- Luna august înregistrează o scădere a interesului fanilor pe toate platformele de socializare
- Andra, Inna și Andrei Deiu rămân în top 3 cele mai urmărite conturi din social media în luna august, în România
Starcom România a realizat prin intermediul Social Media Stars Index, topul celor mai urmărite conturi online din sfera de divertisment din România, în luna august. În ceea ce privește comportamentul consumatorilor de conținut online, la finalul acestei veri s-a putut observa o schimbare. Mai exact, în luna august, interesul fanilor pentru toate platformele de socializare a scăzut față de celelalte luni ale verii.
Cea mai mare scădere s-a observat în cazul Youtube, unde s-a înregistrat un procent de -56,2% în ceea ce privește engagementul total. Însă această scădere vine, din faptul că în luna iulie piața a fost augmentată de canalul magicianului Robert Tudor care a atins la momentul respectiv o performanță unică: clipurile postate de el au adunat mai mult de 410 milioane de vizualizări (mai mult decât dublu față de restul tuturor clipurilor postate de creatorii de conținut din România într-o lună obișnuită), în timp ce în luna august lucrurile revin la normal.
Și în cazul Facebook putem vorbi despre o scădere a activității. Utilizatorii platformei au înregistrat în august o scădere de -15% în ceea ce privește interesul general față de lunile anterioare. Aceasta se datorează în special disponibilității reduse de a redistribui conținutul postat de creatori (cu 29% mai puțin față de iulie 2021). În același timp, aceștia au avut cu 16% mai puține reacții față de conținutul postat, iar numărul de comentarii a scăzut cu 6%.
Dintre toate platformele sociale, Instagram are cea mai mică scădere în luna august: -5% puncte de engagement față de iulie 2021. Aceasta poate fi pusă în totalitate pe seama scăderii numărului de comentarii – o scădere la trei sferturi față de numărul atins cu o lună înainte.
George Mușat, Head of Business Analytics, a declarat: „Fanii tind să fie mai puțin implicați și să interacționeze mai rar cu ceea ce postează creatorii de conținut în timpul sezonului de vacanțe. Cu toate acestea, pot exista performanțe remarcabile ale unor conturi care au comunități relativ mici de fani, performanțe ce pot modifica radical coordonatele pieței. Starcom Social Media Stars Index se diferențiază de alte topuri asemănătoare deoarece ia în calcul mai multe date precum performanța unui cont, nu numai coordonatele obișnuite cum ar fi mărimea comunității. În acest context, topul Starcom este cu atât mai important cu cât ierarhizează performanța conturilor luând în calcul toate dimensiunile acestora.”
Andra, locul 1 în topul celor mai urmărite conturi din social media în luna august
Andra a ocupat primul loc în clasamentul Starcom, prin performanța bună a contului de Facebook. Cântăreața a sărbătorit în august atât ziua de naștere, cât și 13 ani de la căsătoria cu soțul ei Cătălin Măruță, iar postările care marcau aceste momente au fost și cele mai apreciate de fani.
Locul 2 în clasamentul general al lunii august este ocupat de Inna
Următoarea în clasamentul Social Media Stars Index este tot o cântăreață – Inna. Chiar dacă indexul conturilor de social media ale Innei ating abia jumătate din performanța celui mai bine clasat în categorie, aceasta ocupa locul doi în topul general datorită echilibrului între performanțele acestora.
Andrei Deiu, locul 3 în clasamentul general și locul 1 pe Instagram
Datorită unei comunități puternice pe Instagram, Andrei Deiu rămâne performer-ul cel mai bun pe această platformă și obține în această lună supremația în ceea ce privește implicarea fanilor – postările sale au adunat mai mult de 4,5 milioane de aprecieri. Performanța este cu atât mai notabilă deoarece următorul clasat obține mai puțin de jumătate din punctajul acestuia.
BettyL Club, locul 5 și prezență nouă în clasamentul Social Media Stars Index
Betty întră în top pe locul 5 cu o performanță remarcabilă: clipurile postate luna aceasta pe Youtube au avut un total de 70 de milioane de vizualizări (40% din totalul de vizualizări ale creatorilor de conținut din România în sugust). Video-ul cel mai popular a strâns peste 21 de milioane de vizualizări.
Următoarele două locuri sunt ocupate de Smiley (locul 6) și Delia (locul 7). Artista își îmbunătățeste performanțele conturilor de Facebook și Instagram comparativ cu lunile anterioare și urcă pe locul 7 în clasamentul general din august.
Christina Cocos este o altă prezență în premieră în top 10. Ca și în cazul lui Betty, performanța foarte bună a contului de Youtube o propulsează în topul general, doar că, în această situație, principalul contributor sunt aprecierile pe care fanii le-au arătat clipurilor postate: aproape 23% din totalul pieței.
A treia noutate în topul din luna august este prezența Biancăi Mihaela Lixandru (BiBi) pe locul 16, cu performanțe notabile în Instagram și Youtube.
Social Media Stars Index – categoria Muzică
Andra se menține pe locul întâi și în topul celor mai căutați artiști de muzică, urmată și aici de Inna pe locul 2. Tony Poptămaș rămâne în top 3 iar Smiley ocupă locul 4, urmat de Delia pe 5.
Social Media Stars Index – categoria TV Stars
La categoria TV Stars, ca și anul trecut în aceeași perioadă, se află Dorian Popa. Pe locul al 2-lea o găsim pe Andreea Mantea, urmată de Cătălin Măruță pe 3.
Adela Popescu care a revenit de curând în atenția telespectatorilor se află pe locul 5, iar Dani Oțil pe locul 6.
Social Media Stars Index – categoria Health & Fitness
La categoria Health & Fitness, pe primul loc îl găsim pe Andrei Deiu, favoritul utilizatorilor de Instagram. Pe locul 2 se clasează Oana Cuzino iar pe cel de-al treilea il găsim pe Valentin Bosioc. Următoarele locuri sunt ocupate de Bogdan Hriscu (locul 4) și Carmen Brumă (locul 5).
Social Media Stars Index – categoria Gaming
5
În ceea ce privește categoria Gaming, lucrurile nu s-au schimbat foarte mult. Locul 1 este deținut în continuare de Maxinfinite iar pe locul 2 se clasează iRaphahell. În schimb, de această data, locul 3 este ocupat de către Andrei Obret care este urmat de Gannicus96 pe locul 4.
Despre metodologie
Prezența fiecărei persoane pe platformele de socializare a fost punctată după două criterii: anvergura canalului/paginii și engagementul fanilor. Pentru o reprezentare echilibrată a celor trei platforme de socializare, fiecare indicator a fost calculat raportând fiecare dimensiune la maximul platformei.
În anvergura canalului au fost luate în calcul numărul de fani/followeri/subscriberi dar și numărul de mențiuni de către fani (în cazul Facebook) și numărul de vizualizări pentru fiecare clip (în cazul Youtube). Indexul de volum pe platforma a rezultat în urma însumării celor doua dimensiuni.
Pentru calculul engagement-ului unui cont a fost calculată mai întâi care este ponderea numărului de comentarii și distribuiri față de numărul de aprecieri la nivel de piață. Pentru fiecare cont a fost multiplicat numărul de distribuiri și comentarii cu indexul mediu al pieței, însumate rezultatele cu numărul de aprecieri al contului, obținându-se astfel un număr de puncte de engagement pentru fiecare cont. Indexul de engagement a fost calculat raportând numărul de puncte al fiecărui cont la numărul maxim de puncte per platformă.
Ierarhizarea conturilor pe fiercare platformă a fost făcuta însumând indexul de engagement cu cel de anvergură și raportându-l la maximul numărului de puncte al platformei respective. În acest mod, indexul fiecărei platforme a avut o pondere de 1/3 în indexul final.
Calculul indexului total a fost realizat prin însumarea indecșilor pentru fiecare platformă unde persoana este prezentă.