Tehnologiile inovatoare pentru competiţiile sportive şi încercări de doborâre a recordurilor au reprezentat o parte integrantă a identităţii BMW încă de la înfiinţarea companiei. A definit modelele de serie BMW şi a făcut istorie în motorsport.
Începuturile.
Elicea stilizată din emblema BMW aminteşte de recordurile mondiale obţinute de motoarele de avioane la începuturile companiei. După numeroasele titluri câştigate datorită motocicletelor, BMW a început să-şi facă numele cunoscut şi în competiţiile de maşini. În 1940, modelul BMW 328 a obţinut o dublă în legendara competiţie italiană Mille Miglia. Germania din perioada postbelică a înregistrat un recul al curselor de turisme, în timp ce Schorsch Meier, pilot în curse de motociclete şi de doborâre a recordurilor, a devenit un erou popular datorită motocicletelor BMW Boxer. Tot datorită motoarelor Boxer, BMW a adunat 19 titluri de campioană mondială în competiţiile pentru modele cu ataş, în perioada 1953-1973.
Turismele – un pilon important pentru BMW Motorsport.
În anii ’60, cursele turismelor au devenit pilonul central al activităţilor BMW în motorsport. Hans Stuck Senior, la comenzile unui BMW 700, a câştigat titlul naţional în Germania, în 1960. În 1964, Hubert Hahne a pilotat BMW 1800Ti spre victorie în campionatul german de viteză pe circuit. După lansarea BMW 2000Ti, Josef Schnitzer a cucerit titlul naţional în campionatul de turisme al Germaniei, eveniment petrecut în 1966. BMW 2002, cu care Dieter Quester a cucerit Campionatul European de turisme în 1968 şi 1969, a reprezentat prima utilizare a unui motor cu turbocompresor. În perioada 1973-1979, alte şase titluri în Campionatul European de turisme au fost câştigate datorită modelului BMW 3.0 CSL. Nume mari ale Formulei 1, precum Chris Amon, Ronnie Peterson şi Niki Lauda, au pilotat modele BMW în competiţiile de turisme. La comenzile unui BMW 320 înscris de Schnitzer Team, Harald Ertl a câştigat campionatul de viteză pe circuit al Germaniei din 1978. În 1984, impresionantul BMW 635 CSi Coupé a triumfat în campionatul nou înfiinţat – Deutsche Tourenwagen Meisterschaft -, cu Volker Strycek ca laureat. Aceeaşi maşină a fost şi forţa dominantă din Campionatul European de turisme. După victorii individuale obţinute în 1985, pilotul italian Roberto Ravaglia a cucerit titlul european în 1986.
1987 avea să fie anul în care pe grilă avea să apară succesorul mult mai suplu al modelului Seria 6 Coupé: BMW M3 era o maşină croită parcă pentru pilotaj, cu un motor cu patru cilindri, având capacitatea de 2,5 litri şi dezvoltând 355 CP. În primul său sezon pe circuit, BMW a reuşit să câştige titlul în Campionatul Mondial (Ravaglia), în Campionatul European (Winni Vogt) şi alte opt titluri. M3 şi-a câştigat statutul de legendă, iar în 1989 l-a ajutat pe Ravaglia să obţină un al treilea titlu DTM pentru BMW. La finalul sezonului 1992, piloţii BMW M3 reuşiseră peste 1.500 de victorii individuale – 40 dintre acestea au fost în DTM – şi peste 50 de titluri internaţionale.
Superturismele – starurile anilor ’90.
După introducerea unei noi categorii de turisme derivate din producţia de serie – iniţial cunoscută drept Clasa 2 sau clasa 2.0 litri, ulterior Super Touring Cars (superturisme) sau prescurtat STC -, BMW a reuşit să construiască un nou superlativ al turismelor: BMW 320i. Din 1993 până în 1998, BMW 320i a câştigat 29 de titluri naţionale de pe mapamond, inclusiv trei în Germania.
Relansarea Campionatului European de turisme.
După o pauză de 13 ani, FIA a decis organizarea Campionatului European cu începere din 2001. BMW a urmărit dezvoltarea cu maxim interes şi şi-a pus amprenta asupra campionatului. În 2001, Peter Kox (Olanda) a câştigat imediat a 21-a ediţie a Campionatului European de turisme (ETCC), pilotând BMW 320i înscris de Ravaglia Motorsport. Cu începere din 2002, European Touring Car Championship a fost o prezenţă constantă în programul competiţional al mărcii BMW. În 2003, BMW a reuşit ca la penultima cursă a stagiunii să-şi asigure câştigarea titlului constructorilor. În bătălia pentru coroana piloţilor, Jörg Müller a trebuit să se recunoască învins la o diferenţă de numai un punct. BMW a câştigat din nou laurii constructorilor înainte de încheierea sezonului 2004. De această dată, titlul piloţilor a fost cucerit de un pilot BMW, în persoana lui Andy Priaulx (Marea Britanie), astfel că totalul titlurilor europene câştigate de BMW în competiţiile de turisme a ajuns la 24.
BMW, campioană mondială a turismelor în 2005, 2006 şi 2007.
Sezonul 2005 a fost sinonim cu renaşterea Campionatului Mondial de turisme pentru prima dată din 1987. World Touring Car Championship (WTCC) a fost lansat ca înlocuitor al ETCC. În 2005, 2006 şi 2007, Andy Priaulx – pilot al BMW Team UK/RBM – a cucerit titlul mondial, pilotând un model BMW 320i în 2005 şi noul BMW 320si WTCC în 2006 şi 2007. Datorită performanţelor foarte bune ale celorlalte echipe naţionale, BMW a cucerit titlul mondial al constructorilor în fiecare dintre cei trei ani. BMW a încheiat stagiunea 2008 din WTCC fără vreo victorie – o premieră. 2010 a fost ultimul an în care BMW s-a aliniat la startul WTCC cu o echipă oficială. Cu începere din 2011, echipele de client BMW au reprezentat marca, folosind modelul BMW 320 TC, o dezvoltare a galonatului BMW 320si WTCC. Modelul 320 TC este propulsat de un motor turbo de 1,6 litri, cu injecţie directă.
Maratonistul – Nürburgring, Spa şi Le Mans.
BMW este de departe cea mai de succes marcă în istoria cursei de 24 de ore de la Nürburgring, desfăşurată pe Nordschleife. În 1970, când a fost înfiinţată competiţia, Hans-Joachim Stuck făcea parte din echipa învingătoare, aşa cum s-a întâmplat şi în 1998 când BMW a realizat o nouă premieră prin victoria cu o maşină diesel. Şi în 2004, Stuck s-a aflat la comenzile M3 GTR cu care BMW a reuşit cea de-a 17-a victorie în clasamentul general al cursei de pe "Infernul Verde". În 2005, BMW Motorsport a câştigat din nou, cu a doua dublă consecutivă, prima dată când s-a realizat această performanţă. În 2010, Augusto Farfus, Jörg Müller, Uwe Alzen şi Pedro Lamy au reuşit succesul cu numărul 19, cu BMW M3 GT.
În întrecerea de 24 de ore de la Spa-Francorchamps, turismele BMW au reuşit să obţină 21 de victorii până la finalul sezonului 1998. La 13 iunie 1999, BMW a obţinut prima victorie în clasamentul general al cursei de 24 de ore de la Le Mans, învingând unul dintre cele mai puternice platouri de concurs din întreaga istorie a clasicei de anduranţă. După ce modelul sport McLaren F1 GTR, propulsat de un motor BMW V12, a câştigat cursa în 1995, 1999 a însemnat prima victorie a unui prototip cu cockpit deschis cu o evoluţie a acelui propulsor. Tripleta aflată la comenzile BMW V12 LMR – Joachim Winkelhock, Pierluigi Martini şi Yannick Dalmas – a parcurs 366 de tururi ale circuitului cu o lungime de 13,6 kilometri. În 2010, BMW a revenit la Le Mans cu BMW M3 GT şi a încântat fanii cu versiunea Art Car, al cărui design a fost realizat de artistul american Jeff Koons.
Maşini sport – în Europa şi pretutindeni.
Ceea ce a început la mijlocul anilor ’90 cu McLaren F1 GTR şi motorul BMW cu 12 cilindri a continuat în 1999 cu BMW V12 LMR. În timp ce campionatul FIA GT a fost scena pe care a putut fi urmărită evoluţia echipei oficiale care a utilizat modelul cu cockpit închis (a terminat pe locul al doilea în 1997), American Le Mans Series (ALMS) a devenit terenul de joacă pentru BMW V12 LMR. Cu un motor V12 de 580 Cp ce fusese îmbunătăţit, prototipul a înregistrat şase victorii în ALMS în 1999 şi 2000. În 2001, BMW a făcut trecerea de la categoria prototipurilor la cea a modelelor GT din ALMS. Sub conducerea lui Charly Lamm, puternicul BMW M3 GTR a dominat ierarhiile sub toate aspectele. Jörg Müller a câştigat titlul piloţilor, BMW Motorsport a triumfat în clasamentul echipelor, iar BMW a cucerit laurii în competiţia constructorilor pe cea mai importantă piaţă de export a companiei.
În 2009, BMW a revenit în American Le Mans Series: echipa desemnată să transforme această revenire într-un succes a fost BMW Team Rahal, condusă de Bobby Rahal. Maşina a fost nou-dezvoltatul BMW M3 GT. După un an de ucenicie, Team RLL a câştigat titlul la echipe şi la constructori în categoria GT din 2010. Hat-trickul – realizat ultima oară în 2001 – a urmat în 2011: Dirk Müller şi Joey Hand a triumfat la piloţi, în timp ce BMW a încheiat sezonul pe primul loc în competiţia echipelor şi în cea a constructorilor.