Claudia Doanţă
Senior Account Executive www.chelgate.ro
Am descoperit in ultima perioada o multime de proiecte interesante derulate de organizatii non-guvernamentale despre care nu auzisem niciodata si despre care am aflat intamplator. Sunt sigura ca mai sunt si altele despre care nu stim si e posibil sa nu aflam niciodata. Din nefericire, putine ONG-uri de la noi implementeaza strategii de relatii publice care sa le ajute in comunicarea cu publicurile lor tinta si in promovarea proiectelor lor.
Fie ca e vorba de ONG-uri care se ocupa de rezolvarea problemelor sociale, de protectia mediului sau de incurajarea educatiei non-formale, miscarea neguvernamentala din Romania a luat avant in ultima perioada. Chiar daca respectivele organizatii neguvernamentale implementeaza proiecte interesante, care ajuta oamenii si aduc o schimbare reala in societate, aceste proiecte nu se vor promova singure si nu vor beneficia de sprijinul mass media doar pentru ca promoveaza o cauza buna. Ele trebuie sa fie promovate de catre ONG-ul care le implementeaza, sa le aduca in lumina reflectoarelor astfel incat publicul sa afle despre ele si sa capete incredere in organizatia pe care le implementeaza.
In acest context, organizatiile au nevoie de strategii de relatii publice care sa le ajute sa-si creasca notorietatea, credibilitatea si sa atraga sustinatori ai cauzelor lor. E adevarat ca organizatiile non-guvernamentale rareori dispun de buget pentru a angaja un om de PR care sa le faca strategii, insa exista modalitati care nu implica niste costuri foarte mari. De pilda, organizatiile mici, care nu-si permit sa aloce buget pentru asa ceva pot ruga un specialist in comunicare sa-i ajute in mod voluntar cu o astfel de strategie. Organizatiile mari care isi permit sa aloce buget pentru componenta de comunicare ar trebui sa priveasca acest aspect ca pe o investitie, nicidecum ca o cheltuiala.
Cum ajuta efectiv strategia de PR o organizatie neguvernamentala?
In primul rand, ii ofera posibilitatea sa comunice mult mai bine cu publicurile sale tinta, cu posibilii beneficiari, parteneri sau sponsori. Printr-o comunicare eficienta cu toate publicurile tinta, organizatia poate transmite informatii importante acestora despre cine este, ceea ce face, care este impactul proiectelor pe care le implementeaza. Mai mult, in urma feed-back-ului pe care il primeste de la publicurile tinta, ea isi poate imbunatati proiectele, poate concepe altele noi si renunta la cele care nu au suficient impact.
In al doilea rand, cu ajutorul unei strategii de PR organizatia poate sa atraga noi sponsori sau colaboratori care sa influenteze in mod pozitiv activitatea organizatiei. Este foarte greu ca ONG sa atragi sponsori sau voluntari care sa se implice in proiectele tale, daca tu nu “existi” pe piata, daca oamenii nu stiu nimic despre tine si misiunea ta, daca nu iti promovezi suficient proiectele si rezultatele pe care le obtii. In general, companiile investesc in organizatii care au o imagine buna, care au dovedit ca pot obtine rezultate notabile prin proiectele pe care le implementeaza. Poate ca sunt multe organizatii care fac lucruri demne de laudat, care obtin rezultate uimitoare, dar sponsorii nu se implica in activitatea lor pentru ca nu stiu nimic despre proiectele lor sau pentru ca nici macar nu au aflat ca exista.
Nu in ultimul rand, relatiile publice ajuta la cresterea notorietatii, vizibilitatii unui ONG si la diferentierea lui pe piata. In contextul Anului European al Voluntariatului, activitatea neguvernamentala din Romania s-a intensificat, au inceput sa apara din ce in ce mai multe organizatii. Este esential pentru un ONG ca oamenii sa afle despre el, ca presa sa scrie despre proiectele sale daca vrea sa se diferentieze pe piata si sa castige increderea publicurilor sale tinta. In lipsa unei strategii coerente de relatii publice, multe organizatii care fac lucruri extraordinare se pierd in multimea de informatii oferite de catre mass-media. Din fericire, situatia pare sa se schimbe. Chiar daca acum sunt putine ONG-uri care implementeaza actiuni specifice de PR, ele au inteles cat de important este sa comunici eficient si sa transmiti mesaje coerente catre publicurile tinta.
Claudia Doanţă
Claudia Doanță este Senior Account Executive Chelgate România din septembrie 2010, fiind implicată în organizarea de evenimente şi campanii ale Reprezentanţei Comisiei Europene în România. În prezent este coordonator pe partea de organizare şi moderator de dezbateri în cadrul campaniei de informare în şcoli şi licee "Europa, casa noastră". Claudia este absolventă de Relaţii Internaţionale şi Studii Europene şi are un Masterat în Comunicare şi Relaţii Publice în cadrul SNSPA.
Pe PRwave Claudia a mai scris:
- Cum ne influenteaza emotiile performanta in activitatea de relatii publice?
- Implementarea campaniei de PR: intre "control freak" si spontaneitate
- PR-ul: intre glamour si stres