Bugetul rămâne același, dar lista de Crăciun se scurtează
Compari.ro, cel mai mare website de comparare a prețurilor din România, a publicat recent studiul privind obiceiurile și intențiile de cumpărături de Crăciun ale românilor. Potrivit acestuia, un sfert dintre respondenți vor plăti peste 1000 de lei pentru cadourile de Crăciun.
„Ne așteptam la schimbări semnificative în obiceiurile de cumpărături pentru acest Crăciun, după un an de inflație ridicată. Românii se arată hotărâți să continue tradiția de a face cadouri în perioada Crăciunului, nefiind dispuși să taie din buget sau din calitatea cadourilor, ci mai degrabă să ajusteze listele de Crăciun, să cumpere din timp și să beneficieze de promoții”, a declarat András Szták, Managing Director al Compari.ro.
Inflația nu pare să aibă un impact semnificativ asupra intențiilor de cumpărături de Crăciun
Cei mai mulți dintre respondenți au pus deoparte un buget important pe cadourile de Crăciun, în condițiile în care o inflație care durează de un an nu pare să le diminueze apetitul pentru cheltuieli. 51% dintre respondenți spun că vor plăti în 2023 o sumă similară cu cea de anul trecut. Aproape 20% sunt dispuși să meargă chiar mai sus decât anul trecut cu cheltuielile. Un sfert (26,22%) recunosc că bugetul lor va fi redus în acest sezon, comparativ cu cel din 2022.
Cele mai multe bugete de cadouri depășesc 600 de lei
Doar 8% dintre persoanele cuprinse în sondaj au mijloacele financiare pentru a aloca mai mult de 4000 de lei, în timp ce aproape o treime (32,75%) sunt dispuse să depășească pragul de 1000 de lei. O altă treime va rămâne în limita a 200-600 RON. Cu toate acestea, mai mult de jumătate dintre respondenți vor plăti minimum 600 RON pentru toate cadourile de Crăciun.
Generozitatea se micșorează în funcție de numărul de beneficiari
Sondajele realizate de compari.ro înainte de pandemie indicau o medie de 10-11 persoane pe lista de Crăciun, reducându-se la doar 5 beneficiari în 2020. Sondajul din acest an arată o ușoară scădere, 66% dintre toți respondenții având maximum 4 persoane pe lista de cadouri.
Se caută cadouri mai puțin costisitoare, dar fără a se renunța la calitate
Consumatorii par să fie foarte conștienți de impactul inflației, deoarece sunt atenți la prețuri. 55% dintre respondenți spun că vor profita de ofertele speciale, 22% spun că se vor orienta către cadouri mai puțin costisitoare, iar 13% vor folosi cupoane de reducere. Cu toate acestea, ei nu sunt atât de dispuși să facă reduceri la calitate. 64% încă se uită la calitatea produselor și mai puțin de jumătate (43%) vor avea ca factor cheie de decizie prețul. Recenziile online ale altor utilizatori sunt menționate ca factor în decizia de cumpărare de 30% dintre respondenți.
Mai mult online și mai puțin last minute
Cumpărăturile online pentru cadourile de Crăciun apar în majoritatea răspunsurilor – 50% dintre respondenți își vor cumpăra cadourile din magazinele online sau doar online. Doar o minoritate de 5% va vizita exclusiv magazinele tradiționale.
Se pare că există o corelație între grija pentru buget, vânătoarea de reduceri și momentul cumpărăturilor, deoarece respondenții cumpără cadourile pe tot parcursul anului (17,61%), în noiembrie (25%) și decembrie (35%), doar 9% dintre ei achiziționând cadouri în ultimul moment.
Studiul a fost realizat cu ajutorul unui sondaj online (CAWI) pe un eșantion de 1000 de respondenți, utilizatori ai site-ului compari.ro, la nivel național.