cu produse bune, curate, tradiţionale
Plăcintă de casă, zacuscă, caş dulce, caş afumat, consumer research, icoane pe sticlă, gem de rubarbă, cadouri de Crăciun, cozonaci, pâine de casă, cârnaţi de Pleşcoi, trasabilitatea alimentelor, muzică, tombolă şi premii, palincă, vin fiert, mămăligă, afumătură, food standards, ciuperci marinate, chestionare, norme de igienă, nuci şi prune uscate… toate acestea, plus atmosfera de Crăciun, vor ocupa Piaţa Amzei în fiecare sâmbătă şi duminică din luna decembrie, până la Crăciun, la Târgul Ţăranului Român. Acesta este doar primul proiect din cadrul unui amplu program de valorizare a produselor tradiţionale româneşti şi de scoatere din amorţire a potenţialelor branduri din domeniul alimentar şi al meşteşugurilor. Programul este lansat de grupul de initiaţivă „Radu Anton Roman”, se va derula pe tot parcursul anului 2008 şi are ca obiectiv să sprijine dezvoltarea unei pieţe moderne de produse tradiţionale, prin accesul producătorilor la cunoştinţe de natură legislativă şi tehnică.
„Integrarea europeană poate să însemne şi o nouă viaţă, mai prosperă, pentru „ţăranul român” – sau poate să ducă la dispariţia acestuia. Putem să redescoperim diversitatea produselor locale şi să învăţăm cum să o valorificăm în noile condiţii de piaţă sau să o lăsăm să dispară odată cu creatorii săi. Ca instituţie de cultură dedicată spiritualităţii ţărăneşti, Muzeul Ţăranului Român mizează pe renaşterea produselor ţăranului român şi consideră de datoria sa să participe la această operă culturală şi nu doar economică” a afirmat Vintilă Mihăilescu, directorul Muzeului Ţăranului Român.
„România are marele avantaj că are încă suprafeţe întinse de teren care sunt lucrate după metode tradiţionale, peisaje aproape imaculate şi o moştenire culturală, rurală, foarte vie. Ar fi o tragedie să se piardă o astfel de bogăţie. Există mecanisme de recuperare şi valorificare a produselor autentice, iar păstrarea diversităţii româneşti va fi benefică pentru noi toţi” a declarat Nat Page, coordonatorul echipei de experţi care va derula programul.
„Avem nevoie de astfel de iniţiative, pentru că efortul de modernizare pe care ni l-am asumat odată cu aderarea la Uniunea Europeană nu trebuie să ducă, necruţător şi neselectiv, la pierderea vechilor reţete şi a metodelor tradiţionale de producere a alimentelor. Sunt încântat să văd că există oameni şi instituţii gata să se implice în păstrarea diversităţii şi originalităţii gastronomiei româneşti, mai ales că normele europene le permit producătorilor să beneficieze de valoarea economică mult mai ridicată a acestor produse, ne-industriale, autentice, dacă sunt realizate respectând normele de igienă şi trasabilitate dezvoltate şi respectate în toate statele membre ale Uniunii Europene” a adăugat Radu Roatiş, preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
Programul are două componente; una vizibilă, colorată, aromată şi sonoră, o serie de târguri bilunare, care încep acum în Piaţa Amzei cu o ediţie festivă de Crăciun, pentru a se instala permanent din 1 martie 2008 şi unde micii producători îşi vor putea prezenta şi vinde marfa.
Cea de-a doua componentă, tehnică, constă în transferul de expertiză către micii producători, care vor avea prilejul să înveţe cum utilizarea inteligentă a reţetelor de produse tradiţionale le poate aduce lor prosperitate, iar consumatorilor beneficiul diversităţii şi al gustului. O echipă de experţi internaţionali va organiza pentru producători cursuri de igienă şi de legislaţie sanitară veterinară. Aceasta va ajuta dezvoltarea şi funcţionarea eficientă a unor pieţe de mici producători, în care consumatorul să se întâlnească direct cu producătorul (nu cu intermediarii care vând, de obicei în pieţe). Se va realiza, de asemenea, cercetare de teren pentru identificarea produselor de calitate, autentice, cu potenţial şi, nu în ultimul rând, se vor iniţia acţiuni de educare a consumatorului şi promovare a gastronomiei tradiţionale româneşti.
Iniţiativa beneficiază de expertiza şi sprijinul Fundaţiei ADEPT, a Autorităţii Naţionale Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), Asociaţiei Prietenii Muzeului Ţăranului Român, Reprezentanţei Comisiei Europene în România, Federaţiei Patronale Române din Industria Alimentară – Romalimenta, DC Communication, programului Transylvania Authentica promovat de The Prince’s Charities Foundation şi Asociaţiei Culturală Macondo.
Târgul Ţăranului Român este posibil datorită sprijinului oferit de sponsorii OTP Bank Romania, Orange şi Fundaţia Familia Raţiu.
{mosloadposition user10}