- MOL pune în practică strategia recent actualizată – Strategia MOL Group 2030+ „SHAPE TOMORROW” – odată cu începerea producției de biocombustibili la rafinăria Dunărea
- Materia primă – cum sunt uleiurile vegetale, uleiurile de gătit uzate și grăsimile animale – este coprocesată cu componente fosile în timpul procesului de fabricație, pentru a produce motorină mai sustenabilă
- MOL își propune să crească treptat ponderea deșeurilor și sortimentelor de reziduuri de materii prime coprocesate, în conformitate cu noua strategie a companiei
- În următorii cinci ani, MOL va investi 1 miliard de dolari în afaceri noi, sustenabile, cu emisii reduse de carbon, pentru a deveni un actor cheie în economia circulară a Europei Centrale și de Est
Budapesta – Având la bază mai mulți ani de cercetare și dezvoltare, MOL a făcut un pas înainte în lanțul valoric și a devenit, din utilizator, producător de biocombustibili, prin realizarea unei investiții în rafinăria Dunărea. Prin această nouă metodă, materia primă este co-procesată împreună cu materialele fosile. Această soluție permite creșterea ponderii materialelor regenerabile din componența carburanților și reducerea emisiilor de CO2 până la 200.000 tone/an fără a afecta negativ calitatea carburantului.
„Grupul MOL a fost un utilizator de biocombustibili prin achiziționarea a peste 500.000 de tone de biocombustibili (bioetanol și biodiesel) pentru amestecare. Cu această investiție, am început să producem motorină sustenabilă pentru prima dată în cadrul Grupului MOL și am devenit producători de biocombustibili. Avantajul este dublu, deoarece producem combustibil mai sustenabil și în același timp ne vom conecta la economia circulară prin reciclarea deșeurilor. În conformitate cu strategia noastră recent actualizată, „SHAPE TOMORROW”, intenționăm să producem peste 100.000 de tone de biocombustibil, până în 2030.” – a declarat Gabriel Szabó, Vicepreședintele Executiv Downstream în cadrul Grupului MOL.
În timpul procedurii de co-procesare care a fost implementată în rafinăria Dunărea, materiile prime biologice sunt prelucrate împreună cu materialul fosil în producția de carburant diesel. Uleiurile vegetale, uleiurile de gătit uzate și grăsimile animale pot fi de asemenea utilizate în acest scop. Ca rezultat, motorina produsă va fi parțial regenerabilă, fără modificări de calitate în comparație cu motorina produsă exclusiv pe bază de țiței. Principalul avantaj al acestei metode constă în faptul că elementele de tip biodiesel pot fi amestecate în maximum 7 procente în volum, în conformitate cu standardul diesel, astfel încât procesul este în cele din urmă capabil să crească în continuare cota de componente bio din motorină.
Unul dintre principalele obiective ale Uniunii Europene și ale Grupului MOL este de a avea emisii zero de CO2 până în 2050. Obligațiile privind măsurile sustenabile sunt în continuă creștere în sectorul transporturilor, printre altele. În consecință, au crescut cotele referitoare la conținutul de biocomponente și pe piețele de carburanți ale Grupului MOL, care până acum au fost îndeplinite în principal prin amestecul de bioetanol și biodiesel.
MOL a început co-procesarea ca proiect de R&D în 2012, pe baza rezultatelor cercetărilor realizate de Universitatea Pannon. Tipurile și cerințele de calitate ale materiilor prime procesabile au fost determinate în timpul acestor etape, iar investiția a fost lansată în 2018. Aceasta a inclus dezvoltarea infrastructurii necesare pentru stocarea și prelucrarea noilor bio-materiale.
Operațiunea de testare a început în martie 2020 și funcționează regulat din mai. Bio-componenta produsă are un potențial de economisire a CO2 semnificativ mai mare față de alte tipuri de biocombustibili produși din aceeași materie primă. Acest proiect reprezintă reducerea în fiecare an cu până la 200.000 de tone a emisiilor de CO2, cantitate de emisii egală cu cea a unui oraș cu 200.000 de locuitori care ar folosi numai energie solară pentru încălzire. Totuși, obiectivul este extinderea portofoliului de materii prime în direcția deșeurilor și a reziduurilor, pentru a realiza economii de CO2 și mai mari.
Una dintre pietrele de temelie ale strategiei MOL Group 2030+ este de a juca un rol cheie în modelarea economiei circulare cu emisii reduse de carbon, prin investiții în noi afaceri, cum ar fi integrarea și utilizarea deșeurilor, reciclarea, captarea, utilizarea și stocarea carbonului (CCUS), biocombustibilii avansați și oportunități legate de hidrogen. În următorii cinci ani, MOL va cheltui 1 miliard USD pentru proiecte noi, cu emisii reduse de carbon și sustenabile, pentru a deveni un actor cheie în Europa Centrală și de Est în economia circulară și pentru a se apropia de obiectivul său de zero emisii nete de CO2 până în 2050. MOL își propune să transforme segmentul Downstream într-un jucător extrem de eficient, sustenabil, axat pe domeniul produselor chimice.