În contextul unor cerinţe din ce în ce mai exigente privind eficienţa energetică şi utilizarea eficace a materialelor, izolaţia termică şi construcţiile uşoare devin tot mai importante. Spuma BASF Basotect® oferă soluţii economice şi personalizate pentru utilizarea energiei şi a materialelor într-un mod care permite conservarea resurselor. Aceasta asigură un consum de energie redus, un nivel scăzut al emisiilor de CO2 şi un stil de viaţă corect din punct de vedere ecologic. Domeniul construcţiilor şi transporturilor beneficiază cel mai mult de potenţialul acestui material termoizolant uşor, care sporeşte eficienţa enegetică: în prezent, spuma Basotect este utilizată din ce în ce mai mult pentru sistemele de energie solară termală, sistemele de aer condiţionat şi trenurile de mare viteză.
Spuma cu celule deschise bazată pe răşină melaminică are un set unic de proprietăţi: datorită materialului său de bază, spuma este ignifugă (DIN 4102 B1), abrazivă şi poate fi utilizată la temperaturi de până la 240°C, păstrându-şi proprietăţile pe parcursul unui interval larg de temperaturi. Datorită structurii cu celule deschise, spuma este uşoară (9 g/l), fonoabsorbantă, flexiblă chiar şi la temperaturi scăzute şi termoizolantă. Spumele convenţionale şi ariile lor de aplicare sunt definite de obicei doar printr-o proprietate principală, pe când spuma Basotect oferă diverse combinaţii de proprietăţi care permit clienţilor să o utilizeze ca soluţie versatilă, de înaltă calitate, pentru aplicaţii eficiente din punct de vedere energetic, asigurând avantaje de la procesare până la utilizarea finală.
Izolarea eficientă a sistemelor de energie solară
Pentru sectorul construcţiilor materialul oferă avantajul unei conductivităţi termice reduse, de sub 0,035 W/m*K, şi al unei performanţe sporite de izolare ce rezultă de aici. Rezistenţa materialului la temperaturi ridicate şi uşurinţa procesării oferă un avantaj suplimentar comparativ cu spumele izolatoare convenţionale. Prin această combinaţie de proprietăţi, Basotect creşte eficienţa sistemelor de energie solară termică. În astfel de aplicaţii, spuma izolează colectoarele de pe acoperişuri, conductele care transportă căldura şi rezervoarele de căldură.
De exemplu, producătorul internaţional de sisteme de încălzire Viessmann, Germania, utilizează acum Basotect pentru izolarea colectoarelor solare. Spuma se fixează pe pereţii laterali şi pe spatele colectoarelor orizontale, pentru ca acestea să capteze cât mai multă energie solară. Spuma oferă o performanţă de izolare bună pe o durată îndelungată de timp, chiar şi la temperaturi ridicate, având o influenţă pozitivă asupra schimburilor de aer la nivelul colectoarelor în diferite condiţii meteorologice. Practic, spuma nu emite substanţe volatile care ar putea bloca radiaţiile solare, şi de exemplu, aburirea panourilor de sticlă ale colectoarelor, reducând astfel eficienţa sistemului de energie solară. Spuma Basotect facilitează asamblarea colectoarelor şi izolarea conductelor: este flexibilă, fără fibre şi poate fi tăiată cu precizie, la dimensiunea şi forma dorite.
Presiune stabilă a aerului, fără scăderea temperaturii, pentru sisteme de aer condiţionat
Spuma BASF pe bază de raşină melaminică este punct de plecare şi pentru noi concepte energetice în aplicaţiile din domeniul construcţiilor industriale: producătorul de sisteme de etanşeizare şi izolare Hanno® din Germania utilizează acum spuma Basotect pentru a reduce pierderile de energie în centrele de calcul. Camerele din astfel de centre, cu dulapuri pentru servere, sunt adesea dotate cu pardoseli false sub care sunt introduse cablurile. Aerul rece, care este destinat răcirii serverelor, se pierde însă prin deschizăturile destinate trecerii cablurilor în pardoseală.
Pentru a elimina această punte termică, Hanno a dezvoltat spuma izolantă de etanşeizare Clima-Tect®. Utilizarea unui înveliş protector, oferă spumei BASF capacitatea de a sigila aproape ermetic aceste spaţii. Astfel, pierderile de aer din pardoselile false pot fi reduse cu până la 99,9%, iar temperatura şi presiunea aerului rămân stabile. Costurile legate de aerul condiţionat sunt, de asemenea, reduse cu până la 10%.
Trenuri uşoare şi de mare viteză
Combinaţia dintre eficienţa energetică, siguranţă şi confort este esenţială şi în alt domeniu în care acum se utilizează Basotect: trenurile de mare viteză. Conceptele inovatoare de construcţie uşoară a trenurilor sunt foarte căutate, deoarece construcţiile uşoare determină o utilizare mai eficientă a energiei, asociată cu viteze mai mari. Datorită combinaţiei dintre greutatea redusă, eficienţa termică şi acustică sporită, şi proprietăţile ignifuge, există numeroase aplicaţii pentru spuma pe bază de raşină melaminică în construcţia trenurilor.
Spre exemplu, este utilizată pentru tavane, pereţi sau decoraţiuni interioare laminate. Bucăţile tăiate cu precizie sunt livrate în pachete şi aplicate direct în procesul de fabricaţie a trenurilor. Datorită flexibilităţii sporite şi uşurinţei procesării acestui material, o instalare complexă poate fi realizată într-un timp foarte scurt. Spuma uşoară Basotect contribuie la reducerea consumului energetic în cadrul operaţiunilor curente. Reducerea greutăţii tavanului şi pereţilor coboară centrul de greutate al vagonului şi îmbunătăţeşte nivelul de siguranţă şi confort în timpul călătoriilor.
Însă mai presus de toate, spuma BASF respectă standardele stricte privind măsurile de siguranţă împotriva incendiilor în domeniul feroviar. Spuma Basotect nu se topeşte şi nu curge când intră în contact cu flăcările, ci se carbonizează cu uşoare formări de fum. În cadrul testelor privind comportamentul ignifug, potrivit reglementărilor naţionale şi internaţionale, Basotect a obţinut cele mai bune rezultate din categoria substanţelor organice. Sortimentul Basotect UF atinge cel mai înalt nivel de siguranţă, HL3, în concordanţă cu standardul EU privind protecţia împotriva incendiilor pentru trenuri, EN 45545.
Spuma Basotect, utilizată pentru trenuri în Marea Britanie şi Japonia
Două exemple de trenuri de mare viteză în construcţia cărora s-a utilizat Basotect: trenurile din flota 395, construite de Hitachi pentru linia feroviară Southeastern din Marea Britanie şi noul Shinkansen E5, construit de East Japan Railway, care va face legătura între capitala Japoniei, Tokyo, şi nordul insulei Honshu.
Trenurile flotei 395 circulă pe ruta High Speed 1, prima linie feroviară de mare viteză din Marea Britanie, care face legătura între Londra şi coasta de Sud-Est. Spuma uşoară este utilizată în construcţia pardoselilor, pereţilor şi conductelor de aer condiţionat din tavan, pentru izolare fonică şi termică. Acest lucru reduce în mod semnificativ costurile operaţionale cu aerul condiţionat ale trenurilor.
Trenul japonez Shinkansen este cunoscut pentru viteza foarte mare cu care circulă şi pentru siguranţa sporită pe care o oferă. Noul tren E5, care circulă între Tokyo şi Shin-Aomori, va fi cel mai rapid tren din generaţia Tohoku Shinkansen. Se estimează că această linie va începe să opereze din decembrie 2010, împreună cu Shinkansen E2. Noul Shinkansen E5 va începe să circule din martie 2011. E5 va fi dotat cu tehnologie de înclinare şi va circula cu o viteză de 320 km/h pe o rută cu multe tuneluri, în 2013. De aceea s-a utilizat spumă uşoară şi ignifugă Basotect pentru tavan, pardoseală şi colţurile pereţilor. În cadrul mai multor teste privind izolaţia termică şi fonică, materialul BASF a obţinut rezultate mai bune decât fibra de carbon. Astfel, Basotect susţine conceptul de design al East Japan Railway privind reducerea nivelului de zgomot şi vibraţii în interiorul trenului. Acest lucru sporeşte nivelul de confort şi siguranţă pentru pasagerii care călătoresc cu trenuri de mare viteză.