Literatura despre mediu și educația ecologică devin subiecte preferat de părinți și copii
Peste o treime dintre părinți declară că în ultimele 3 luni copiii lor au citit cărți despre natură și mediul înconjurător, arată un sondaj efectuat recent de către editura Didactica Publishing House. De asemenea, 57% dintre respondenți spun că își doresc ca pe lista de lectură de la școală să fie incluse și subiecte care abordează subiecte de ecologie și mediu, în contextul în care peste 70% dintre aceștia spun că discută acasă cu cei mici îndeosebi despre reciclare și despre protejarea mediului prin acțiuni simple, cum ar fi protejarea plantelor și animalelor, conservarea habitatului lor natural etc.
După exemplul personal, părinții respondenți la acest sondaj au nominalizat cărțile ca fiind resursa principală atunci când își doresc să discute cu cei mici despre probleme legate de protecția mediului. Astfel, 57% dintre aceștia au folosit poveștile pentru a aborda subiectul reciclării, necesitatea economisirii resurselor sau folosirea mijloacelor de transport alternative pentru a limita poluarea. Pe lângă acest subiect, părinții își doresc ca în lista de lecturi școlare să fie incluse și cărți ce abordează teme sociale sau culturale, titluri contemporane, de actualitate, dar și clasici.
Pentru a veni în întâmpinarea cititorilor – copii și părinți -, tot mai interesați de subiectul educației pentru mediu, în ultimii doi ani, editura Didactica Publishing House a derulat un proiect european care a presupus publicarea a 16 titluri despre mediu și ecologie. Astfel, prin intermediul unor ilustrații atrăgătoare și a unei abordări ludice, cititorii au făcut cunoștință cu noțiuni precum încălzire globală, efect de seră, poluare, reciclare, regenerare urbană, consum responsabil și multe altele.
Poveștile deschid emoțional, te fac curios: te întrebi cum va continua totul. Vor reuși Marc și sora sa construiască o centrală hidroelectrică? Va strânge Abdi suficient de mulți bani pentru fântâna din Somalia, va trece Amina examenul de înot? Și așa mai departe. Poveștile conduc și la întrebările științifice. Este apoi important să rămâi în concret, să te concentrezi pe esențial. Un lanț de molecule de apă poate fi exemplificat de un lanț de copii care se țin de mână. Expresivitatea și analogiile sunt importante. Și mai presus de toate: umorul. Există întotdeauna aspecte amuzante în povești, iar dacă zâmbești, nervii din fața ta îi transmit creierului tău că ești bine. Și astfel se creează contextul pentru învățare, a precizat Susanne Orosz, autoarea cărții Există apă în deșert?
Ne-am dorit să abordăm subiecte actuale, cu care copiii se întâlnesc tot mai des pe măsură ce cresc. Observă efectele poluării la fiecare pas. Prin urmare, acest proiect a venit natural și ne bucurăm să vedem că își îndeplinește obiectivul de a fi un instrument pentru părinți și cadre didactice. Titlurile selectate în acest proiect oferă idei de activități, sfaturi practice, simple, ce pot fi adoptate în rutina zilnică a familiei sau a clasei. Și, pe lângă faptul că-i învață pe copii să reducă impactul asupra mediului, îi învață și despre empatie, despre colaborare, prietenie, dezvoltându-și abilitățile sociale și chiar de leadership prin intermediul poveștilor. Iar accesibilitatea informației se datorează atât autorilor și ilustratorilor, cât și traducătorilor care au reușit să transpună cărțile într-un limbaj adecvat pentru copii, a precizat Florentina Ion, fondator al editurii Didactica Publishing House.
Titlurile din proiectul Literatură Europeană pentru Copii despre Ecologie și Mediu însumează 48.000 de cărți pentru copii cu vârste cuprinse între 3 și 10 ani. La traducerea acestor titluri în limba română au contribuit traducători cu experiență în traduceri literare pentru copii: Ivona Berceanu, Anca Măgurean, Andreea-Ileana Pop, Elisabeta Ursu, Daniel Voicea. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Europa Creativă, iar detalii suplimentare despre acestea sunt disponibile aici: https://www.edituradph.ro/carti-copii-carti-despre-protejarea-mediului.
*Sondajul menționat a fost realizat în perioada 15-18 martie 2024, online. Au răspuns la întrebări 361 de persoane, părinți care achiziționează cărți, 67,9% locuitori în mediul urban, cei mai mulți cu vârste cuprinse între 3-6 ani – 37,7%, respectiv 7-10 ani – 27%, și 0-3 ani – 23%. Restul respondenților au copii cu vârsta peste 11 ani.