În perioada 5 iulie-14 august 2021, Teach for Romania organizează Academia de Leadership și Pedagogie, singurul program de formare dedicat profesorilor care predau în comunități dezavantajate. Provocările ultimului an ne-au arătat că e nevoie de oameni pregătiți diferit pentru a gestiona provocările atât de diverse și de complexe din școlile vulnerabile.
De ce este mai dificilă misiunea unui profesor într-o școală vulnerabilă?
După peste 7 ani de muncă în școli vulnerabile din peste 20 de județe, Teach for Romania a identificat o serie de provocări care fac meseria profesorilor, învățătorilor și a educatorilor de la sat și de la periferia orașelor cu mult mai grea: decalajul în învățare – copii cu goluri de învățare de 1-2 ani din prima zi în care vin la școală, copii cu vocabular limitat, care nu au văzut niciodată o carte și nu au ținut niciodată un creion în mână, cărora nu li s-a citit niciodată; numărul mare de copii cu cerințe educaționale speciale, care nu sunt diagnosticați și susținuți adecvat pentru că părinții, profesorii, comunitatea nu știu sau nu pot face asta; copii care nu au fost expuși la medii diferite și la alte resurse de învățare, în afară de cele din familie și comunitate.
Conform datelor Eurostat, în 2019, România se afla pe locul 1 în Uniunea Europeană în ceea ce privește riscul sărăciei și al excluziunii sociale în rândul copiilor, cuprinzând aproximativ 35% din populația de sub 16 ani. Peste 86.000 de copii au cel puțin un părinte plecat în străinătate (cf. ANPDCA, 2019). Aceste statistici se traduc în practică în nenumărate provocări pentru profesorii care trebuie să satisfacă mai multe nevoi și să joace mai multe roluri în viața copilului.
Ce trebuie să știe să facă (diferit) un profesor care predă în medii vulnerabile?
Soluția pe care o propune Teach for Romania este pregătirea diferențiată a profesorilor care predau în medii defavorizate, astfel încât acești elevi să aibă parte de o educație relevantă, care să îi pregătească pentru viitor. Ingredientele de formare pentru un astfel de profesor sunt:
- gândire strategică și leadership – capacitatea de a gândi strategic o intervenție, pornind de la realitatea și nevoile fiecărui copil din clasă. Altfel spus, profesorul trebuie să fie antrenat nu să aibă drept obiectiv parcurgerea întregului manual, ci să identifice corect nivelul fiecărui elev, să identifice decalajele de învățare ale copiilor din clasă și cauzele acestora, apoi să stabilească obiective realiste, asumate și susținute atât de copil și de profesor, cât și de părinte.
- abilitatea de a dezvolta integrat elevul, cu atenție atât la dimensiunea cognitivă, cât și la cea socio-emoțională și comportamentală (auto-determinarea, abilitatea de a-și gestiona emoțiile, de a coopera).
- abilitatea de a forma parteneriate în beneficiul elevului cu restul cancelariei, cu familia, cu autoritățile relevante, cu donatori și finanțatori.
- abilitatea de a crea o cultură a reușitei în sala de clasă, în care elevul se va simți în siguranță și încurajat să se autodepășească.