De la influencing-ul purpose-driven, la metavers și fenomenul incluziunii
Anul care tocmai a început se anunță o provocare semnificativă pentru relația branduri-consumatori, în contextul schimbărilor majore la nivel de mentalitate și de comportamente de consum. În al treilea an consecutiv de la declanșarea celui mai puternic eveniment global contemporan, pandemia, industria comunicării și instrumentele aferente acesteia trebuie să se reinventeze astfel încât să fie relevante pentru noua realitate.
Influencer marketing-ul era deja una dintre zonele cu o evoluție rapidă în ultimii ani, cu un rol tot mai important în mix-ul de comunicare. Astăzi, cu atât mai mult, în noul context care se configurează, cu imensul univers care este Metavers, brandurile trebuie să înțeleagă cu adevărat mecanismele de funcționare a platformelor, comportamentul & cultura utilizatorilor și instrumentele de conversație.
În acest context, Ogilvy vorbește despre trenduri transformatoare pentru industrie și regândirea influencing-ului, de la un simplu „add-on” în campaniile de comunicare, fără impact semnificativ, la integrarea sa în toate fazele unei campanii, în mod unitar. Briefurile pentru influenceri trebuie să fie aliniate cu strategia mai amplă a unei campanii, iar conținutul configurat pentru a fi măsurat foarte exact, astfel încât rentabilitatea investiției să poate fi evaluată în raport cu rezultatele reale de business.
Pe piața locală, Ogilvy realizează campanii creative integrate care includ colaborări cu influenceri cu scopul de a deschide conversații interactive cu comunități relevante, a căror rată de succes este măsurată atât prin indicatori de awareness, cât și prin rate de răspuns sau trafic de calitate către asset-urile special create în campaniile respective.
“La Ogilvy privim influencing-ul ca pe o știință în sine, bazată pe experiment, cu scopul rezultatelor și al eficienței pe termen lung. De la campanii de B2B cu influenceri, înainte de a fi un trend, la campanii în care i-am provocat pe influenceri să își scrie propriul brief, ca și co-creatori de conținut, până la campanii în care am folosit animale de companie ca influenceri, atunci când încă nu exista un apetit semnificativ pentru astfel de twisturi. Astăzi, suntem iar în punctul experimentului, de la noi canale de comunicare, noi teme ale zilei și, implicit, noi oportunități pentru branduri. Căutăm conceptele cu cel mai mare potențial de a crea o legătură și o conversație cu publicul și care să asigure ROI pentru clienți. Interesul pentru inovație și explorarea noilor tehnologii ne-au permis deja să pilotăm, împreună cu influenceri locali, creative hacks în diferite platforme, reușind astfel să traducem în mediul online experiențe care au fost suspendate pe timpul pandemiei.” – Ana Sișu, Head of PR &Influence Ogilvy România.
Mai jos, câteva dintre cele mai importante trenduri identificate de experții Ogilvy, definite ca oportunități de creștere a brandurilor:
#1 Generează cultură, nu fi doar o parte din ea − Brand-urile trebuie să își definească propria cultură și să genereze conținut organic și autentic prin intermediul influencerilor, mai degrabă decât să translateze pe rețelele lor sociale diverse mișcări culturale care apar în spațiul public.
#2 Activează dincolo de trend-uri pentru a produce impact– Purpose-ul unui brand în sine nu mai este suficient, este nevoie ca brand-urile să acționeze în această privință și să aibă un impact real, iar influencerii trebuie selectați pe baza valorilor comune pe care le împărtășesc cu brand-ul respectiv.
#3 Influencer marketing-ul care respectă principiile incluziunii și diversității aduce rezultate mai bune – 38% dintre consumatori înclină să aibă o încredere mai mare în brand-urile care distribuie oameni cu un profil divers în reclamele lor.
#4 Experience este noul e-commerce – Crearea unei experiențe memorabile pentru consumatori a devenit esențială în e-commerce, iar influencer marketing-ul se bazează în mare măsură pe divertisment. Consumatorii sunt mai influențați în procesul de achiziție atunci când brand-ul le oferă o experiență, dincolo de o simplă postare despre un produs publicată pe social media.
#5 B2B Influence sau Cum a remodelat Influencing-ul marketing-ul B2B – Conținutul online influențează deciziile de cumpărare ale consumatorilor indiferent de industrie, iar în 2020, industria de influencer marketing B2B era estimată la 4,6 miliarde de dolari.
#6 Influence goes metaverse sau cum influențează acest nou tărâm virtual industria de influencer marketing. Nu mai este suficient să transmitem în social media un eveniment care are loc fizic, experiențele trebuie gândite încă de la început în mediul digital. Metaversul le oferă influencerilor oportunitatea de a colabora în moduri care nu erau posibile până acum, pentru co-crearea unor experiențe pe care consumatorii le caută în mod activ.
#7 Includerea influencerilor în strategii de marketing ample, pentru a aduce cele mai bune rezultate. Rentabilitatea investiției poate crește cu până la 30% pentru fiecare canal unde se folosește influencer marketing-ul.