Mogo, compania specializată în finanțarea achiziționării de mașini second-hand pentru persoanele fizice, a realizat o analiză a portofoliului de finanțări acordate în perioada 2021-2023 pentru a investiga preferințele consumatorilor din cinci țări din regiunea ECE – România, Republica Moldova, Estonia, Letonia și Lituania. Analiza s-a concentrat pe aspecte cheie precum vechimea autovehiculelor achiziționate, mărcile preferate, tipul de combustibil utilizat și tipul de transmisie al autovehiculelor.
Topul preferințelor: BMW, Volkswagen și Audi
Atunci când vine vorba de preferințele în materie de mărci auto, majoritatea consumatorilor optează pentru producătorii germani. BMW, Volkswagen și Audi sunt mărcile care domină topul preferințelor în rândul consumatorilor din România, Republica Moldova, Lituania, Letonia și Estonia.
În România și în Moldova, primul loc în preferințele clienților este deținut de producătorul german Volkswagen. Cu toate acestea, numărul celor care au achiziționat această marcă în România este în scădere, de la 24.4% în 2021, la 21.9% în 2023. În Lituania și Letonia, Volkswagen ocupă poziția a treia în preferințele consumatorilor, cu o cotă de 13,9%, respectiv 12,9% din totalul vânzărilor. Totuși, vânzările acestei mărci în ambele țări au scăzut semnificativ, cea mai mare scădere înregistrându-se în Letonia, de la 14,7% în 2021 la 10,6% în 2023. La polul opus se află Estonia, unde, deși producătorul german se află pe același loc în topul preferințelor, a fost înregistrată o creștere importantă în numărul vânzărilor, de la 11,7% în 2021 la 14,9% anul acesta.
BMW este marca preferată în Letonia și Estonia, însă în majoritatea țărilor analizate, preferința clienților față de brandul german este în creștere, excepția reprezentând-o Republica Moldova, unde procentul deținut de BMW a scăzut cu 1% în ultimii doi ani. Cea mai mare creștere a fost înregistrată în Lituania, de 2,7% în 2023 comparativ cu 2021, urmată apoi de 2,6% în Estonia și România, cu 2,3%, de la 15.2% în 2021 la 17.5% în 2023.
Deși majoritatea clienților din Lituania preferă marca Audi, vânzările au înregistrat o scădere, ajungând la un nivel de 18,8% în acest an față de 24,3% în anul precedent. Același trend se păstrează și în Letonia, unde autovehiculele cu marca Audi au reprezentat 17% din totalul vânzărilor, comparativ cu 21,6% în 2021. În România, Audi se află pe locul 3 în topul preferințelor clienților, menținându-se la un nivel constant, de aproximativ 12% din totalul vânzărilor în ultimii 3 ani.
Topul preferințelor clienților Mogo este completat de Mercedes, mașina preferată a clienților din Republica Moldova, Opel și Ford. În România și Moldova, spre deosebire de celelalte țări analizate, consumatorii se îndreaptă și spre branduri precum Renault sau Skoda. În Republica Moldova, Renault se află pe locul 4 în top, cu un procent de 8.8% din totalul vânzărilor în 2023, și pe locul 6 în România, cu o creștere a vânzărilor de la 4,6% în 2021 la 5,3% în 2023. O creștere semnificativă se observă și în Republica Moldova în vânzările autovehiculelor Skoda, de la 5,5% în 2022, la 6,9% anul acesta.
Vârsta medie a mașinilor: Între 10 și 15 ani
Deși durata medie de viață a unei mașini este de aproximativ 12 ani, majoritatea clienților Mogo optează pentru mașini cu vârsta cuprinsă între 10 și 15 ani. În România, acest segment reprezintă peste 75% din totalul vânzărilor, în timp ce în celelalte țări procentele variază între 49% și 65%.
De la începutul anului 2021, consumatorii și-au manifestat preferința pentru mașinile mai vechi de 15 ani. În România și Lituania majoritatea consumatorilor, 12,6%, respectiv 16,6%, preferă mașinile cu o vechime de 15 ani. Lituania a înregistrat o creștere semnificativă a autovehiculelor de această vârstă achiziționate, de la 12,2% în 2021 la 16,6% în 2023. O creștere semnificativă se înregistrează și în vânzările autovehiculelor cu vârsta de 16 ani, în Letonia și Estonia, cu 3 procente mai mari în 2023 față de anul precedent. În Republica Moldova, clienții preferă mașinile cu o vechime de 17 ani, această categorie reprezentând 11% din totalul vânzărilor de anul acesta.
Pe de altă parte, achizițiile de mașini cu vechime de 10 ani au înregistrat scăderi în majoritatea țărilor. Estonia a înregistrat cea mai mare scădere (4,5%), urmată de România (4,1%). Lituania (1,1%) și Letonia (1,4%) au înregistrat scăderi mai mici în acest segment. În schimb, Moldova a avut parte de o creștere cu 0,6% în rândul vânzărilor mașinilor cu vârsta de 10 ani.
Preferințe privind tipul de combustibil
În contextul strategiei Uniunii Europene pentru combaterea schimbărilor climatice accelerate și sub presiunea din ce în ce mai mare asupra industriei de combustibili fosili, piața mobilității verzi câștigă teren la nivel european. Înmatriculările noi de vehicule electrice cu baterie în UE au crescut semnificativ în iunie cu 66,2%, totalizând 158.252 de unități. Vehiculele electrice cu baterie au acum o cotă de piață de 15,1%, cu 4,4% mai mult decât aceeași perioadă a anului precedent, depășind pentru prima dată motorina. Prin vânzarea a 703.586 de unități din ianuarie până în iunie, numărului total de unități vândute a crescut anul acesta cu 53,8% față de 2022.
Numărul de mașini pe benzină vândute în UE a crescut cu 11% în iunie, la 379.067 de unități. Cu toate că în prima jumătate a anului UE a vândut peste 2 milioane de vehicule pe benzină, o creștere de 15,9% față de 2022, cota de piață a scăzut de la 38,5% în iunie 2022 la 36,3% în prezent. Similar, cota de piață a vehiculelor diesel se situează la 13,4%, cu 4 procente mai puțin decât aceeași perioadă a anului precedent. Țările în care se înregistrează cel mai mare număr de mașini cu această motorizare sunt Germania și România.
La polul opus, piața vehiculelor hibrid-electrice a început să prindă avânt, crescând cu până la 32,4% față de anul precedent.
Vânzările de vehicule hibrid-electrice au crescut cu 27,9% în total între ianuarie și iunie, ajungând la aproape 1,4 milioane de unități și strângând 25% din piață.
Consumul de combustibil rămâne o preocupare majoră pentru șoferi și reprezintă un criteriu principal în luarea deciziei de achiziție a unei mașini. În majoritatea țările analizate de Mogo, preferința este pentru mașinile pe bază de motorină, datorită consumului mai redus și adecvării pentru călătoriile lungi. Deși mașinile diesel continuă să înregistreze procente semnificative de vânzări, reprezentând peste 69% din totalul vânzărilor în cele cinci țări analizate, aceste procente sunt în scădere față de anul 2021 în trei dintre aceste țări. Astfel, clienții își îndreaptă atenția către mașinile pe bază de benzină, electrice sau hibride.
Datele centralizate de către Mogo dezvăluie o tendință a scăderii ponderii mașinilor pe bază de motorină în Letonia, de la 88% în 2021 la 78% în 2023. În același timp, mașinile electrice încep să câștige teren, reprezentând 1,3% din totalul vânzărilor în acest an în Letonia. Lituania și România sunt singurele țări unde procentajul vânzărilor de mașini pe bază de motorină a rămas relativ constant, între 88,6% și 86,4% în Lituania și între 80% și 82% în România.
Creșterea Popularității Mașinilor Automate
În ultimii ani, procentul de mașini cu transmisie manuală a început să scadă în favoarea mașinilor automate. În 4 din cele 5 țări analizate, se observă o creștere a preferinței pentru mașinile automate, acestea reprezentând mai mult de jumătate din totalul vânzărilor. Cel mai semnificativ salt s-a înregistrat în Letonia, unde procentul mașinilor automate a crescut de la 42,5% în 2021 la 57,9% în 2023. În Lituania, Estonia și Moldova, creșterile au fost de la 1% la 3%, în timp ce în România s-a înregistrat o scădere de la 28% în 2022, la 26% în 2023. Astfel, România rămâne singura țară din cele 4 în care transmisia manuală este preferată în continuare, cu o cotă de 73,5% în 2023.