indica o lipsa de transparenta a responsabilitatii sociale pe piata romaneasca
Braun & Partners Network a publicat astăzi rezultatele studiului 24/7 privind gradul de transparenţă al companiilor din cele 4 ţări ale grupului din Europa Centrală şi de Est. Metodologia de studiu a evaluat performanţa şi comunicarea responsabilităţii sociale şi a fost aplicată pentru companiile cele mai profitabile din România, Ungaria, Bulgaria şi Polonia. Pentru România s-au folosit primele 25 companii din „Top 100 cele mai valoroase companii din România”, publicat de Ziarul Financiar. Studiul realizat în regiune plasează în frunte Ungaria, urmată de companiile poloneze, în timp ce în România şi Bulgaria se simte o lipsă de comunicare a practicilor de responsabilitate socială corporatistă.
Studiul regional CSR 24/7 Top100 companii publicat de Braun & Partners Network conţine Top20 companii după venituri, incluzând primele 3 bănci şi 2 instituţii de asigurări din România, Ungaria, Polonia şi Bulgaria, şi foloseşte ca sursă de informaţie website-urile companiilor studiate.
CSR 24/7 este un produs dezvoltat de către Braun&Partners de analiză a performanţei companiilor pe baza informaţiilor puse la dispoziţia publicului şi accesibile părţilor co-interesate (stakeholderi). Metodologia de rating se bazează pe standardele Accountability, indicatorii GRI, principiilor şi bunelor practici de responsabilitate a companiilor pentru profit, societate şi mediul inconjurător. Metodologia se bazează pe 7 criterii, astfel: transparenţă şi comunicare, guvernare corporativă, relaţiile cu părţile interesate (stakeholderi), responsabilitate faţă de mediu, responsabilitate economică, societate şi resurse umane.
Indexul Compozit CSR 24/7 CEE-100 are valoarea 6 (25%) pentru anul 2009. Indexul măsoară performanţa la nivel regional şi include rezultatele primelor 20 de companii din cele 4 ţări analizate.
Rezultatele arată că firmele românesti (care au înregistrat o performanţa de 17%) şi cele din Bulgaria (cu un scor de 15%) se află în prima fază de dezvoltare a operaţiunilor responsabile social şi faţă de mediu, în timp ce primele clasate sunt companiile din Ungaria (cu o performanţă de 33%) şi cele din Polonia (26%).
În România, Petrom, a obţinut cel mai bun rezultat, un scor de 48% în Top 100 companii din regiune. Cea mai bine punctată companie din Polonia este Grupa Lotos, companie producatoare de petrol şi gaze, cu un scor de 60%. În regiune, compania ungară de telecomunicaţii Magyar Telekom (filială a Deutsche Telekom) a obţinut un scor de 79% iar în Bulgaria, Asarel Medet (sectorul de materiale) şi Kozloduy (companie energetică) s-au clasat pe acelaşi loc, cu un scor de 29%.
Din cele 7 domenii de analiză ale ratingului, companiile româneşti au obţinut cele mai slabe punctaje la responsabilitate economică, resurse umane şi relaţia companiei cu părţile co-interesate.
Companiile româneşti se pot lăuda cu website-uri bine dezvoltate comercial care însă nu au informaţii despre programe dedicate părţilor co-interesate, relaţiile cu furnizorii sau conţin informaţii parţiale despre resurse umane. Pentru raportarea socială sub standardele internaţionale GRI (Global Reporting Initiative), aceasta nu este o practică incetăţenită în cultura locală de responsabilitate socială corporativă.
În Topul 100 al companiilor din regiune, sectorul de telecomunicaţii a obţinut cel mai bun scor, mai exact 34%, urmat de sectorul financiar şi cel de energie şi utilităţi (26%).
Per total, rezultatele din regiune arată o slabă performanţă în zona comunicării bunelor practici de resursele umane (de ex: existenţa unui formular de angajare specific, joburi part-time sau timp de lucru flexibil) dar şi în zona comunicării despre proiectele cu societatea civilă (ex: programe de voluntariat corporatist sistematice, şi nu ad-hoc).
Din Topul 100 companii din regiune, doar 12 au publicat un raport de responsabilitate socială sub standarde internaţionale în ultimii 2 ani, în timp ce doar 22 de website-uri corporate au o secţiune de responsabilitate socială sau de dezvoltare durabilă, uşor de accesat.
Top CSR 24/7 20 companii
Clasament |
Companie |
Ţară |
Sector |
Scor Total (%) |
1 |
Magyar Telekom Távközlési Nyrt. |
Ungaria |
telecomunicaţii |
79,2% |
2 |
OTP Bank Nyrt. |
Ungaria |
financiar |
72,9% |
3-4 |
Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. |
Ungaria |
energie & utilităţi |
70,8% |
3-4 |
Tiszai Vegyi Kombinát Nyrt. |
Ungaria |
industrie |
70,8% |
5 |
Grupa Lotos |
Polonia |
energie & utilităţi |
60,4% |
6-7 |
MVM Csoport |
Ungaria |
energie & utilităţi |
56,3% |
6-7 |
Telekomunikacja Polska |
Polonia |
telecomunicaţii |
56,3% |
8-10 |
E.On Hungária Zrt. |
Ungaria |
energie & utilităţi |
54,2% |
8-10 |
Generali-Providencia Biztosító Zrt. |
Ungaria |
financiar |
54,2% |
8-10 |
K&H Bank Zrt. |
Ungaria |
financiar |
54,2% |
11-12 |
MKB Bank Zrt. |
Ungaria |
financiar |
52,1% |
11-12 |
Grupa Metro w Polsce |
Polonia |
comerţ |
52,1% |
13 |
PKN Orlen |
Polonia |
energie & utilităţi |
50,0% |
14 |
Petrom |
Romania |
energie & utilităţi |
47,9% |
15 |
Orange Romania |
Romania |
telecommunicaţii |
43,8% |
16-17 |
E.ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt. |
Ungaria |
energie & utilităţi |
37,5% |
16-17 |
Polska Telefonia Cyfrowa |
Polonia |
telecomunicaţii |
37,5% |
18-19 |
Audi Hungaria Motor Kft. |
Ungaria |
industrie |
35,4% |
18-19 |
PGNiG |
Polonia |
energie & utilităţi |
35,4% |
20 |
Bank Pekao SA |
Polonia |
financiar |
33,3% |
Braun & Partners Network
Braun & Partners Network este primul grup de consultanţă în strategie de CSR şi marketing din Europa Centrală. Grupul ofera servicii strategice de comunicare de marketing de a doua generaţie, atât clienţilor locali cât şi multinaţionali din Europa Centrală. Prin intermediul filialelor sale, Braun & Partners Network oferă asistenţă clienţilor săi în materie de branding, CSR, comunicare cu stakeholderii săi şi instrumente de publicare prin dezvoltarea, proiectarea şi lansarea unor astfel de servicii.
Braun&Partners Network cooperează cu parteneri care au o vastă experienţă internaţională în diverse domenii. Partenerul strategic pe plan internaţional al grupului este Two Tomorrows, lider global în consultanţă CSR. În domeniul brandingului social, colaborăm cu navyblue, una dintre cele mai mari companii de branding din Marea Britanie, în domeniul publicaţiilor, colaborăm cu PxB Group, iar în domeniul organizărilor de evenimente, colaboratorii noştri sunt Hungarian Consumer Platform.
www.braunpartnersnw.com
GRI
GRI (Global Reporting Initiatives) este o organizaţie civilă independentă cu sediul în Olanda, care are drept obiectiv stabilirea şi dezvoltarea continuă a unui standard internaţional de raportare. GRI a fost convocat în 1997 de către CERES (Coalition for Environmentally Responsible Economie) împreună cu UNEP (United Nations Environment Programme). Scopul acestuia a fost să dezvolte o practică de raportare sustenabilă care să fie privită la acelaşi nivel cu rapoartele financiare şi asigurand că informaţia publicată în rapoarte este comparabilă, corectă, exactă, la zi şi verificabilă. GRI îşi îndeplineşte sarcina la nivel global cu participarea activă a companiilor, ONG-urilor implicate în protecţia mediului şi în probleme sociale, a firmelor de audit, a sindicatelor, investitorilor şi a altor stakeholderi.
www.globalreporting.org
Good CSR
Programul de raportare şi comunicare, Good CSR, dezvoltat de Braun & Partners face posibilă informarea stakeholderilor, prin rapoartele scurte de sustenabilitate prezentate, cu informaţii ce prezintă performanţa economică, socială şi de mediu a companiilor. Programul speră să popularizeze cauzele CSR şi să determine companiile să raporteze performanţa sustenabilă într-o forma comparabilă.
www.goodcsr.com
Accountability Rating
Clasificarea Accountability, construită pe o metodologie internaţională care a fost publicată, printre alte ţări din lume, pentru a treia oară în Ungaria şi prima dată în Bulgaria, evaluează pe baza informaţiilor publice disponibile pentru stakeholderi, cât este de important este pentru companii sa se ocupe de provocările sociale, economice şi de mediu intr+un mod eficient, cum inglobează aceste consideraţiii în strategia de business şi guvernanţă corporatistă, precum şi cum implica stakeholderii în procesul de decizie. Pe lângă dimensiunile clasificării (strategie, management şi guvernare corporatistă, implicarea stakeholderilor) impactele au fost deasemenea cercetate ca şi a 4-a categorie în 2008. În această dimensiune au fost analizate impactul social şi de mediu, precum şi schimbările temporale, analizând datele şi informaţiile publice, asemănător ca în cazul celorlalte dimensiuni. Compania cu cea mai bună performanţă a fost Magyar Telekom din Ungaria iar în Bulgaria a fost desemnat Overgas, furnizor de gaz.
www.accountabilityrating.eu
Clasament |
Companie |
Ţară |
Sector |
Scor Total (%) |
1 |
Magyar Telekom Távközlési Nyrt. |
Ungaria |
telecomunicaţii |
79,2% |
2 |
OTP Bank Nyrt. |
Ungaria |
financiar |
72,9% |
3-4 |
Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. |
Ungaria |
energie & utilităţi |
70,8% |
3-4 |
Tiszai Vegyi Kombinát Nyrt. |
Ungaria |
industrie |
70,8% |
5 |
Grupa Lotos |
Polonia |
energie & utilităţi |
60,4% |
6-7 |
MVM Csoport |
Ungaria |
energie & utilităţi |
56,3% |
6-7 |
Telekomunikacja Polska |
Polonia |
telecomunicaţii |
56,3% |
8-10 |
E.On Hungária Zrt. |
Ungaria |
energie & utilităţi |
54,2% |
8-10 |
Generali-Providencia Biztosító Zrt. |
Ungaria |
financiar |
54,2% |
8-10 |
K&H Bank Zrt. |
Ungaria |
financiar |
54,2% |
11-12 |
Grupa Metro w Polsce |
Polonia |
comerţ |
52,1% |
11-12 |
MKB Bank Zrt. |
Ungaria |
financiar |
52,1% |
13 |
PKN Orlen |
Polonia |
energie & utilităţi |
50,0% |
14 |
Petrom |
Romania |
energie & utilităţi |
47,9% |
15 |
Orange Romania |
Romania |
telecomunicaţii |
43,8% |
16-17 |
E.ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt. |
Ungaria |
energie & utilităţi |
37,5% |
16-17 |
Polska Telefonia Cyfrowa |
Polonia |
telecomunicaţii |
37,5% |
18-19 |
Audi Hungaria Motor Kft. |
Ungaria |
industrie |
35,4% |
18-19 |
PGNiG |
Polonia |
energie & utilităţi |
35,4% |
20-21 |
Bank Pekao SA |
Polonia |
financiar |
33,3% |
20-21 |
BP Polska |
Polonia |
energie & utilităţi |
33,3% |
22-23 |
Jeronimo Martins Dystrybucja |
Polonia |
comerţ |
31,3% |
22-23 |
Tesco Polska |
Polonia |
comerţ |
31,3% |
24-28 |
Alro |
Romania |
industrie |
29,2% |
24-28 |
Assarel-Medet |
Bulgaria |
industrie |
29,2% |
24-28 |
BRD |
Romania |
financiar |
29,2% |
24-28 |
Kozloduy NPP |
Bulgaria |
energie & utilităţi |
29,2% |
24-28 |
Tesco-Global Áruházak Zrt. |
Ungaria |
comerţ |
29,2% |
29-31 |
BCR |
Romania |
financiar |
27,1% |
29-31 |
Transelectrica |
Romania |
energie & utilităţi |
27,1% |
29-31 |
Vodafone Romania |
Romania |
telecomunicaţii |
27,1% |
32-33 |
Fiat Auto Poland |
Polonia |
industrie |
25,0% |
32-33 |
Romtelecom |
Romania |
telecomunicaţii |
25,0% |
34-36 |
Allianz Hungária Biztosító Zrt. |
Ungaria |
financiar |
22,9% |
34-36 |
Bulgarian Telecommunications Company |
Bulgaria |
telecomunicaţii |
22,9% |
34-36 |
KCM |
Bulgaria |
industrie |
22,9% |
37-45 |
Automobile Dacia |
Romania |
industrie |
20,8% |
37-45 |
Cosmo Bulgaria Mobile (Globul) |
Bulgaria |
telecomunicaţii |
20,8% |
37-45 |
Energa SA |
Polonia |
energie & utilităţi |
20,8% |
37-45 |
GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Zrt. |
Ungaria |
industrie |
20,8% |
37-45 |
ISD Dunaferr Zrt. |
Ungaria |
industrie |
20,8% |
37-45 |
KGHM Polska Miedź |
Polonia |
industrie |
20,8% |
37-45 |
Kompania Węglowa |
Polonia |
industrie |
20,8% |
37-45 |
Mobiltel |
Bulgaria |
telecomunicaţii |
20,8% |
37-45 |
Romgaz |
Romania |
energie & utilităţi |
20,8% |
46-52 |
Commercial Union |
Polonia |
financiar |
18,8% |
46-52 |
Grupa PKP |
Polonia |
logistics |
18,8% |
46-52 |
Overgas Inc. |
Bulgaria |
energie & utilităţi |
18,8% |
46-52 |
Petrol |
Bulgaria |
energie & utilităţi |
18,8% |
46-52 |
PKO BP |
Polonia |
financiar |
18,8% |
46-52 |
Samsung Electronics Magyar Zrt. |
Ungaria |
comerţ |
18,8% |
46-52 |
Sofia Med |
Bulgaria |
industrie |
18,8% |
53-58 |
Alcoa-Köfém Székesfehérvári Könnyűfémmű Kft. |
Ungaria |
industrie |
16,7% |
53-58 |
Allianz-Tiriac |
Romania |
financiar |
16,7% |
53-58 |
Budapesti Elektromos Művek Nyrt. |
Ungaria |
energie & utilităţi |
16,7% |
53-58 |
BZWBK |
Polonia |
financiar |
16,7% |
53-58 |
Lukoil Neftochim Burgas |
Bulgaria |
energie & utilităţi |
16,7% |
53-58 |
Rompetrol Rafinare |
Romania |
energie & utilităţi |
16,7% |
59-67 |
ASIBAN |
Romania |
financiar |
14,6% |
59-67 |
Carrefour Polska |
Polonia |
comerţ |
14,6% |
59-67 |
CEZ Electro Bulgaria |
Bulgaria |
energie & utilităţi |
14,6% |
59-67 |
DSK Bank |
Bulgaria |
financiar |
14,6% |
59-67 |
National Electricity Company |
Bulgaria |
energie & utilităţi |
14,6% |
59-67 |
PZU SA |
Polonia |
financiar |
14,6% |
59-67 |
Raiffeisen Bank Bulgaria |
Bulgaria |
financiar |
14,6% |
59-67 |
Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. |
Ungaria |
comerţ |
14,6% |
59-67 |
Stomana Industry |
Bulgaria |
industrie |
14,6% |
68-76 |
BANCPOST |
Romania |
financiar |
12,5% |
68-76 |
Kremikovtzi |
Bulgaria |
industrie |
12,5% |
68-76 |
Lukoil |
Romania |
energie & utilităţi |
12,5% |
68-76 |
Magyar Suzuki Zrt. |
Ungaria |
industrie |
12,5% |
68-76 |
Metro Cash & Carry |
Romania |
comerţ |
12,5% |
68-76 |
OMV Bulgaria |
Bulgaria |
energie & utilităţi |
12,5% |
68-76 |
Porsche |
Romania |
comerţ |
12,5% |
68-76 |
Unicredit-Bulbank |
Bulgaria |
financiar |
12,5% |
68-76 |
Volkswagen Poznań |
Polonia |
industrie |
12,5% |
77-85 |
Allianz Bulgaria Insurance & Reinsurance Company |
Bulgaria |
financiar |
10,4% |
77-85 |
Distrigaz Sud |
Romania |
energie & utilităţi |
10,4% |
77-85 |
Generali Insurance AD |
Bulgaria |
financiar |
10,4% |
77-85 |
Lukoil Bulgaria |
Bulgaria |
energie & utilităţi |
10,4% |
77-85 |
Macro Cash and Carry |
Polonia |
comerţ |
10,4% |
77-85 |
Panrusgáz Gázkereskedelmi Zrt. |
Ungaria |
energie & utilităţi |
10,4% |
77-85 |
PGE Polska Grupa Energetyczna |
Polonia |
energie & utilităţi |
10,4% |
77-85 |
Selgros Cash&Carry |
Romania |
comerţ |
10,4% |
77-85 |
Shell Bulgaria |
Bulgaria |
energie & utilităţi |
10,4% |
86-88 |
Carrefour |
Romania |
comerţ |
8,3% |
86-88 |
Philips Magyarország |
Ungaria |
industrie |
8,3% |
86-88 |
Polkomtel |
Polonia |
telecomunicaţii |
8,3% |
89-92 |
Bulgarian State Railways |
Bulgaria |
logistics |
6,3% |
89-92 |
Grupa Tauron Polska Energia |
Polonia |
energie & utilităţi |
6,3% |
89-92 |
K&K Electronics |
Bulgaria |
comerţ |
6,3% |
89-92 |
Kaufland |
Romania |
comerţ |
6,3% |
93-94 |
Electrocentrale Bucuresti |
Romania |
energie & utilităţi |
4,2% |
93-94 |
General Motors Southeast Europe Autóforgalmazó Kft. |
Ungaria |
comerţ |
4,2% |
95-100 |
Arcelormittal Galati |
Romania |
industrie |
0,0% |
95-100 |
British American Tobacco |
Romania |
FMCG |
0,0% |
95-100 |
Interbrands Marketing & Distribution |
Romania |
logistics |
0,0% |
95-100 |
Jabil Circuit Magyarország Szerződéses Gyártó Kft. |
Ungaria |
industrie |
0,0% |
95-100 |
Kumerio Med |
Bulgaria |
industrie |
0,0% |
95-100 |
Sanmina-SCI Magyarország Elektronikai Gyártó Kft. |
Ungaria |
industrie |
0,0% |
{mosloadposition user10}