Fiecare european va cheltui în medie 461 de euro în perioada sărbătorilor de iarnă, cu 3,4% mai mult față de 2018, ceea ce face ca piața totală estimată a cheltuielilor din această perioadă în Europa să ajungă la 189,5 miliarde de euro, potrivit studiului Deloitte 2019 Holiday Shopping Trends.
Sondajul a fost realizat în șapte țări europene care acoperă diferite regiuni ale continentului – Germania, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Rusia și Spania – și analizează patru categorii de cheltuieli, și anume cadouri, alimente, activități de socializare și călătorii. Dintre țările analizate, britanicii intenționează să cheltuiască cea mai mare sumă (639 de euro), în timp ce olandezii, cea mai mică sumă (341 de euro).
Europenii nu numai că și-au planificat cu atenție bugetul, dar 88% dintre ei au și decis deja ce cadouri să cumpere, subliniază studiul. Cele mai multe cumpărături de sărbători se fac în noiembrie sau în prima jumătate a lunii decembrie, menționează raportul, iar cea mai mare parte a bugetului de sărbători va fi cheltuită pe cadouri (43%), apoi pe alimente (29%), călătorii (17%) și activități de socializare (11%).
„Creșterea sumelor alocate pentru cheltuielile de sărbători este explicată de situația încurajatoare a economiei, resimțită la nivelul gospodăriilor europene. Mai mult de jumătate dintre respondenții studiului (53%) consideră că în 2020 evoluția economiei va fi pozitivă sau neutră, iar 67% dintre ei spun că anul acesta au o sumă egală sau mai mare disponibilă pentru cumpărăturile de sezon. Promoțiile – inclusiv campaniile de Black Friday – influențează, de asemenea, decizia de a cheltui mai mult, după cum indică 35% dintre respondenți”, a declarat Oana Buhăescu, Director de Audit, Deloitte România, și lider al industriei de retail.
Mai mult, studiul relevă faptul că, în ciuda înregistrării unei creșteri a cheltuielilor în mediul online, magazinele fizice încă joacă un rol important în această perioadă a anului. Din suma totală de 461 de euro, europenii vor cheltui 310 euro în magazine fizice, ceea ce reprezintă mai mult de două treimi (67%) din bugetul estimat de sărbători. Offline-ul este foarte important în trei din cele patru categorii de cheltuieli analizate – alimente și băuturi (89%), activități de socializare (76%) și cadouri (55%). Pe de altă parte, sumele cheltuite online în Europa vor fi cu 4,9% mai mari în acest an comparativ cu 2018.
De asemenea, studiul arată că metodele de plată preferate pentru cheltuielile de sărbători variază în funcție de canalul prin care sunt efectuate cumpărăturile. Astfel, principalele trei metode preferate de plată ale europenilor pentru cheltuielile online sunt cardul de debit, portofelul digital și cardul de credit, în timp ce, pentru cumpărăturile în magazinele fizice, aceștia preferă cardul de debit, urmat de numerar și de cardul de credit.
Printre primele trei tipuri de cadouri pe care adulții le așteaptă se numără ciocolata, cărțile și produsele cosmetice/parfumurile, arată studiul. Clasamentul cadourilor preferate de femei este identic, în timp ce bărbații preferă cărțile, bomboanele, urmate de alimente și băuturi. În ceea ce privește copiii sub 12 ani, majoritatea respondenților (46%) susțin că vor să primească jucării, urmate de articole educaționale și cărți. În rândul adolescenților, pe primul loc se află ciocolata, urmată de cărți și jocuri.
Studiul Deloitte „2019 Holiday Shopping Trends” este efectuat pe baza datelor obținute în urma aplicării unui chestionar pe un eșantion de peste 6.100 de persoane, cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani. Informațiile au fost colectate în perioada 16 septembrie-11 octombrie 2019. Rezultatele sunt disponibile aici.