Jocurile au făcut mereu parte din cultura populară, iar evoluția lor în timp a fost spectaculoasă. De la jocuri vechi de societate, la console și acum, la realitatea virtuală sau realitatea augmentată, modul în care jucăm jocuri s-a transformat radical.
Evoluția industriei de online gaming
sursa foto
De altfel, industria de gaming este industria cu cea mai impresionantă creștere, popularitatea jocurilor video crescând exponențial într-un timp foarte scurt. Se estimează că această piață va obține venituri de aproape 200 de miliarde de dolari până în 2022.
În anii ’70 apărea prima consolă de jocuri video, iar în anii ’90, ca urmare a utilizării internetului la scară largă, au apărut jocurile online. De atunci, industria s-a dezvoltat în ritm accelerat, inovând permanent.
În 2007, a început să se contureze tot mai mult segmentul jocurilor pe dispozitive mobile, care astăzi se bucură de o cotă de piață de aproximativ 45%. În numai zece ani, jocurile pe mobil au cunoscut o creștere incredibilă, existând 2,9 miliarde de jucători pe mobil la nivel mondial.
Vorbim, deci, despre un adevărat fenomen global. Tot mai multe persoane sunt implicate în această industrie, atât ca jucători, dar și ca angajați sau dezvoltatori. Numai în România activează peste 100 de studiouri producătoare de jocuri video care numără peste 6000 de angajați.
Pe lângă angajații din industrie, fenomenul de gaming a permis și apariția unor profesii aparent neconvenționale, căci tot mai mulți jucători devin profesioniști, unii dintre ei ajungând să fie chiar foarte bine plătiți.
Pokerul este un exemplu foarte grăitor pentru a demonstra cât de competitivă este piața jocurilor online. Turneele de poker online adună zilnic peste 100 de milioane de jucători în întreaga lume. Aceste turnee pot fi vizionate în timp real, iar premiile în bani sunt substanțiale. De asemenea, investiția inițială pentru participare e mică, însă ea poate genera câștiguri foarte mari.
Un alt avantaj al turneelor de poker online este confortul și simplitatea jocului. Datorită internetului, acum poți juca la turnee multiple din confortul propriului cămin, fără a mai fi nevoie să te deplasezi până la cazinoul preferat.
Strategii de marketing pentru gaming online
Industria gamingului este o industrie foarte competitivă la nivel global, iar pentru a prospera este necesară adoptarea unor strategii coerente de marketing, care să poată monetiza implicarea atât de multor jucători.
Creșterea nivelului de engagement al utilizatorilor
Mediul online este deosebit de ofertant atunci când vine vorba de a construi o relație cu publicul. În jurul jocurilor video s-au creat comunități puternice de gameri, care pot fi folosite pentru diseminarea materialelor publicitare, cu scopul de a crește vânzările.
Publicitatea de tip in-game
Este un tip de publicitate foarte țintit pe segmentul de online gaming și presupune plasarea de reclame statice sau videoclipuri publicitare în joc. Companiile își pot da frâu liber creativității, atâta vreme cât reclama plasată se mulează pe publicul jocului respectiv.
Ce este grozav la acest tip de marketing este că garantează faptul că reclama ta va fi văzută.
Publicitatea de tip advergame
Pentru a atrage noi clienți, companiile nu se mai mulțumesc doar cu plasarea de reclame. În ultima perioadă, companiile își dezvoltă propriile jocuri pe mobil pentru a construi engament în rândul utilizatorilor.
Acest tip de publicitate poate fi foarte eficient pentru sporirea notorietății companiei, pentru creșterea numărului de utilizatori, dar și pentru colectarea de date și promovarea de produse.
Servicii de streaming pentru jocurile video
Peste 665 de milioane de persoane din întreaga lume se uită la conținut despre jocuri video, pe platforme precum Twitch sau Youtube, fie că vorbim de turnee, tutoriale sau trailere. Ceea ce înseamnă că acest tip de conținut are mai mulți urmăritori decât HBO, Netflix, ESPN și Hulu la un loc.
Microtranzacțiile sau achizițiile în cadrul jocului
Achizițiile în cadrul jocului dau posibilitatea jucătorilor să cumpere doar acele funcționalități, upgrade-uri, scurtături și elemente pe care și le doresc, personalizându-și astfel jocul conform propriilor dorințe și nevoi.
Inclusivitatea
La începuturi, gamerii erau încadrați în niște stereotipuri destul de bine conturate: erau bărbați tineri și foarte tineri. Acum, însă, aproape 50% dintre jucători sunt femei. De asemenea, vârstele și ocupațiile jucătorilor sunt mult mai eterogene, ceea ce permite marketerilor să se adreseze unei mari diversități de persoane.
Pokerul online este unul dintre jocurile care a avut cea mai rapidă creștere din punct de vedere al numărului de jucători și profitului la nivel global. Este totodată un exemplu de succes al utilizării instrumentelor și strategiilor de marketing în favoarea sa, căci a reușit să schimbe percepția generală care îl asocia cu jocurile de noroc, dependența și promiscuitatea.
Prin utilizarea platformelor de social media, adaptarea site-urilor de poker online la utilizarea pe dispozitive mobile, asocierea cu jucători profesioniști de succes și introducerea de promoții în mod constant, pokerul a devenit acum unul dintre cele mai jucate și mai iubite jocuri online.
Lumea jocurilor video își va continua, cu siguranță, parcursul fulminant și în anii următori, iar noile tehnologii și strategii vor permite companiilor să fie mai aproape de utilizatori și să creeze jocuri tot mai atractive și mai profitabile.