{Mosimage} Luciana Petrescu
Director General
Veikko Solutions
Nu se poate spune ca romanii nu au atitudine. Daca ar fi sa parodiem o faimoasa reclama (pentru piata autohtona) putem zice chiar ca au „Katitudine extra!”. In pozitiv sau negativ, romanii prefera extremele, calea de mijloc fiind la fel de nebanuita precum caile Domnului.
Una dintre atitudinile mele „preferate” este pasiunea romaneasca pentru orice este gratis sau – mai bine zis – moca. Daca e „free”, de ce nu? Incet-incet, extremismul local a dus gustul pentru cate o atentie la o cronicizare a lui moca. Totul sa fie moca! Daca s-ar putea inventa moca-moca, sigur s-ar intampla undeva pe harta noastra.
Capitalismul, libertatea, democratia, drepturile si obligatiile au fost transhumate mioritic, ajungand nu sa imprime ce este mai bun, ci elementele cele mai nefaste. In timpurile pe care le traim, cand singurele solutii viabile sunt evolutia, invatarea, curatarea, ambitia de a deveni competitivi pe plan international, romanii aduc meteahna moca pana si in antreprizele internationale sau macar partial straine.
{viewonly=registered,special}Ca specialist in stiinte umaniste si de comunicare ma lovesc adesea de atitudinea „pe moca”. La nivel de top management, la simpla intrebare „care este bugetul de comunicare?” raspunsul vine senin ca cerul de primavara: „buget? De ce? Ei, lasa… o solutie, ma-ntelegi, eficienta, cu care sa ne facem treaba e ok. Ce nevoie am de buget? Daca ar fi moca ar fi super…”. Stimati domni, stimate doamne, in secolul 21, cand pretindem ca in Romania exista oameni de afaceri, este inacceptabila o asemenea atitudine. Ce invata generatiile urmatoare? Ca o afacere de succes se face prin eludarea legilor, reducerea unor cheltuieli vitale (ex: salarii atractive, bonusuri, buget de PR&Comunicare, buget de protocol etc.) si incapatanare in lumea lui moca?
Unul dintre primele lucruri explicate in occident, in scolile de management, este imperativitatea de a avea disponibilitatea spre a face cheltuieli. Pentru ca o companie sau o simpla firma sa fie de succes, actionarii trebuie sa cheltuiasca, sa investeasca de fapt, nu sa astepte doar profit. Conform principiilor de management eficient se recomanda echilibru in toate deciziile.
Investitia in protocol, in imagine si alte asemenea domenii nu face decat sa atraga pozitiv atentia asupra companiei care incearca sa-si faca simtita pozitia pe piata sau sa-si reconsolideze pozitia. Si cum spune englezul, „calitatea costa!”. Da, costa si uneori deloc putin, insa efectele se simt pe o perioada foarte indelungata prin stabilirea unei bune colaborari cu diverse mijloace media (prin achizitionarea de reclama), expunerea catre un mare numar de potentiali clienti/parteneri, crearea unei imagini externe de companie solida, de viitor.
Spre exemplu, este mult mai eficient sa investesti o suma modesta de bani in inchirierea unei sali de conferinta, in oferirea unui bufet si un cadou potrivit ocaziei atunci cand faci o conferinta de presa. Pe de cealalta parte poti economisi si organiza conferinta in propriul sediu, oferind o gustare si o atentie. Insa in lipsa unui sediu spatios, cu cel putin o sala care sa cuprinda lejer cca. 40 de persoane, apar o serie de inconveniente care dauneaza imaginii firmei pe termen lung. Este foarte posibil ca a doua oara presa sa nu-ti mai onoreze invitatia, bazandu-se pe faptul ca oricum vei trimite un comunicat cu cateva fotografii, jurnalistii ne mai fiind nevoiti sa participe in conditii lipsite de confort.
Cel putin pe lumea asta totul costa. De la cele mai elementare nevoi pana la succesul unei afaceri, trebuie sa fii dispus sa platesti pentru ca apoi sa obtii castig, nu de putine ori insemnat. Cine crede ca ceva este pe moca, inseamna ca nu are suficienta experienta. La un moment dat totul se plateste, fie prin bani, favor, ajutor.
Totusi romanul viseaza la Tara lui Moca mai dihai decat la America. Se zgarcesc la tarate, abia dupa ce lucrurile iau o turnura negativa intelegand utilitatea investitiei la un moment dat. Nu ma pot gandi decat la un exemplu: salarii mici si foarte mici, ceea ce duce la un rulaj foarte mare fortei de munca intr-o companie. Despre aceasta vom vorbi mai tarziu.
Generatii urmatoare luati aminte la modelele reprezentative atat din tara cat si din strainatate. Copiati, adaptati, intelegeti si implementati tot ce este mai eficient, profesionist chiar daca nu va aduce profit peste noapte si va obliga pe teremn scurt la o serie de sacrificii. Cine a spus ca afacerile se fac usor? Insa nimic nu se compara cu satisfactia propriului succes.
Parerile sunt asteptate la Know-How Exchange
Scriitor, eseist, redactor, organizator de evenimente si specialist in comunicare, Luciana Petrescu a lucrat timp de sase ani in presa, indreptandu-si apoi atentia spre domeniul relatiilor publice. Acumuland experienta atat in mediul privat cat si in cel al administratie publice, in 2005 s-a decis sa inceapa propria afacere, Veikko Solutions.
Veikko Solutions aduce in premiera un amestec de servicii si produse care sa raspunda nevoilor tehnologice si informationale ale clientilor sai. O companie de succes necesita servicii intrepatrunse de IT si afaceri publice, deoarece ambele domenii impart o singura esenta: comunicarea.
In mai putin de un an printre clientii Veikko Solutions s-au numarat persoane fizice si juridice, atat din Romania cat si internationale.
Alte articole:
S-a legalizat prostitutia{/viewonly} {mosloadposition user10}