Acordul va oferi marilor plătitori de taxe din regiune capacitatea de a se conforma cu noile reglementări legale
Sovos, furnizor global de software pentru taxe, anunță extinderea parteneriatului cu PwC România, fapt ce va permite distribuirea soluției software dezvoltată de Sovos pentru raportarea SAF-T. Acordul va face posibilă ofertarea unei soluții complete acelor companii care sunt obligate să se conformeze cu noile reglementări.
Mai mult de 50 de companii din regiune cu care lucrează PwC România vor folosi metodologia de raportare furnizată de tehnologia Sovos, odată cu aplicarea de la 1 iulie 2022 a obligațiilor de raportare financiar-fiscală SAF-T pentru marii contributori.
Schimbarea în sistemul de raportare a taxelor a fost determinată de nevoia de a diminua, la nivelul Uniunii Europene, deficitul în colectarea de TVA, exprimat prin diferența dintre veniturile actuale și cele estimate din taxa pe valoarea adăugată. Instrumentele legale precum fișierul standard de audit fiscal cunoscut ca Standard Audit File for Tax (SAF-T) au ca obiectiv evitarea pierderii unor sume ce trebuie colectate din TVA. Introducerea în România a acestei raportări are ca scop transformarea modului în care datele financiare, inclusiv cele legate de taxare, sunt declarate și verificate de autoritățile fiscale.
Fișierul SAF-T, un format standardizat de tip XML conține informații exportate din sistemele contabile și are menirea să îmbunătățească detectarea erorilor permințând auditorilor să acceseze informații într-un format ușor de parcurs.
Deși obligativitatea SAF-T datează încă de la începutul anului 2021, abia din data de 1 iulie 2022 utilizarea acestei declarații fiscale este obligatorie pentru marii plătitori de taxe care au fost exceptați până acum. Calendarul actual de implementare a noului sistem de raportare presupune obligativitatea declarării în format SAF-T pentru companiile medii de la 1 ianuarie 2023 și pentru cele mici de la 1 ianuarie 2025. Pentru a ușura tranziția către acest nou format de raportare, cele mai multe companii din regiune vor apela la parteneri precum PwC care nu doar le vor diminua eforturile în acest proces, dar vor garanta totodată conformitatea, datorită soluțiilor tehnice precum cea propusă de Sovos.
“Pe măsură ce România continuă eforturile de a reduce deficitul din TVA, conformitatea cu noul sistem SAF-T va fi o povară pentru multe companii. Suntem încântați să colaborăm cu PwC România pentru a oferi o soluție companiilor afectate de aceste schimbări”, explică Marc Hobell, Regional VP Sales, Europe la Sovos. “Deși se consideră că SAF-T va aduce beneficii plătitorilor de taxe prin facilitatea raportărilor, în practică, conformitatea cu noul sistem este un proces dificil. Tehnologia noastră, împreună cu capacitatea extraordinară a PwC România de a acoperi un portofoliu vast de companii din regiune vor aduce însă un beneficiu real, de impact, la nivelul tuturor afacerilor care trebuie să treacă prin acest proces. Colaborarea cu parteneri de asemenea calibru este extraordinară pentru Sovos ajutând totodată la extinderea prezenței noastre la nivel european. Suntem nerăbdători să facem următorii pași în cadrul acestui parteneriat și să sprijinim cât mai multe companii din regiune în acest proces”.
”Prin implementarea SAF-T, România face un pas important către modernizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și către digitalizarea instituției pentru a îmbunătăți capacitatea de colectare a TVA și a altor taxe. Experiența altor state din Uniunea Europeană arată că procesul de colectare a taxei pe valoarea adăugată s-a îmbunătățit considerabil datorită tehnologiei și a reformelor locale și, drept urmare, deficitul din colectarea TVA a scăzut. Împreună cu Sovos, ne sprijinim clienții să simplifice procedurile de confirmitate cu SAF-T și, de asemenea, să obțină beneficiile maxime din tehnologie”, spune Daniel Anghel, Partner și TLS Leader în cadrul PwC Romania.