Sute de mii de români și-au cumpărat produse de Black Friday, iar majoritatea au preferat mediul online pentru a plasa comenzile. Cât durează până intri efectiv în posesia bunurilor cumpărate, ce poți face dacă nu îți convine produsul adus de curier – acestea sunt doar câteva dintre întrebările la care îți răspunde Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania).
Dacă ai făcut achizițiile online, comerciantul trebuie să-ți livreze produsul în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda. În practică însă, termenul este de obicei mai mic, iar acest lucru este stabilit de către comerciant pe site sau îți este comunicat la momentul confirmării comezii. În cazul în care vânzătorul nu ți-a livrat produsele în momentul convenit cu tine, în cel menționat pe site ori în comandă sau în maximum 30 de zile, poți solicita ca livrarea să fie efectuată într-un nou termen, suplimentar față de cel nerespectat anterior, stabilit de comun acord cu agentul economic. Dacă nici de data asta nu îți primești comanda, ai dreptul, după caz, la rezoluţiunea sau rezilierea contractului.
În cazul rezoluţiunii sau, după caz, rezilierii contractului, comerciantul este obligat să îți ramburseze fără întârzieri nejustificate toate sumele plătite în temeiul contractului şi în decurs de cel mult 7 zile de la data la care i-ai comunicat decizia de terminare a contractului.
Produse deteriorate
Dacă produsul este deteriorat sau distrus înainte de a ajunge la tine, agentul economic este cel care suportă pierderea. În acest caz, legea îți dă dreptul să soliciți un nou produs sau să renunți la contract.
Atenție! Deschide coletul în prezența curierului, dacă este posibil și inspectează sumar produsul. Dacă acesta prezintă urme de lovire sau alte defecte vizibile, îl poți refuza, menționând pe documentele de transport motivul. Contactează imediat vânzătorul.
Dacă nu este posibil să verifici produsul în prezența curierului, inspectează-l cât mai curând posibil, fotografiază ambalajul și produsul și informează vânzătorul imediat asupra eventualelor probleme. În același timp, poți trimite o reclamație către compania de curierat.
Renunțarea la contract
În cazul comenzilor online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poți renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Îți poți exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziție de profesionist (de regulă, online), fie trimițând un mesaj din care să reiasă clar intenția ta și în care să specifici cel puțin următoarele: identitatea ta, numărul și data comenzii, produsul, prețul plătit.
Produsul îl poți trimite înapoi pe cont propriu, conform instrucțiunilor de pe site-ul de unde ai făcut achiziția, sau poți aștepta să fie preluat de către agentul economic, în unele cazuri gratuit (verifică atent politica magazinului legat de acest aspect). În cazul în care alegi să trimiți produsul pe cont propriu și plătești curierul pentru returul produsului, nu ai dreptul de a solicita rambursarea acestei sume.
După ce ai completat formularul privind retragerea din contract și ai trimis produsul înapoi, comerciantul este obligat să returneze prețul pe care l-ai plătit pentru produs (inclusiv costurile de expediere către tine) în termen de maximum 14 zile.
"Ai fost atent la ce cumperi de Black Friday, trebuie să fii atent și la ce se întâmplă după. Procesul de achiziție nu s-a terminat în momentul în care ai plasat comanda pe site. Ai grijă când îți sunt livrate produsele și în ce stare sunt acestea. Iar dacă termenele de livrare nu sunt respectate, ori produsul nu este conform cu ceea ce ai comandat, trebuie să știi că ai anumite drepturi. Folosește-le!" – Irina Chirițoiu, director Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania)