Odată cu limitarea accesului la magazinele fizice în lunile aprilie-mai ale acestui an, atenția românilor s-a îndreptat către cumpărăturile online. Creșterea traficului magazinelor online a determinat business-urile să facă schimbări în ceea ce privește bugetele de promovare și a canalelor de marketing folosite pentru a se adapta cererii. Astfel, în lunile aprilie-iunie 2020, peste 60% dintre magazinele online au declarat că au înregistrat creștere în vânzări, arată un sondaj efectuat de agenția de marketing online MTH Digital.
Business-uri din Fashion, Home & Deco, Beauty, IT & C sau Puericultură au văzut oportună creșterea bugetelor de marketing online pe principalele canale de promovare. 40% dintre magazine declară că au crescut bugetele de Google Ads, iar 37.5% că au crescut bugetele de Facebook Ads pentru a scala rezultatele bune înregistrate după declararea stării de urgență în România.
“Magazinele online au fost și sunt în continuare o resursă importantă pentru clienții lor și au existat și cumpărători exclusiv offline care au migrat spre cumpărăturile online. Faptul că publicul țintă a fost mai prezent în online în această perioadă a determinat o creștere a competiției, iar pentru a se evidenția în fața clienților afacerile au investit mai mult pentru vizibilitate, trafic și vânzări”, explică Anca Toma, Head of Digital MTH Digital.
În acest peisaj competitiv, doar 22% dintre magazinele online au oprit complet campaniile Google Ads și 15% au renunțat la promovarea prin Facebook și Instagram Ads. Aceste decizii s-au datorat și altor situații generate de pandemie – 53% dintre magazinele online s-au confruntat cu probleme legate de aprovizionare și refacerea stocurilor, dar și cu nevoia de restructurare a echipei. Doar 15% dintre afacerile cu prezență digitală au considerat că rezultatele promovării online au scăzut semnificativ, însă nevoia de a reduce bugetul de promovare a fost, pentru 25% dintre acestea, cea mai mare problemă din ultimele 3 luni. Odată cu creșterea bugetelor de promovare și a competiției pe anumite nișe, costurile generate de campaniile Google Ads și Facebook Ads au crescut și ele – peste 40% de magazine online au observat creșteri în costul mediu per click (CPC) din aceste canale.
Campaniile de discount, cel mai folosit instrument de promovare în perioada pandemiei
Pentru a veni în întâmpinarea potențialilor clienți cu cea mai bună ofertă în această, perioadă, magazinele online au apelat la campanii de reduceri. 50% dintre retailerii online au mizat pe promoții speciale, în timp ce 21.8% au comunicat mesaje empatice cu provocările din această perioadă sau și-au promovat beneficiile utile în contextul pandemiei.
“Transportul gratuit și rapid și plata cu cardul au fost esențiale în comunicarea din ultimele 3 luni pentru că au reprezentat o necesitate pentru clienții magazinelor online. A fost, însă, și mai important ca magazinele online să comunice astfel de beneficii cât mai eficient, pe cât mai multe canale online pentru a fi primii în percepția clienților. Astfel că au avut de câștigat business-urile care au comunicat integrat, atât prin campanii Google și Facebook Ads, cât și prin email marketing, affiliate marketing, platforme de marketing automation, LinkedIn și chiar platforme mai noi precum TikTok” continuă Anca Toma.
25% dintre magazinele online participante la studiul MTH Digital spun că au ales să adauge în portofoliu produse căutate în această perioadă (măști, dezinfectante, combinezoane ș.a.m.d.), iar 31.25% au mizat pe produse noi din categoriile de produse deja comercializate pentru a menține interesul clienților la un nivel ridicat. “Magazinele online care nu aveau deja, la izbucnirea pandemiei, un brand puternic construit, vizibilitate și brand awareness mari au fost puse în dificultate de competiția puternică din online. Cu toate acestea, adaptarea la context a susținut o creștere pentru majoritatea afacerilor din e-commerce. 12% dintre ele au adăugat beneficii și funcționalități noi pe site-uri precum plata în rate sau livrare în 24H și 56% au venit cu noi produse în portofoliu, relevante pentru publicul lor țintă”, completează Anca Toma.