Cornerstone Communications, firmă de consultanță locală specializată în relația cu investitorii și piața de capital, împreună cu MIA Marketing, companie românească de cercetare a pieței, publică o nouă serie de rezultate cu privire la studiul dedicat pieței de capital și analiza comportamentului investitorilor de retail din România. Studiul a fost realizat în perioada decembrie 2021 – ianuarie 2022. Cercetarea a fost efectuată pe un eșantion de 177 de persoane, investitori de retail locali cu expunere în companii listate la Bursa de Valori București și s-a axat pe obiceiurile acestora de investiții.
În cadrul studiului a fost realizat un top al domeniilor care, în viziunea investitorilor de retail, vor avea cea mai bună evoluție la bursă în 2022. Pe primele două locuri se situează domeniul IT&C (63%) și energie/utilități (62%). Acestea sunt urmate de domeniul financiar-bancar (36%), serviciile medicale (29%), imobiliare (29%), farmaceutice (27%), agricultură (16%). Pe ultimele locuri s-au situat producția industrială și construcții (12%), telecomunicații (11%), comerț (7%) și transport (4%). Cu toate acestea, percepția asupra acestor domenii este diferită la nivel de generații. 70% dintre respondenții cu vârsta cuprinsă între 18-35 de ani prevăd o evoluție bună a domeniului IT&C față de 56% din categoria investitorilor de peste 45 de ani. Situația se inversează când vine vorba de domeniul energiei/utilități, unde 80% dintre cei peste 45 de ani consideră că acest domeniu va avea o evoluție bună în 2022, comparativ cu 51% dintre investitorii cu vârsta între 18-35 de ani.
„Rezultatele studiului ne arată în mod cert că investitorii au așteptări mari în acest an când vine vorba de performanța companiilor din IT&C și din energie/utilități. Sectorul IT&C a fost sectorul vedetă al Bursei de Valori București în 2021 când a fost înregistrat un număr record de listări, toate pe piața AeRO. Anul 2022 va reprezenta un test, deoarece vom vedea în ce măsură așteptările investitorilor se vor potrivi cu realitatea și vor fi confirmate de rezultatele pe care companiile din acest domeniu le-au promis investitorilor. De cealaltă parte, aproape la fel de apreciat, domeniul energiei și utilităților a fost în mod constant printre cele mai performante în ultimii ani și nu este o surpriză că se află în top. De asemenea, putem observa cum generația de sub 35 de ani pare să aibă un apetit ridicat pentru un domeniu de tip growth, care poate oferi câștiguri superioare, în timp ce cei de peste 45 de ani înclină spre un domeniu care a demonstrat de-a lungul timpului că este stabil și livrează rezultate consistente. Având în vedere că studiul nostru a fost efectuat înainte de începerea războiului din Ucraina, va fi interesant de urmărit în următoarea ediție a acestuia cum vor evolua preferințele investitorilor, în special pentru acțiunile defensive,” a declarat Ciprian Zamfirescu, Partener MIA Marketing.
În cadrul studiului, investitorii au indicat care sunt criteriile în alegerea companiilor în care investesc precum și barierele care stau în calea investițiilor. Cel mai important criteriu indicat de respondenți este evoluția profitabilității companiei, urmat de planurile de dezvoltare ale companiei, managementul profesionist, reputația antreprenorului din spatele afacerii și rezultatele financiare obținute de companie în ultimii trei ani. La polul opus, al criteriilor mai puțin importante, se situează guvernanța corporativă implementată, durata de activitate a companiei și acordarea de dividende.
De partea cealaltă, la întrebarea privind barierele care stau în calea investițiilor în companii, pe baza unei liste predefinite de obstacole, 53% dintre respondenți consideră că lipsa de perspective de creștere reprezintă o barieră semnificativă. Pe următoarea poziție s-a situat neîncrederea în conducerea companiei (47%), urmată de neîncrederea în antreprenorul din spatele afacerii (43%), îndatorarea puternică a companiei (38%), neînțelegerea produsului/serviciilor pe care le oferă compania (36%), compania nu a înregistrat profit net (36%) și lipsa transparenței din partea companiei (36%). Printre barierele mai puțin importante se numără lipsa unei comunicări bine efectuate (29%), neatingerea profitabilității operaționale (25%), faptul că nu au auzit niciodată de compania respectivă (23%), lipsa lichidității (19%), free-float mic – de 10% sau mai puțin (15%), istoric mai mic de trei ani (13%).
„Profitabilitate, încredere, dezvoltare semnificativă și perspective de creștere – acestea sunt caracteristicile cheie pe care le caută investitorii BVB. În același timp, rezultatele din cadrul studiului indică clar că aspecte precum guvernanța corporativă, evoluția prețului acțiunilor, lichiditatea, free-float sau politica atractivă de dividende vin în plan secundar pentru investitori. La următoarea ediție a studiului vom avea ocazia să observăm dacă aceste preferințe au fost afectate de cele mai recente volatilități de pe piață. Așa cum am menționat la publicarea primei părți a rezultatelor, observăm divergențe între diferite generații – investitorii mai tineri apreciază semnificativ mai mult oportunitățile de a se angaja în discuții direct cu companiile, precum și de a împărtăși idei cu alți investitori, acestea fiind practici mai puțin apreciate și utilizate de cei de peste 45 de ani. Cu toate acestea, ceea ce este îmbucurător de observat este că majoritatea semnificativă a respondenților au indicat că decizia de a investi într-o companie se bazează în principal pe rezultatele financiare și rapoartele curente publicate de companie, precum și pe informațiile publicate în mass-media. Acest lucru evidențiază astfel necesitatea ca emitenții să depună eforturi suplimentare pentru a comunica în mod coerent, dar precis, cu stakeholderii prin canalele tradiționale,” a declarat Zuzanna Kurek, fondator și CEO al Cornerstone Communications.
Studiul a analizat, de asemenea, ce informații și sfaturi iau în considerare investitorii de retail în deciziile lor de investiții. Cel mai important factor de deciziei pentru aceștia sunt rapoartele financiare emise de către companii. 74% dintre investitori au indicat că acestea sunt importante într-o mare și foarte mare măsură. Doar 3 respondenți au indicat că rezultatele financiare contează într-o mică și foarte mică măsură. Al doilea cel mai important criteriu de decizie îl reprezintă rapoartele curente, 68% declarând că acestea contează într-o mare și foarte mare măsură.
Al treilea cel mai important factor de decizie îl reprezintă știrile publicate în presă, indicat de 46% dintre investitori, urmat de opinia brokerului, 42%. Întrebați despre cât de des interacționează cu brokerul lor, 59% dintre respondenți au menționat că discută cu un broker al unei societăți de valori mobiliare cel puțin o dată la 2-3 luni, în timp ce 8% au declarat că nu interacționează cu brokerul niciodată iar 13% interacționează mai rar de o dată la 6 luni.
Opinia celorlalți investitori contează într-o mare sau foarte mare măsură pentru 36% dintre respondenți. Cel mai mulți dintre aceștia, 42%, au indicat că opinia altor investitori contează într-o oarecare măsură. Opinia altor investitori contează cel mai mult pentru investitorii cu vârsta între 18 și 35 de ani, 43%, în timp ce 23% dintre investitorii de peste 45 de ani au menționat că opinia celorlalți investitori contează într-o mare și foarte mare măsură. Pe de altă parte, în categoria investitorilor care tranzacționează săptămânal, 48% au declarat că țin cont de opinia altor investitori într-o mare și foarte mare măsură. În categoria celor care tranzacționează mai puțin de o dată pe lună, 30% au menționat că ascultă de opinia altor investitori într-o mare și foarte mare măsură.
Evenimentele dedicate investitorilor organizate de o companie listată la bursă contează într-o oarecare măsură pentru 41% dintre investitorii, în timp ce pentru 35% contează într-o mare și foarte mare măsură.
Evenimentele organizate de companii contează cel mai mult pentru investitorii cu vârsta între 36 și 45 de ani, unde 46% au indicat că acestea contează într-o mare și foarte mare măsură în luarea deciziilor de investiții. De cealaltă parte, 18% dintre investitorii de peste 45 de ani consideră aceste evenimente ca fiind importante, în timp ce în categoria celor cu vârsta cuprinsă între 18 și 35 de ani, pentru 34% dintre aceștia, evenimentele contează într-o mare și foarte mare măsură.
Studiul efectuat de MIA Marketing include răspunsuri primite din partea unui număr de 177 investitori de retail, care la momentul cercetării aveau capital investit la Bursa de Valori București. Dintre respondenți, 77 de investitori au vârsta cuprinsă între 18-35 de ani, 61 între 26-45, iar 39 au peste 45 de ani. În ceea ce privește nivelul de educație al acestora, 88% dintre respondenți au studii superioare. În ceea ce privește ocupația respondenților, 67% dintre aceștia sunt salariați cu normă întreagă, 2% cu jumătate de normă, 13% antreprenori, 9% liber profesioniști, 1% studenți, iar 8% au indicat altă ocupație.