetarea, dezvoltarea și validarea sistemului AMT pentru anvelopele comerciale sunt accelerate cu ajutorul unei subvenții de 1,5 milione de dolari, acordată de către DOE (The United States Department of Energy’s Office (DOE) of Vehicle Technology). O subvenție pentru cercetare și dezvoltare obținută de la guvernul de la Luxemburg va ajuta compania Goodyear în demersurile sale de cercetare și dezvoltare ale sistemului AMT și pentru anvelopele destinate turismelor.
1 Goodyear (2003). Sectiunea 10: Factori care Afectează Economia de Carburant a Camioanelor. Manual Service Radial Truck & Tire Retread, pg. 64-81.
2 Kotanides Jr., J. (2012).
3 Statistică preluată din “The High Cost of Low Tire Pressure”, de Mark S. Kuhar
4 American Trucking Association, (2008). Tire Pressure Monitoring and Inflation. Heavy Duty Trucking Magazine.