Rezultatele GfK TEMAX® România pentru T3 2015
Cel de-al treilea trimestru al anului 2015 a depășit performanța primelor două, înregistrând valoarea de 534 de milioane de euro. Aceasta reprezintă o creștere de 9,5% pentru piața de bunuri de folosință îndelungată comparativ cu T3 2014.
În mare parte, contribuția la această creștere a venit de la cel mai important sector în valoare – Telecom (plus aproape 24% față de aceeași perioadă a anului trecut). Totodată, la rezultatul pozitiv au contribuit și sectoarele de electrocasnice mari și mici dar și electronice. În schimb, sectorul foto, cel IT precum și imprimantele, multifuncționalele și consumabilele au scăzut în valoare.
Sursa: GfK TEMAX® România, GfK
Telecom: accesoriile și smartphone-urile premium au crescut
Piața telecom și-a continuat performanța puternică în al treilea trimestru al lui 2015, cu o creștere de aproape 24% față de T3 2014, având o cifră de afaceri de 176 de milioane de euro. Smartphone-urile cu diagonale mari și tehnologie 4G și-au continuat performanța bună de până acum. Această evoluție pozitivă a fost acompaniată de creșterea importanței în vânzări a smartphone-urilor premium. De asemenea, accesoriile pentru telefoane mobile – în special căști – au contribuit la creșterea pieței telecom.
Electrocasnice mari: creștere puternică
Încă o dată, vânzările electrocasnicelor mari au înregistrat o rată de creștere de două cifre (aproximativ 11%) în T3 2015, până la o valoare de 127 de milioane de euro – cu 12 milioane mai mult față de T3 2014. Creșterea a fost dată de vânzări sezoniere ale aparatelor frigorifice (frigidere și congelatoare), dar și de electrocasnicele încorporabile care au continuat trendul ascendent. Piața mașinilor de spălat a încetinit, având o rată de creștere de o singură cifră în al treilea trimestru al anului.
Electronice: televizoarele și piața audio – motoare de creștere pentru electronice
Cel de-al treilea trimestru din 2015 a adus vești bune pentru sectorul electronicelor, care a înregistrat o creștere de peste 3%, cu vânzări de 74 de milioane de euro. Piața televizoarelor și-a revenit după evoluția negativă din T2, înregistrând o rată de creștere de o cifră. Aceasta se datorează vânzărilor de televizoare cu diagonale mari, celor cu ecran UHD dar și celor de tip Smart TV.
Cererea pentru produsele audio a crescut cu rate de două cifre pentru produse precum boxe sau boxe cu andocare.
Electrocasnice mici: ușoară creștere
După un început de an bun, al treilea trimestru și-a încetinit ritmul de creștere – în special din cauza aspiratoarelor care au avut cel mai mult de suferit. Motivul ce stă la baza acestei evoluții îl reprezintă creșterea vânzărilor de aspiratoare cilindrice în T3 2014, atunci când consumatorii au achiziționat aspiratoare cu putere mare, înaintea intrării în vigoare a legislației UE.
Anumite produse premium din cadrul aparatelor de bucătărie și de îngrijire personală au continuat să înregistreze creșteri importante.
IT: vânzările de tablete au scăzut
Piața IT a înregistrat o valoare de 104 milioane de euro în T3 2015, cu o ușoară scădere în vânzări de sub 1%. Tabletele au avut o rată de scădere de două cifre, ce a influențat întregul sector. Reducerea vânzărilor a venit, în principal, din dimensiuni mici (mai puțin de 8 inchi).
Desktop-urile, calculatoarele portabile, monitoarele, dar și segmentul de mouse-uri și tastaturi, au raportat creșteri ale cererii. În T3 2015, consumatorii români au preferat laptopuri echipate cu procesoare performante.
Imprimante, multifuncționale și consumabile: o scădere în vânzările cartușelor cu laser a afectat piața
În al treilea trimestru al 2015, valoarea sectorului a atins 14 milioane de euro – o scădere de aproape 5 procente comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Tonerele au scăzut cu o rată de două cifre și au avut cel mai mare impact asupra evoluției pieței de consumabile. Echipamentele de printare au urmat un trend pozitiv, cu o rată de creștere de 3%. În principal, aceasta s-a datorat vânzărilor de echipamente multifuncționale.
Comparativ cu T3 2014, piața foto din România a scăzut cu 23% în trimestrul al treilea din 2015, până la o valoare totală de 6 milioane de euro.
GfK TEMAX® Romania: creșterea valorii pieței bunurilor de folosință îndelungată
Până acum, 2015 a fost caracterizat de activități promoționale intense, ce au contribuit la creșterile pieței bunurilor de folosință îndelungată. Va fi interesant de urmărit dacă, în acest context, vânzările de Black Friday și de Crăciun le vor depăși pe cele înregistrate anul trecut, în aceeași perioadă.
Studiul
GfK Temax® este un indicator utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piețele bunurilor de folosință îndelungată. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfășurate regulat pe panelul de retail al GfK. Panelul de retail cuprinde date de la peste 425,000 de puncte de vânzare la nivel mondial. Începând cu februarie 2009, GfK Retail and Technology calculează indicele GfK TEMAX® la nivel internațional, în peste 30 de țări. Este primul indice care include toate piețele bunurilor de folosință îndelungată în țări diferite. Toate rapoartele şi comunicatele de presă sunt, de asemenea, disponibile la www.gfktemax.com.