Peste 80% dintre părinții care le citesc copiilor consideră că exemplele pozitive din cărți pot influența mult și foarte mult comportamentul copiilor, iar respectul pentru ceilalți și față de mediu se numără printre subiectele pe care părinții și-ar dori să le regăsească în cărțile pe care le achiziționează, arată un sondaj efectuat de editura Didactica Publishing House în rândul cititorilor. 57% consideră că aceste subiecte ar trebui abordate și la școală, mai arată datele citate.
93% dintre respondenții unui sondaj realizat online recent de editura Didactica Publishing House în rândul părinților spun că discută cu copiii despre subiecte legate de ecologie și protejarea mediului înconjurător. 93% dintre respondenți au menționat că discuțiile despre mediu au fost inițiate prin exemplul personal, iar aproape 60% au folosit și cărțile pe această tematică pentru a aprofunda noțiunile menționate. 84% și-au exprimat intenția de a cumpăra cărți legate de ecologie și educația pentru mediu.
Mai mult, în ceea ce privește oportunitatea de a discuta despre mediu cu copiii, 56% consideră că orice vârstă este potrivită pentru acest lucru, în creștere cu 10% față de anul trecut, când editura a derulat un sondaj similar. 37% sunt de părere că vârsta potrivită pentru primele discuții pe acest subiect este 3-5 ani și doar aproximativ 6 procente consideră că abia după începerea școlii ar trebui abordat acest subiect.
Prin intermediul cărților și al personajelor cu care se identifică sau empatizează, copiii nu devin doar conștienți de problemele legate de protejarea mediului, ci învață cu ajutorul acestora cum își pot aduce aportul la a face schimbări în fiecare zi, astfel încât planeta să fie un mediu curat și sigur. Ilustrațiile reprezintă o componentă importantă, care completează povestea și au un impact semnificativ mai ales pe segmentul de vârstă 3 – 7 ani, reprezentând un factor de decizie atunci când este ales un titlu. Editura noastră derulează un proiect amplu pe acest segment, ce a presupus publicarea a 16 titluri de ficțiune pe tema educației ecologice, scrise de autori din spațiul european, a precizat Florentina Ion, CEO și fondator Didactica Publishing House.
Printre temele majore incluse în cele 16 titluri incluse în acest proiect se află schimbările climatice, influența oamenilor asupra naturii, importanța protejării animalelor pe cale de dispariție în special, dar și a animalelor în general, risipa excesivă de resurse, poluarea în toate formele sale, punând accent pe schimbările pe care oricine le poate face în stilul de viață pentru a contribui la reducerea impactului negativ pe care îl avem asupra planetei.
În top 5 cele mai căutate cărți ce fac parte din proiectul Literatură europeană pentru copii despre ecologie și mediu se numără: seria Luna și pădurea magică, Ziua în care am salvat planeta, Secretul micilor grădinari, Barnabe vindecă planeta, Blu în misiune în jurul lumii.
Fiecare dintre cele 16 titluri are un mesaj special, iar accentul este pus pe ceea ce putem face fiecare dintre noi, indiferent de vârstă, pentru a contribui la un mediu înconjurător mai curat. De altfel, această componentă a făcut ca titlurile din proiect să fie preferate și de educatori și învățători pentru a organiza acțiuni la clasă în cadrul Săptămâna Verde, asigurând instrumentele necesare pentru a activități interactive și distractive, de învățare prin joc, a mai menționat Florentina Ion.
Cele 16 titluri însumează 48.000 de cărți pentru copii cu vârste cuprinse între 3 și 10 ani. 2.000 dintre acestea sunt destinate școlilor și grădinițelor, care le primesc cu titlu gratuit, obiectivul editurii fiind de a oferi resurse pentru a demara proiecte de educație pentru mediu în unitățile de învățământ respective. La traducerea acestor titluri în limba română au contribuit traducători cu experiență în traduceri literare pentru copii astfel încât acestea să reflecte cât mai exact în limba română mesajul și atmosfera create de autorul fiecărui titlul. Aceștia sunt: Ivona Berceanu, Anca Măgurean, Andreea-Ileana Pop, Elisabeta Ursu, Daniel Voicea. Proiectul este cofinanțat prin programul Europa Creativă.
Cele 16 titluri publicate în cadrul acestui proiect sunt:
1. Barnabe descoperă planeta – Gilles Bizouerne (Franța)
2. Barnabe vindecă planeta – Gilles Bizouerne (Franța)
3. Misiunea Planeta – Maud Fontenoy (Franța)
4. Luna și Pădurea magică, vol 1: Bufnița cu o cheie în cioc – Usch Luhn (Germania)
5. Luna și Pădurea magică, vol 2: Un secret în gheruțe de pisică – Usch Luhn (Germania)
6. Luna și Pădurea magică, vol 3: – Usch Luhn (Germania)
7. Secretul micilor grădinari – Lina Laurent (Suedia)
8. Respirus – Roberto Prual-Reavis (Franța)
9. Ziua în care am salvat planeta – Emmanuelle Lepetit (Franța)
10. Blu în misiune în jurul lumii – Sophie de Mullenheim (Franța)
11. SOS Protectorii Oceanelor: Atacul cu plastic – Gael Aymon (Franța)
12. SOS Protectorii Oceanelor: Capcana din adâncuri (Franța)
13. Domnul Caracatiță și vecinii nedoriți – Barbara Rose (Germania)
14. Încotro zbori, micuță barză? – Maren von Klitzing (Germania)
15. Frige planeta – Sandrine Dumas Roy (Franța)
16. Există apă în deșert? – Susanne Orosz (Germania)
Detalii suplimentare despre titlurile ce abordează teme de educație pentru mediu pot fi consultate aici.
*Sondajul a fost realizat în perioada 15-18 martie 2024, online. Au răspuns la întrebări 361 de persoane, părinți care achiziționează cărți, 67,9% locuitori în mediul urban, cei mai mulți cu vârste cuprinse între 3-6 ani – 37,7%, respectiv 7-10 ani – 27%, și 0-3 ani – 23%. Restul respondenților au copii cu vârsta peste 11 ani.