LEADERSHIP / REBRANDING
O veste un pic trista
Rebrandingul gigantului japonez Matsushita Electronic Industrial, la inceputul lui octombrie, ingroapa in istorie numele unuia dintre eroii Japoniei moderne. Matsu… si mai cum? Tocmai despre asta e vorba.
de Larisa Ghitulescu
Sala Rosetti din Palatul Parlamentului respira, prin toti porii ei, aer de Wall Street. John Kotter, profesor la Harvard Business School, considerat autoritatea nr. 1 la nivel mondial in materie de leadership si schimbare, pledeaza – prin discurs, clipuri video, exercitii interactive, fotografii – pentru ceea ce ar trebui sa fie centrul nervos al fiecarei companii: leadershipul.
Dar “Wall Street” nu este, poate, carligul cel mai indicat pentru un articol care vorbeste despre leadership, data fiind intorsatura de conotatii pe care reputata locatie a capatat-o de la izbucnirea crizei financiare americane. O da de inteles insusi Kotter: pilda lui despre leadership vine de dincolo de Oceanul Pacific. Din Osaka, Japonia.
GENIU CURAJOS. Konosuke Matsushita, fondatorul gigantului mondial de produse electronice care i-a purtat numele pana de curand, este, in viziunea lui Kotter, “cel mai remarcabil antreprenor al secolului 20”. Iar revista americana "Time", intr-un articol de coperta din 1962 – cand profesorul Kotter nici nu auzise de Matsushita inca – il descria ca pe un “geniu curajos” in productie si merchandising care, fortat de imprejurari sa lucreze de la varsta de noua ani, a construit cel mai mare business de electronice si electrocasnice al Japoniei din nimic.
In limba japoneza, Konosuke Matsushita inseamna “omul norocos de sub pini”, dar succesul lui i se datoreaza mai degraba curajului sau, decat norocului, comenteaza "Time" in articolul mentionat. Cand inca era un copil, parintii si cinci (din cei sapte) frati si surori mor unul dupa celalalt, fulgerator. Konosuke, ramas orfan, bolnavicios si cu inima franta, este nevoit sa munceasca pentru a-si castiga existenta (pentru inceput, ca ucenic intr-un magazin de biciclete). Pleaca la Osaka – orasul care avea sa ii aduca mai tarziu tanarului antreprenor succesul intr-o Japonie care inca bajbaia dupa doua secole de hibernare politica, economica si internationala (din perioada shogunatelor Tokugawa).
Succesul lui a venit dupa ce Matsushita le-a prezentat japonezilor ceea ce "Time" numeste “stilul de vanzari occidental, nemaivazut”. Atunci cand comerciantii au refuzat sa il creada ca becul sau de bicicleta pe baterii (inventie proprie) are o autonomie de 30 de ore – adica era de zece ori mai durabil decat oricare pe piata la vremea aceea – el a lasat cate unul aprins in fiecare magazin. Produsul a inceput sa fie cautat, iar Matsushita Electric “se afla pe drumul care o ducea spre statutul de mare afacere”, scria "Time". La inceputul anilor ’30, Matsushita avea 600 de angajati si producea de la aparate de incalzit picioarele pana la aparate radio.
BIBLIA LUI MATSUSHITA. Viata antreprenorului japonez a fost o perpetua incercare. Moartea fiului sau, la numai doi ani, si loviturile primite din cauza celui de-al Doilea Razboi Mondial sunt alte momente dificile care l-au intarit. Nu numai ca a supravietuit razboiului, dar compania lui Matsushita a contribuit decisiv la miracolul economic japonez, dupa razboi. La momentul mortii sale (1989), putine companii din lume aveau mai multi clienti decat cea fondata de Matsushita, crede John Kotter. Veniturile din acel an atinsesera un nivel record de 42 de miliarde de dolari, mai mult decat veniturile combinate ale companiilor Colgate-Palmolive, Gillette, Goodrich, Kellogg, Olivetti, Bethlehem Steel, Scott Paper si Whirlpool (intre timp, vanzarile companiei nu numai ca s-au dublat, dar au trecut de pragul de 90 mld. de dolari, in anul fiscal 2007-2008, potrivit Panasonic Corporation).
O explicatie – sau una dintre ele – ar fi aceea ca strategia lui Matsushita era foarte pragmatica si orientata catre consum. Acest lucru reiese din raportul anual al companiei Matsushita Electric, din iarna lui 1936, in capitolul “30 de aspecte importante pentru oamenii de vanzari”, dezvoltate in primii 15 ani de activitate ai lui Matsushita si incluse in cartea lui John Kotter. Redam un paragraf: “Trateaza-ti partenerii de afaceri in acelasi mod in care te porti cu familia. Prosperitatea depinde de cata intelegere primesti din partea oamenilor alaturi de care iti conduci afacerea. Serviciile postvanzare sunt mai importante decat asistenta oferita anterior, pentru ca prin ele iti poti asigura clienti permanenti. Nu vinde clientilor produse de care ei se simt atrasi, vinde-le produse de pe urma carora pot benefecia. Orice risipa, chiar si a unei coli de hartie, va creste in consecinta pretul produsului. Daca nu mai ai niciun produs pe stoc, e numai si numai din neglijenta. Cere-i scuze clientului, cere-i adresa si angajeaza-te ca ii vei trimite produsele imediat”.
Alte subiecte:
COVER STORY/ CRIZA IMOBILIARA
Deriva in imobiliare
E vremea deciziilor. E acel moment in care spui: "OK, si acum ce fac?" O radiografie in 11 pagini a framantarilor, dilemelor si bataliilor duse pentru supravietuirea afacerilor din zona imobiliarelor.
PIATA DE CAPITAL
A fost odata BVB
Daca socul caderii dramatice a Bursei de la Bucuresti, de saptamana trecuta, cea mai mare din istoria sa, i-a aruncat pe multi in depresie, altii, e adevarat, foarte putini, isi calculeaza castigul – speculatorii.
NEWSWEEK / EXCLUSIV
AMERICA
Prabusirea unui brand
Odata cu unele dintre cele mai titrate firme de pe Wall Street s-a prabusit si o anumita viziune asupra capitalismului. Cum putem restabili increderea in brandul nostru.
Money Express este revista saptamanala de business, editata de Grupul Realitatea-Catavencu. Urmatorul numar apare marti, 21 octombrie.
{mosloadposition user10}