În ultimii ani, tot mai multe companii au devenit conştiente de importanţa înregistrării mărcilor proprii şi fac demersuri în acest sens. Din păcate, atunci când hotărăsc să înregistreze o marcă, unele companii sar peste nişte paşi importanţi, care le-ar ajuta să economisească timp şi bani. Specialiştii Allegra, firmă de consultanţă în domeniul proprietăţii intelectuale, ne recomandă ce ar trebui să facem mai întâi atunci când vrem să înregistrăm o marcă, dar şi după ce înregistrarea a fost făcută. Pentru a creşte şansele înregistrării cu succes a unei mărci, proprietarul acesteia trebuie să se asigure în primul rând că marca lui nu va intra în conflict cu o marcă deja existentă pe teritoriul României sau cu o marcă ce are deja efecte în ţara noastră. Un conflict poate apărea atât în cazul în care marca este similară cu o marcă deja înregistrată, dar mai ales în cazul în care marca sa este identică cu o asemenea marcă.
Există mai multe motive pentru care un titular de marcă ar trebui să aibă în vedere această cercetare. Unul dintre ele, poate cel mai important, este economisirea de timp şi de bani, având în vedere că procedura de înregistrare a unei mărci durează şi costă mai mult decât cercetarea în sine. Un alt motiv îl constituie evitarea unui proces care ar putea fi intentat de partea adversă, care s-ar considera lezată. De asemenea, în urma unei cercetări, titularul de marcă are o imagine foarte clară asupra mărcilor existente la ora respectivă pe piaţă. Astfel, chiar dacă intră în conflict cu o marcă deja existentă, poate să vadă mult mai uşor ce şanse are de a păstra o bună parte din marca sa.
În acest sens, există posibilitatea de a verifica baza de date naţională pusă la dispoziţie de Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM), baza de date comunitară făcută publică de Oficiul pentru Armonizarea Pieţei Interne (OHIM), precum şi baza de date internaţională administrată de Organizaţia Mondială a Proprietăţii Intelectuale (WIPO). Aceste verificări se pot face în funcţie de mai multe criterii şi de cerinţele titularului de marcă. Este foarte important să se ştie că pot fi verificate mai multe tipuri de mărci, nu numai cele verbale. Astfel, la cerere, pot fi livrate rapoarte de cercetare pentru mărci figurative, 3D, sonore, holograme. Dacă în urma cercetării rezultă că marca ce urmează a fi depusă nu intră în conflict cu altă marcă, titularul poate cere să fie începute procedurile de înregistrare.
Există situaţii care pot fi îmbunătăţite în favoarea titularului. Mai exact, dacă acesta apelează la un specialist în proprietate intelectuală, acesta îi poate recomanda, în funcţie de rezultatele cercetării, ce poate aduce nou unei mărci pentru a-i creşte caracterul distinctiv.
Odată înregistrată marca, proprietarul o poate folosi timp de 10 ani şi apoi o poate prelungi. Acest lucru nu înseamnă însă că atenţia asupra pieţei poate fi diminuată. Este foarte important ca după ce marca este înregistrată, titularul acesteia sau reprezentantul său să urmărească bazele de mărci pentru a vedea dacă există terţe persoane care încearcă să înregistreze mărci asemănătoare sau identice cu ale lui. În cazul în care observă acest lucru, proprietarul de marcă poate face opoziţie respectând o anumita procedură.
Tot cu privire la acest aspect, titularul de marcă trebuie să urmărească efectiv ceea ce se întâmplă pe piaţă, deoarece există cazuri când şi alţi comercianţi folosesc produse / servicii sub o marcă similară sau identică cu a lui, fără a fi înregistrată. Astfel de practici îi pot aduce importante prejudicii titularului de marcă, de aceea trebuie să ia măsuri în acest sens.
Un alt pericol pentru proprietarii de mărci, în special pentru companiile internaţionale şi pentru cele care vor să facă export, îl reprezintă neînregistrarea propriilor mărci pe toate pieţele de care ar putea fi interesaţi în viitor, mai ales dacă marca respectivă ajunge să fie foarte cunoscută publicului larg. Unul dintre cele mai relevante exemple în acest sens îl reprezintă cazul Google „Gmail” în Germania. Daniel Giersch a înregistrat marca „Gmail” tot în domeniul serviciilor on-line în Germania, astfel încât Google nu îşi poate folosi propria marcă pe teritoriul acestei ţări.
Pentru o companie care are mărci în portofoliu şi / sau care doreşte să înregistreze mărci este mai uşor dacă apelează la serviciile unei firme de consultanţă în domeniul proprietăţii intelectuale, care oferă servicii complexe. Astfel, compania poate beneficia de servicii de cercetare în vederea înregistrării unei mărci, de monitorizare a mărcilor din portofoliu şi a mărcilor concurente. Allegra, prin avocaţii săi, oferă clienţilor reprezentare în caz de concurenţă neloială sau litigii, ajutându-i astfel să economisească timp şi efort suplimentare.
Specialiştii Allegra vă stau la dispoziţie oricând pentru orice informaţii despre domeniul proprietăţii intelectuale.
{mosloadposition user10}