Analiza ultimului Sondaj de Audienta Radio (SAR), realizat in perioada 11 ianuarie 2010 – 2 mai 2010 la nivel national (urban si rural), releva o serie de distorsiuni ale indicatorilor de audienta pentru mai multe posturi de radio in mediul rural, comparativ cu seria de date ale sondajelor anterioare (perioada 2004-2009).
La aceasta situatie s-a ajuns in urma solicitarii unor posturi comerciale care fac parte din Asociatia pentru Radio Audienta (ARA) de a se reduce bugetul pe 2010 al acestui program de cercetare, ca urmare a scaderii semnificative a veniturilor din publicitate. In toamna anului trecut ARA a analizat mai multe solutii, optand pentru reducerea esantioanelor pe care se realizeaza fiecare dintre cele 3 sondaje de audienta programate in acest an. Din pacate, aplicarea acestei solutii a condus la diminuarea reprezentativitatii esantionului din mediul rural si la distorsionarea datelor de audienta pentru aceste zone, ca efect al urmatoarelor schimbari metodologice:
a) Cea mai mare reducere a fost aplicata esantionului din mediul rural, care a fost redus de la 2000 la 1000 persoane (in conditiile in care acesta ar fi trebuit sa aiba un volum de aproximativ 3400 persoane intr-o reprezentare strict proportionala la nivel national);
b) Esantionul pentru mediul urban a fost diminuat mult mai putin comparativ cu cel rural – iar cel pentru Bucuresti a fost mentinut la acelasi nivel – ca urmare a faptului ca posturile comerciale sunt interesate mai ales de aceste piete. Ca atare, datele de audienta trebuiau mentinute la un nivel de acuratete cat mai ridicat;
c) Reducerea esantionului pentru mediul rural a dus, inevitabil, la o diminuare semnificativa (cu aproximativ o treime) a punctelor de esantionare, respectiv a numarului de localitati rurale in care s-au efectuat interviuri. Ca rezultat, sondajul de audienta a acoperit prea putine zone rurale, in conditiile in care diversitatea ascultarii posturilor de radio este destul de mare in aceste zone si nu poate fi corect estimata pe baza unor interviuri realizate intr-un numar mult prea mic de localitati;
d) Reducerea drastica a esantionului pentru mediul rural a impus aplicarea unor factori de ponderare mult mai mari, in multe cazuri dubli fata de sondajele anterioare.
Societatea Romana de Radiodifuziune considera absolut legitima sustinerea unor interese comerciale de catre posturile private. Cu conditia ca aceste interese sa nu conduca la solutii metodologice care genereaza distorsiuni ale datelor de audienta. Din pacate, argumentele prezentate mai sus ne indreptatesc sa consideram ca s-a ajuns exact intr-o situatie de acest gen in ceea ce priveste rezultatele SAR pentru mediul rural. In aceste conditii, conducerea Societatii Romane de Radiodifuziune a decis sa solicite ARA discutarea acestei situatii si gasirea unor solutii pentru repetarea in toamna a sondajului de audienta in mediul rural. Ne exprimam convingerea ca toti membrii ARA isi vor asuma acest demers absolut necesar, considerand ca dreptul publicului de a avea la dispozitie date corecte despre audienta posturilor de radio este incontestabil.
{mosloadposition user10}