Rezultatele GfK TEMAX® România pentru T4 2015
Ultimul trimestru al lui 2015 s-a încheiat cu o rată de creștere de două cifre, contribuind astfel la performanța intregului an.
Piața bunurilor de folosință îndelungată a însumat 2,3 miliarde euro în 2015, o creștere de aproximativ 13% comparativ cu anul trecut.
Cu excepția foto, toate sectoarele au contribuit la performanța T4: telecom (aproape 33%), electrocasnice mari (23%), electrocasnice mici (21%), electronice (aproape 13%), imprimantele, multifuncționalele și consumabilele (8%) și IT (4%).
Evoluția vânzărilor pentru bunurile de folosință îndelungată în România
Sursa: GfK TEMAX® România, GfK
Telecom: căștile și smartphone-urile premium au crescut
Vânzările din telecom au crescut cu 33% în T4 2015 față de același trimestru al 2014, atingând valoarea de 263 de milioane de euro. Piața de smartphones a fost cea care a susținut creșterea, în principal datorită dispozitivelor performante. Produsele premium au câștigat teren, în timp ce segmentele mediu și entry au rămas stabile. Accesoriile pentru telefoane mobile, în mod specific căștile, au raportat o creștere a cererii.
Electrocasnice mari: creștere puternică pentru toate categoriile
Al patrulea trimestru al 2015 a adăugat 171 de milioane de euro la vânzările anuale de electrocasnice mari. Toate categoriile au contribuit cu rate de creștere de două cifre la cei +23% față de anul trecut. Alături de principalele sectoare ale pieței, frigidere și mașini de spălat, congelatoarele au reprezentat un motor de creștere, în special în ultima lună din an. Campaniile de Black Friday din 2015 au adus vânzări mai mari pentru toate categoriile, odată cu eroziunile de preț.
Electrocasnice mici: impact pozitiv al ultimului trimestru
Rata de creștere de două cifre a sectorului de electrocasnice mici din 2015 s-a datorat, în special, ultimului trimestru al anului, atunci când piața a înregistrat o valoare de 54 de milioane de euro. Cu o singură excepție, toate categoriile au urmat un trend pozitiv, șase dintre ele având rate de creștere mai mari de 20%.
Aparatele de ras și de epilat au reprezentat categoria cu cea mai bună performanță. Vânzările au fost stimulate de produse premium, precum aparatele de îndepărtat părul cu lumină pulsată (IPL) dar și de îndepărtat părul pentru bărbați.
Electronice: televizoarele cu ecran UHD – motorul de creștere
Electronicele au raportat o rată de +13% în ultimul trimestru al 2015. Vânzările au fost influențate puternic de activitățile promoționale de Black Friday și Crăciun. Vânzările pieței cheie, televizoarele, au continuat pe un trend ascendent, atât în volum cât și în valoare. Produsele UHD cu diagonale mari au fost un puternic motor de creștere pentru sector. Televizoarele cu diagonale de minimum 60 inch au avut o rată de creștere de două cifre.
Multe dintre categoriile tradiționale încă suferă după o scădere pe termen lung. Oricum, noi tehnologii cresc cererea, fie dacă vorbim despre action cameras, soundbars sau boxe Bluetooth cu andocare.
IT: vânzări mai mari pentru produse cu o performanță înaltă
Piața de IT și-a revenit după evoluția din trimestrul trecut. S-au raportat vânzări de 172 de milioane de euro, cu 4% mai mult față de T4 2014. Tabletele au continuat trendul negativ, cu scăderi de două cifre în valoare. Cererea pentru calculatoarele portabile a crescut, în special pentru produsele cu procesoare performante și placă grafică dedicată. Desktop-urile, monitoarele, dar și categoria de mouse-uri și tastaturi au înregistrat creșteri ale vânzărilor în ultimul trimestru al 2015.
Imprimante, multifuncționale și consumabile: multifuncționalele – principalul motor de creștere
În ultimul trimestru al 2015, piața a atins valoarea de 20 de milioane de euro – o creștere de 8% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Cea mai mare contribuție a venit din categoria multifuncționalelor care au înregistrat rate de creștere de două cifre, atât pentru echipamentele cu cerneală cât și pentru cele cu laser. Tonerele au păstrat trendul descendent, contribuind negativ la evoluția pieței de consumabile. În general, în 2015, cererea pentru echipamentele hardware a crescut în timp ce consumabilele, în special tonerele, au scăzut.
Foto: în continuare pe un trend descendent
Piața foto din România a înregistrat vânzări de 11 milioane de euro în ultimul trimestru al 2015, o scădere de aproape 7% comparativ cu T4 2014.
GfK TEMAX® Romania: creșterea valorii pieței bunurilor de folosință îndelungată
Ultimul trimestru al 2015 a avut o evoluție bună, cu o creștere de aproximativ 18% comparativ cu T4 2015. Se pare că, atât campaniile promoționale de Black Friday cât și cele de Crăciun au contribuit la performanța bună a lui 2015.
Tabel sumar
Sursă: GfK TEMAX® România, GfK
Studiul
GfK Temax® este un indice utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piețele bunurilor de folosință îndelungată. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfășurate regulat pe panelul de retail al GfK. Panelul de retail cuprinde date de la peste 425,000 de puncte de vânzare la nivel mondial. Începând cu Februarie 2009, GfK Retail and Technology calculează indicele GfK TEMAX® la nivel internațional, în peste 30 de țări. Este primul indice care include toate piețele bunurilor de folosință îndelungată în țări diferite. Toate rapoartele şi comunicatele de presă sunt, de asemenea, disponibile la www.gfktemax.com.
Dacă sunt citate informații din prezentul comunicat de presă sau de pe www.gfktemax.com, GfK TEMAX® trebuie indicat explicit ca sursă.