Cei mai mari producători globali de semiconductoare vor cheltui anul acesta 300 de milioane de dolari pe soluții bazate pe inteligență artificială (artificial intelligence – AI) dedicate proiectării cipurilor, investiție care se va majora cu 20% anual în următorii patru ani, potrivit raportului Deloitte TMT (Technology, Media and Telecommunications) Predictions 2023.
Instrumentele AI oferă companiilor producătoare de cipuri posibilitatea să economisească timp și resurse financiare, să combată deficitul de personal și să producă modele de semiconductoare mai performante decât cele realizate prin metodele tradiționale. Totodată, aceste soluții pot contribui la securitatea lanțului de aprovizionare și la prevenirea unei noi crize de cipuri, asemenea celei declanșate în 2020 de creșterea semnificativă a cererii în contextul transformării digitale accelerate de pandemie.
În ceea ce privește piața comerțului social (comerț electronic pe platformele de socializare), raportul Deloitte estimează că aceasta va depăși 1 trilion de dolari la nivel global în 2023, valoare determinată de achizițiile realizate de peste 2 miliarde de oameni pe rețelele de socializare. Reprezentând aproximativ 20% din populația globală, generația Millennials domină, în prezent, piața comerțului social. Însă nu trebuie trecută cu vederea nici maturizarea generației Z, care atinge o vârstă la care o bună parte dintre reprezentanții acesteia au la dispoziție mai multe resurse financiare, subliniază raportul. Generația Z tinde să fie prezentă, în mod constant, pe rețelele de socializare și reprezintă, în momentul de față, cea mai mare cohortă generațională, ocupând peste 30% din populația lumii.
„Deși domeniile tehnologie, media și telecomunicații continuă să se confrunte cu o parte dintre provocările cauzate de pandemie, precum criza globală a semiconductoarelor și, mai nou, reducerile de personal ale companiilor Big Tech, vedem, totuși, diverse oportunități care nu doar că pot ajuta acest sector să depășească circumstanțele dificile, ci și să crească și să prospere. Dintre ele, inteligența artificială se remarcă prioritar, contribuind deja la transformarea anumitor sectoare de activitate și acaparând discursul public recent prin arealul imens de potențiale scenarii de utilizare pe care îl prefigurează. Bineînțeles, necesitatea reglementării în acest domeniu devine tot mai evidentă din perspectiva provocărilor pe care deja le ridică”, a declarat Andrei Ionescu, Partener coordonator, Consultanță și Managementul Riscului, Deloitte România.
Până la sfârșitul anului 2023, aproape două treimi dintre consumatorii din țările dezvoltate vor folosi lunar cel puțin un serviciu de streaming video la cerere bazat pe publicitate (AVOD – advertising video-on-demand), cu 5% mai mult față de anul precedent, în timp ce toate platformele majore care oferă abonamente de servicii tip streaming video la cerere (SVOD – subscription video-on-demand) vor lansa opțiuni cu publicitate inclusă. Raportul mai arată că, până la finalul anului 2024, jumătate dintre acești furnizori vor lansa și un serviciu gratuit de streaming TV care va integra reclame (FAST – free ad-supported streaming TV). Până în 2030, se estimează că publicitatea va reprezenta o sursă parțială sau totală de venit pentru majoritatea abonamentelor de servicii de streaming video online.
Numărul fuziunilor și achizițiilor pe piața jocurilor video rămâne ridicat, însă va înregistra o creștere mai lentă în 2023, comparativ cu 2022, doar pentru că anul precedent a fost marcat de câteva tranzacții excepționale. Raportul anticipează că cele mai mari tranzacții din acest an vor avea ca scop achiziția de audiențe și de drepturi de proprietate intelectuală, în timp ce tranzacțiile cu valori mai mici se vor concentra pe preluarea de tehnologii și de soluții Web3.
În ceea ce privește realitatea virtuală (virtual reality – VR), raportul estimează că această piață va genera venituri de 7 miliarde de dolari la nivel global în 2023, în creștere cu 50% comparativ cu 2022. Nu mai puțin de 90% dintre aceste venituri vor proveni din vânzările de seturi de căști, în timp ce restul de 10%, aferent pieței mult mai restrânse de software, va fi obținut din vânzarea de conținut VR (jocuri și aplicații) care va înregistra venituri de aproximativ 0,7 miliarde de dolari. În plus, numărul căștilor VR utilizate în mod activ va ajunge la 22 de milioane în 2023, în creștere cu aproape 50% comparativ cu jumătatea anului 2022.
Numărul operatorilor de rețele mobile care investesc în rețelele construite integral pe tehnologie de tip 5G (5G standalone) s-ar putea dubla de la peste 100 în 2022 la cel puțin 200 până la sfârșitul anului 2023. Această majorare va facilita accesul la noi scenarii de utilizare care pot spori eficiența operațională, contribui la optimizarea costurilor și crea oportunități pentru accesarea unor noi surse de venit, atât pentru operatorii de rețele mobile, cât și pentru companiile pe care le deservesc, mai arată studiul.
Raportul Deloitte TMT Predictions oferă anual o perspectivă asupra tendințelor în tehnologie, media și telecomunicații care pot transforma ecosistemele de business și consumatorii din întreaga lume.