Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) îi sfătuiește pe utilizatorii de telefonie fixă și mobilă care vor să beneficieze de ofertele speciale de sărbători și să își porteze numărul în altă rețea să verifice mai întâi cu operatorul actual dacă sunt în afara perioadei minime contractuale.
Deși serviciul de portabilitate nu presupune, de regulă, plata unei taxe, rezilierea contractului curent de telefonie înainte de expirarea perioadei minime prevăzute de acesta implică de cele mai multe ori plata unor penalități de reziliere anticipată.
Condițiile contractuale de portare
Prin depunerea unei cereri de portare, utilizatorii solicită implicit și încetarea contractului de telefonie (fixă sau mobilă) pe care îl au cu furnizorul din rețeaua căruia vor să plece. De aceea, abonații care doresc să se porteze nu trebuie să depună separat sau anterior și o cerere de reziliere a contractului de telefonie. Existența unei solicitări de reziliere anterior depunerii cererii de portare poate conduce la imposibilitatea realizării portării și, în final, la pierderea numărului de telefon.
Astfel, înainte de a depune cererea de portare, este bine ca utilizatorii să verifice dacă a expirat perioada minimă a contractului (de regulă, 12 sau 24 de luni), precum și sumele pe care ar trebui să le plătească pentru încetarea contractului înainte de expirarea acestei perioade. Aceste informații trebuie să se regăsească în orice contract încheiat de utilizatori cu furnizorii de servicii de telefonie.
Atenţie! Portarea numărului de telefon către un alt operator nu anulează obligaţiile asumate de utilizatori la semnarea contractului cu operatorul inițial. De exemplu, dacă se solicită portarea înainte de expirarea perioadei minime a contractului, este posibil ca utilizatorul să fie nevoit să achite penalități de reziliere anticipată, iar dacă sunt facturi restante, acestea vor trebui achitate.
Bine de știut
• portarea se realizează, de regulă, în termen de 3 zile lucrătoare de la data transmiterii cererii de portare aprobate atât de furnizorul acceptor, cât și de furnizorul donor;
• în timp ce furnizorul operează portarea, serviciul de telefonie poate fi întrerupt pentru 3 sau 4 ore, timp în care utilizatorul nu va putea iniția sau primi telefoane;
• în cazul telefoniei mobile, portarea se poate realiza nu numai de pe abonament pe abonament, respectiv de pe cartelă preplătită pe o altă cartelă preplătită, dar și de pe abonament pe cartelă preplătită și invers;
• la portarea unui număr de pe cartelă preplătită, creditul rămas neutilizat se va pierde (nu va fi transferat în noua rețea);
• portarea se poate anula printr-o cerere depusă la reprezentanţa operatorului unde a fost solicitată iniţial portarea (sau în orice alt centru dacă acest lucru nu este posibil), cel mai târziu cu 24 de ore înainte de data stabilită pentru realizarea portării;
• perioada contractuală minimă (durata contractuală inițială) este acea perioadă în cuprinsul căreia utilizatorii nu pot rezilia contractul cu furnizorul de servicii de telefonie fără plata unor penalităţi, cu excepţia situaţiei în care furnizorul face vreo modificare a contractului. Vezi detalii aici.
Unde te informezi
ANCOM pune la dispoziţie site-ul www.portabilitate.ro, unde poți afla detalii cu privire la paşii pe care trebuie să îi urmezi pentru a porta un număr de telefon, răspunsuri la întrebări care apar frecvent în situaţia portării numerelor, dar şi sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare. Accesând site-ul poți afla și dacă un număr de telefon a fost portat și rețeaua în care funcționează.
Ce, cum şi unde reclami
În cazul în care întâmpini dificultăţi pe parcursul procesului de portare, poți face o sesizare la ANCOM, parcurgând pașii detaliați aici.