Trei sferturi dintre români nu au observat o scădere a preţurilor pe baza reducerii TVA.
Institutul de Studii Sociale şi Politice (ISSPOL) a realizat un sondaj în perioada 1-5 februarie 2016 cu privire la percepţia românilor despre reducerea taxei pe valoarea adăugată şi programele guvernamentale implementate în ultimii ani în România.
Reducerea TVA de la 24% la 20%
Un sfert dintre românii au resimţit o scădere a preţurilor la bunurile şi serviciile comercializate în ţară.
Reducerea TVA-ului la produsele alimentare, de la 24% la 9%, nu a fost sesizată de aproximativ 60% dintre români atunci când au făcut cumpărăturile, cu toate că măsura a fost adoptată de peste 8 luni.
Dintre respondenţii care au identificat o scădere a preţurilor (20%), peste jumătate au declarat că au economisit banii rămaşi din scăderea preţurilor şi peste 30% au cumpărat alimente de calitate superioară.
Beneficiarii reducerii TVA
Cea mai mare parte a românilor consideră că de reducerea TVA au beneficiat comercianţii (45%); 10% dintre respondenţi au afirmat că modificarea taxei pe valoarea adăugată a adus beneficii clienţilor finali.
Evaluarea programelor guvernamentale
Românii au fost de părere că cele mai eficiente programe guvernamentale au fost: subvenţiile în agricultură, subvenţiile pentru achiziţia de calculatoare pentru elevi şi studenţi (Euro 200) şi alocaţiile complementare pentru mai mulţi copii.
Programele considerate de români mai puţin eficiente sunt: programul de construcţie a locuinţelor de către ANL, programul prima maşină şi programul cornul şi laptele.
Aproximativ o treime dintre respondenţi sau apropiaţii acestora au beneficiat de programele guvernamentale implementate în România. Dintre cei 308 respondenţi care au avut de câştigat din accesarea acestui tip de programe, peste 60% au optat pentru subvenţiile oferite în sectorul agricol.
Rezultatele prezentate au fost obținute în urma unei cercetări cantitative reprezentativă la nivel național, cu o marjă de eroare de ±3% la un nivel de încredere de 95%. Acesta reflectă opiniile a 1065 de respondenți cu vârsta peste 18 ani. Metoda de culegere a datelor a fost interviul telefonic.
Institutul de Studii Sociale şi Politice (ISSPOL) este o instituţie ce se ocupă cu studiul socialului şi cu analiza politică şi electorală. Acesta face parte din Grupul Cult alături de Cult Market Research o companie cu peste 7 ani experienţă în cercetarea de piaţă.
Grupul Cult este format din: Cult Market Research, Institutul de Studii Sociale şi Politice (ISSPOL), Call2B şi ARENAS (ONG).