Un studiu cantitativ realizat în luna martie 2023 de către Isense Solutions pentru Sofiaman, un brand românesc de haine pentru casă și somn cu tradiție, arată că 65% dintre români poartă acasă haine de stradă învechite, pe care nu le mai folosesc în public, sau haine decolorate, pătate și cu mici defecte.
Sofiaman și-a propus să afle ce importanță acordă românii hainelor pe care le poartă prin casă sau celor în care dorm și totodată, să scoată în evidență noile obiceiuri sau tendințele comportamentale ale consumatorilor, inclusiv în contextul post-pandemic.
Întrebați ce haine poartă cu precădere prin casă,
- 65% dintre români optează acasă pentru haine vechi, de stradă, pe care nu le mai poartă în public
- 47% dintre participanții la studiu poartă haine cu mici defecte, rupte, decolorate sau pătate
- 44% preferă să poarte haine de sport
- 35% dintre cei intervievați au declarat că poartă pijamale, cu precădere Gen-Z și milenialii, adică tinerii români cu vârsta cuprinsă între 18 și 29 de ani.
Referitor la tipurile de articole vestimentare achiziționate cel mai des de români, cu frecvență de câteva ori pe an,
- 70% dintre respondenți au afirmat că își cumpără cel mai des haine pentru sport și timpul liber
- 38% haine pentru birou
- 18% cumpără cu aceeași frecvență haine pentru evenimente.
Când vine vorba de somn:
- 73% dintre români preferă să doarmă în pijamale, cu precădere femeile
- 18% aleg să doarmă în lenjerie intimă, mai ales barbații, dar și tinerii, comparativ cu celelalte segmente de vârstă
- 36% dintre Gen-Z și mileniali până în 29 de ani preferă să doarmă în haine de casă
- 3% dintre români declară că dorm dezbrăcați.
Întrebați când și-au cumpărat ultima dată pijamale, 33% dintre respondenți au declarat că ultima achiziție de pijamale a fost făcută în urmă cu mai mult de un an.
În ce privește motivele pentru care nu achiziționează pijamale,
- Românii afirmă că nu consideră necesare hainele dedicate pentru somn
- Preferă să investească bugetul în alte categorii de haine
- Alții nu investesc în pijamale pentru că, oricum, “în casă nu-i vede nimeni.”
Pornind de la acest studiu, Sofiaman își dorește să inițieze un demers educativ cu privire la calitatea hainelor purtate dincolo de ușile “închise” ale caselor noastre.
Florin Cucu, Director General Sofiaman – „Prin acest studiu, am dorit să aflăm și să explorăm cum se raportează românii la hainele de casă și de somn. Această inițiativă are și un fundament educativ, întrucât alegerea fibrelor din care sunt confecționate hainele de casă sau de somn contribuie direct la abilitatea noastră de regenerare după stresul de peste zi. Această alegere joacă un rol determinant în calitatea odihnei sau a somnului, și are un impact nemijlocit asupra sănătății noastre, aspecte adesea neglijate de mulți dintre noi. Fie că vorbim de haine de casă sau de hainele de somn, acestea funcționează ca semnal pentru creier și ne pot ajuta să ne regăsim, să ne conectăm la sursă, să revenim la izvorul nostru de vitalitate, la liniștea de acasă și spațiul nostru intim.”
Pentru a înțelege și explora latura emoțională a consumatorilor, Sofiaman a recurs la date și aspecte calitative. Obiceiul de a dormi în pijamale se creează încă din copilărie, fiind parte dintr-un ritual care induce o stare de ”liniște”. În condițiile lucrului de acasă, românii și-au petrecut mai mult timp în pijamale, identificând nevoia de a cumpăra haine de casă mai diferite.
Analiza calitativă evidențiază faptul că pijamalele sunt asociate cu ”relaxare și confort”. Atunci când vor să aibă o zi fără griji și responsabilități, românii „nu ies din pijamale”; iar când sunt nevoiți să doarmă în hainele de zi se regăsesc „într-o stare de alertă”.
Pentru mai multe detalii despre datele studiului puteți accesa acasa.sofiaman.ro
Studiul cantitativ Omnibus a fost realizat de compania Isense Solutions la nivel național, în perioada 24-28 martie a acestui an, pe un eșantion de 1190 de persoane, format din femei și bărbați din mediul urban, cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani.
În ce privește studiul calitativ, informațiile au fost obținute de Sofiaman cu ajutorul datelor furnizate de compania Strategis RBC. Studiul calitativ din Aprilie 2021 a fost realizat prin focus grupuri formate din femei și bărbați cu vârste cuprinse între 30-55 ani, din mediul urban.