BCR, alături de Teach for Romania, susține implementarea unei serii de proiecte educaționale în școlile defavorizate din România, prin care profesorii îi ajută pe elevi să își dezvolte competențe de numerație și literație, esențiale pentru a se putea descurca în viață.
Proiectele desfășurate au, în plus, rolul de a combate segregarea socială și violența în școli, dezvoltând, în schimb, abilități socio-emoționale astfel încât elevii să conviețuiască armonios la școală, dar și în societate.
În România dominată de educația precară, aproape 40% dintre școli sunt considerate vulnerabile, iar elevii lor duc lipsă de lecții și activități care să le stimuleze curiozitatea și motivația de a învăța. Potrivit datelor furnizate de Ministerul Educației, în 2020, rata abandonului școlar era de 15,6%, procent amplificat și de contextul pandemic. Lipsa materialelor, a susținerii financiare, familiale și a unui spațiu sigur și motivațional de studiu cresc dezinteresul în rândul elevilor. Efectul este resimțit în special în rândul copiilor din mediul rural, cărora lipsa de educație ajunge să le creeze dificultăți în dezvoltarea unui standard de viață similar cu al colegilor din mediul urban.
Proiectele desfășurate de Teach for Romania în parteneriat cu BCR sunt implementate în peste 30 de comunități din 12 județe și au ca scop dezvoltarea abilităților de numerație și literație, astfel încât copiii să se poată descurca în activitățile de zi cu zi, iar pe viitor să își găsească rapid un loc de muncă. În plus, proiectele urmăresc și dezvoltarea abilităților socio-emoționale, pentru a-i ajuta pe copii să interacționeze într-un mod pozitiv cu cei din jurul lor. În aceste proiecte, copiii învață despre perseverență, cooperare, rezolvarea conflictelor fără violență și integrare. Toate acestea construiesc, la rândul lor, spiritul de leadership, necesar în societatea modernă de azi.
„BCR este un susținător fervent al educației. Leadershipul, creativitatea, spiritul antreprenorial, orientat către dezvoltare, sunt valori pe care ne dorim să le vedem concretizate în școlile din România, astfel încât ele să le fie insuflate copiilor pentru a avea șansa la un viitor mai bun. Prin proiectele desfășurate, îi ajutăm pe copii să aplice ce învață la clasă, în contexte concrete de viață. Abilitățile socio-emoționale și de asociere a informației, prin literație și numerație, sunt extrem de importante pentru a se descurca pe cont propriu și a avea șanse egale la un viitor așa cum îl visează. Școala trebuie să ofere abilități de viață, iar noi suntem bucuroși să facem parte din acest proiect care oferă atât de mult”, spune Claudia Oprescu, Expert CSR, BCR.
„Timp de 8 ani ne-am concentrat pe leadershipul profesorilor și pe impactul pe care aceștia îl au în clasă și în școală. Acum intrăm într-o nouă etapă în care profesorii Teach for Romania facilitează dezvoltarea competențelor de leadership la elevi, încurajându-i să dezvolte și să implementeze împreună cu colegii de clasă proiecte relevante pentru școala și comunitatea lor. Înțelegem valoarea învățării centrate pe elev, o învățare relevantă, cu miză, învățare bazată pe proiecte și autonomie – instrumente și modele de învățare duse de către profesorii Teach for Romania în sălile lor de clasă. Ne bucurăm că, în acest an școlar, partenerii de la Banca Comercială Română s-au alăturat eforturilor noastre și au susținut 32 de inițiative prin microgranturi ce au ca scop dezvoltarea spiritului antreprenorial, civic, organizatoric. Școala este despre a le da elevilor contexte reale de învățare, unde creativitatea, curiozitatea și dorința de a contribui devin motivul pentru care copiii vin la ore cu drag”, spune Iulia Pielmuș, Director Executiv, Teach for Romania.
Printre profesorii care au reușit să dezvolte și să-și desfășoare deja proiectele se numără:
- Ioana Cordoș Pană, profesoară de engleză la Școala Gimnazială nr. 1 Gălbinași, județul Călărași. Ioana își coordonează elevii într-un proiect pentru remedierea comportamentelor de bullying, prin desfășurarea unor activități bazate pe colaborare în cadrul clasei. În cadrul acestui proiect, copiii beneficiază, în același timp, de materiale și activități menite să remedieze carențele de literație și numerație, care le pun piedici în activitățile de zi cu zi.
- Diana Năstase, învățătoare în Școala Gimnazială Tutana din județul Argeș. Diana a realizat un spațiu de creație și dezvoltare personală, menit să dezvolte competențele de numerație, de creativitate și colaborare între copii.
- Bianca Boia, învățătoare în Școala Gimnazială nr. 5 din Săcele, județul Brașov. Bianca a realizat un proiect de dezvoltare pentru elevi care combate competitivitatea negativă și violența juvenilă care rezultă din spiritul de concurență. În cadrul proiectului, copiii sunt premiați în funcție de modul în care reușesc să coopereze și nu în funcție de rezultate, tocmai pentru a le corecta conduita și pentru a promova munca în echipă.