Primul studiu științific privind starea de bine a profesorilor din România se va desfășura în perioada martie – aprilie 2021 și se adresează cadrelor didactice din învățământul preuniversitar din toată țara. Inițiativa aparține programului ”Profesori Fericiți pentru România” din cadrul Fundației Transylvania College, în colaborare cu dr. Gilda Scarfe, psiholog și fondator Positive Ed., în parteneriat cu Didactic.ro, Merito, SuperTeach, RBL și Clusterul de Educație C-EDU.
Studiul vizează evaluarea și investigarea nivelului actual al stării de bine a profesorilor la nivel național, folosind instrumentul The Well-Being Assessment, care a fost creat în urma colaborării dintre membrii echipei “Human Flourishing Center” a Universității Harvard și cei ai programului “100 Million Healthier Lives”, S.U.A.
Meseria de profesor, una dintre cele mai solicitante
Profesorii reprezintă una dintre acele categorii profesionale care manifestă cel mai ridicat nivel de stres și epuizare. Acest fenomen este prezent în multe țări. Cercetările arată că mai mult de 50% dintre profesorii începători părăsesc profesia în primii 5 ani de predare.
Procesul educațional este unul foarte solicitant. Adesea, dificultățile meseriei împing profesorii dedicați în situații sociale și emoționale dificile și, în cele din urmă, duc la epuizare. Iar epuizarea fizică și emoțională, în combinație cu presiunea ridicată constantă a procesului educațional, pot fi costisitoare pentru sistemul educațional, atât din punct de vedere academic, cât și financiar.
“Vorbim prea rar despre importanța și impactul stării de bine a profesorului în procesul educațional. În special în această perioadă dificilă pentru noi toți, este extrem de important să ne uităm atent la nevoile reale ale celor care educă generațiile viitoare. În România, nu există studii dedicate stării de bine a profesorilor. De aceea, am hotărât, împreună cu Dr. Gilda Scarfe, colaboratoarea noastră, să realizăm noi un astfel de studiu. Ca urmare, vom avea date cantitative și calitative, care ne vor permite să oferim recomanări pentru un cadru necesar implementării programelor de educație pentru starea de bine a profesorilor, care ar putea include strategii, domenii de sprijin și exemple de cursuri.”, transmite Simona Baciu, fondatoarea programului Profesori Fericiți pentru România.
Investiția în starea de bine a profesorilor, în cadrul dezvoltării lor profesionale, le poate permite acestora să construiască practici fundamentale și pedagogii bazate pe știința educației pozitive.
Motivația profesorului sau lipsa acesteia este în strânsă legătură cu reușita elevilor. Atunci când profesorii sunt stresați sau epuizați, rezultatele obținute de elevii lor vor avea de suferit, deoarece sunt mai preocupați de supraviețuirea lor personală. (Hattie, 2013)
Atunci când profesorii au strategii de susținere a stării de bine, vor reuși să își păstreze motivația și entuziasmul pe tot parcursul anului școlar, fapt care se va reflecta în rezultatele academice ale elevilor.
„Sperăm că cercetarea noastră va stârni discuții și dezbateri despre importanța prioritizării stării de bine și a rezilienței profesorilor.”, declară Dr. Gilda Scarfe.
Prin participarea la acest studiu și completarea acestui chestionar (apasă aici pentru completare), ne ajutați să înțelegm care este starea de fapt și să găsim împreună soluții pentru a susține starea de bine a profesorilor din România.