Aproape 7 din 10 români cheltuiesc cel mult 25 euro pe lună pentru educație, iar 7% dintre respondenți preferă să utilizeze resurse de învățare gratuite, arată un studiu realizat pentru Upriserz, platformă de educație online dedicată antreprenorilor și profesioniștilor din piața muncii. La polul opus, mai puțin de 1 din 10 români cheltuiesc bugete mari, cuprinse între 75 euro și 167 euro pe lună, în scopul educării.
Astfel, conform studiului dezvoltat pentru platforma Upriserz, un român rezervă săptămânal aproximativ 4.5 ore, în medie, pentru activități dedicate învățării: citit, participat la cursuri, evenimente sau webinarii, podcasturi sau informându-se despre diferite teme de interes. Cel mai mult timp pentru învățare îl alocă tinerii (peste 7 ore pe săptămână) și seniorii (aproape 6 ore pe săptămână), aceștia din urmă dispunând de mai mult timp liber. În timp ce persoanele active pe piața muncii petrec aproximativ 4 ore pe săptămână învățând.
„Ne bucurăm să vedem că interesul românilor față de educația continuă este în creștere. Este important să păstrăm trendul ascendent la acest capitol, întrucât România se situează pe ultimele poziții în statisticile europene referitoare la continuarea procesului de învățare după absolvirea cursurilor unei instituții de învățământ. Platformele de educație online au reușit să satisfacă nevoile celor care sunt interesați să se perfecționeze, să acumuleze cunoștințe din domenii diverse, sau au nevoie de sprijin în orientarea în carieră. Anul acesta, ne-am propus să continuăm să producem peste 25 de cursuri noi, peste 20 de webinarii practice, peste 50 de interviuri și peste 50 de rezumate de cărți, menținând poziția noastră de lideri și pe acest segment, având cele mai multe cursuri pe o platformă de educație online din România”, a declarat Lorand Soares-Szasz, CEO Upriserz.
„Mulți români se îndreaptă spre forme de învățare continuă ce pot suplini cunoștințele accumulate în perioada de educație formală, mai ales când acestea nu mai oferă instrumente relevante pentru provocările realității contemporane cum ar fi transformările produse de pandemie și alte fenomene. Observăm un parcurs oscilant de-a lungul vieții: cei foarte tineri sau mai în vârstă pot aloca mai multe ore, în timp ce perioada de maturitate profesională și familială oferă mai puține resurse de timp. Deoarece exact oamenii aflați în plină activitate sunt cei care au cea mai mare nevoie de actualizarea cunoștințelor și posedă și resursele materiale pentru accesul la surse de calitate, produsele de învățare continuă trebuie adaptate acestor constrângeri de timp și atenție. Asta explică și popularitatea unor mijloace de comunicare mai succinte sau mai flexibile cum ar fi cursurile online, podcasturile și vloggingul”, a explicat antropologul Radu Umbreș.
Mai mult de jumătate (52%) dintre respondenți sunt de părere că învățarea se realizează în decursul întregii vieții, în timp ce una din trei persoane (33%) consideră că învățarea se face în perioada de început a vieții, în copilărie sau adolescență. Percepția asupra învățării se modifică odată cu înaintarea în vârstă. Astfel, tinerii generației Z (21-25 ani) sunt mai tentați să creadă că învățarea este propice în perioada copilăriei și tinereții, pe când adulții din Generația X și Baby Boomers înclină să spună că învățarea se realizează pe tot parcursul vieții. Mai mult, Millennials și Gen X dedică învățării aproximativ 4 ore pe săptămână, în medie, fiind cei mai puțin dispuși să aloce timp acestei activități.
Aproape toți participanții la studiu au desfășurat cel puțin o activitate de învățare în ultimul an. În medie, o persoană a recurs la 2.6 resurse ori mijloace pentru a se dezvolta personal și profesional. Cei mai mulți citesc articole și cărți de specialitate ori urmăresc podcasturi pe diverse teme de interes. Tinerii sunt mai implicați în educația formală, sub forma cursurilor, și țin pasul cu subiectele lor de interes prin cititul cărților și ascultarea interviurilor, podcasturilor sau vlogurilor care tratează aceste teme.
Efectul net al pandemiei de Covid-19 a fost unul mai degrabă pozitiv asupra obiceiurilor de învățare, aproape 3 din 10 persoane afirmând că au alocat mai mult timp dezvoltării personale și profesionale în această perioadă.
Studiul a fost realizat de către compania MKOR pentru platforma de cursuri Upriserz, pe un eșantion reprezentativ de 1.066 de respondenți, din mediul urban și rural, cu vârsta cuprinsă între 21-65 de ani.