feroviar la nivel national si regional
Deschiderea către concurență a sistemelor naționale și regionale de transport feroviar este susținută de 71% dintre cetățenii UE. Sprijinul total este de peste 60 % în toate statele membre, cu excepția a două (Țările de Jos și Luxemburg). 78 % dintre cetățenii UE sunt de părere că o concurență mai mare va fi în beneficiul călătorilor.
Conform unui sondaj special Eurobarometru, mai puțin de jumătate dintre europeni sunt mulțumiți de propriile sisteme feroviare (46 %), deși gradul de satisfacție s-a îmbunătățit față de 1997 (41 %). Nivelul de satisfacție variază de la 67 % în Finlanda până la 18 % în Bulgaria, fiind în general destul de scăzut în statele membre din Europa Centrală și de Sud-Est (Republica Cehă, Ungaria, Slovenia, Slovacia, Polonia, România, Bulgaria și Grecia).
Pentru majoritatea europenilor, deschiderea către concurență va avea o influență pozitivă în ceea ce privește prețul biletelor (72 %), calitatea serviciilor pentru călători la bordul trenurilor (71 %), confortul și curățenia trenurilor (70 %), frecvența trenurilor (68 %), punctualitatea trenurilor (66 %), modul în care sunt administrate întreprinderile feroviare (63 %) și numărul de stații sau rute care vor fi deservite (62 %).
Majoritatea absolută a europenilor se așteaptă ca o concurență mai mare pe piața feroviară să fie benefică pentru părțile interesate individuale, precum călătorii (78 %), operatorii feroviari privați (68 %) și salariații operatorilor de transport feroviar (55 %).
În fine, 70 % din cetățenii UE doresc ca în urma sporirii concurenței să beneficieze de servicii feroviare minimale, similare celor ale companiilor aeriene low-cost, iar 43 % doresc dezvoltarea de servicii premium (mâncare, filme, ziare etc.). De asemenea, aproape două treimi (65 %) dintre europeni doresc mai multe modalități de achiziționare a biletelor (de exemplu online, prin intermediul telefoanelor inteligente sau la bord).
Etapele următoare
În lunile următoare, Comisia Europeană intenționează să adopte un nou pachet de măsuri, denumit „cel de-al patrulea pachet feroviar”, având ca scop deschiderea către concurență a piețelor interne de transport feroviar de călători, reducerea timpului necesar introducerii pe piață a materialului rulant (prin consolidarea rolului Agenției Europene a Căilor Ferate) și îmbunătățirea guvernanței în sectorul infrastructurii feroviare (pentru a consolida eficiența exploatării feroviare și a ameliora concurența).
Context
Peste jumătate dintre europeni (55 %) utilizează trenurilor naționale sau regionale: cel puțin săptămânal (6 %), de mai multe ori pe lună (4 %), de mai multe ori pe an (19 %) sau cel mult o dată pe an (26 %). Mai mult de patru din zece europeni nu au folosit niciodată acest tip de trenuri (45 %).
Puțin peste patru din zece europeni (41 %) utilizează trenuri suburbane: cel puțin săptămânal (7 %), de mai multe ori pe lună (5 %), de mai multe ori pe an (13 %) sau cel mult o dată pe an (15 %). Aproape șase din zece europeni nu au folosit niciodată acest tip de trenuri (59 %).
Principalul motiv pentru care călătorii folosesc trenurile naționale sau regionale îl constituie călătoriile de agrement (70 %); doar câțiva dintre călători menționează că merg cu trenul la muncă sau la cursuri (10 %) sau în călătorii de afaceri (10 %).
Atunci când europenii care nu călătoresc cu trenul niciodată sau cel mult o dată pe an sunt întrebați ce îmbunătățiri i-ar încuraja să facă acest lucru, mai mult de patru din zece menționează scăderea prețurilor (43 %). Alte îmbunătățiri sunt menționate mult mai rar: rețele mai bune, cu mai multe rute sau stații (20 %), călătorii mai rapide (17 %), servicii mai fiabile (16 %), trenuri mai confortabile și mai curate (16 %) și servicii mai frecvente (14 %). Aproape trei respondenți din zece dintre cei care nu călătoresc niciodată sau rareori cu trenul au menționat în mod spontan că nimic nu i-ar putea încuraja să facă acest lucru (28 %).
Aproape jumătate dintre europeni (46 %) sunt mulțumiți de actualul sistem feroviar național și regional din țara lor. Cu toate acestea, o proporție semnificativă răspund că nu sunt mulțumiți (36 %).
Majoritatea europenilor (71 %) sprijină deschiderea către concurență a sistemului feroviar național și regional cu condiția ca toți operatorii să fie obligați să respecte aceleași standarde de siguranță.
Pagini Utile
● //ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb_special_399_380_en.htm#388