Sondajul a fost realizat în perioada 27 noiembrie – 2 decembrie 2012
Centrul de Sociologie Urbană şi Regională (CURS) şi Grupul de Studii Socio Comportamentale Avangarde SRL au realizat, în exclusivitate pentru TVR, un sondaj de calibrare pentru exit-poll-ul pe care îl vor realiza în 9 decembrie 2012.
Ce vor alegătorii de la noul Guvern
La întrebarea referitoare la măsurile care ar trebui adoptate, în primul rând, de către noul Guvern al României, după alegerile din 9 decembrie, participanţii la sondaj au răspuns: crearea de noi locuri de muncă (40%), creşterea pensiilor (20%), creşterea salariilor (10%), combaterea corupţiei (8%).
Preferinţele politice, cu şapte zile înaintea votului
Potrivit sondajului*, pentru Camera Deputaţilor, 57% dintre cei chestionaţi şi-au manifestat intenţia de vot pentru reprezentanţii USL, 17% pentru ARD, 15% pentru PP-DD, 5% pentru UDMR. Aceleaşi cifre au fost înregistrate şi pentru Senat.
În opinia celor chestionaţi, indiferent de opţiunea politică exprimată în sondaj sau de prezenţa lor la vot, USL va câştiga alegerile parlamentare din 9 decembrie cu un procent de 63%, faţă de 10% cât ar obţine ARD, 9% cât ar reveni PP-DD şi 2% – UDMR.
Interes şi prezenţă la vot
28% dintre respondenţi s-au arătat foarte interesaţi de alegerile parlamentare din 9 decembrie, 39% – interesaţi, 20% – puţin interesaţi, iar 12 % – foarte puţin interesati sau deloc.
Potrivit sondajului, prezenţa la vot va fi de 49 de procente.
De unde îşi iau telespectatorii informaţia politică
Conform sondajului de calibrare, PRO TV este postul de televiziune de la care cei chestionaţi se informează de obicei (cel mai des) despre situaţia politică, cu un procent de 23%. Topul este completat de Antena 3 cu 21%, TVR şi Realitatea TV cu câte 12% şi Antena 1 cu 11 procente.
Sondajul a fost realizat în perioada 27 noiembrie – 2 decembrie 2012, pe un eşantion de 4.957 de respondenţi, cu vârste de 18 ani şi peste. Universul de eşantionare a fost populaţia adultă, neinstituţionalizată a Romaniei (din ţară).
Marja maximă de eroare la nivelul întregului eşantion este de +/-1,4% la un nivel de încredere de 95%.
Consiliul de Administraţie (CA) al SRTv a decis, în şedinţa din 28 noiembrie 2012, achiziţionarea serviciilor de realizare a unui exit-poll. În urma unei proceduri de achiziţie publică lansate de TVR, Centrul de Sociologie Urbană şi Regională (CURS) şi Grupul de Studii Socio Comportamentale Avangarde SRL au fost alese să realizeze pentru Televiziunea Română sondaje de opinie pre-electorale şi un sondaj la ieşirea de la urne.
Decizia a fost aprobată de CA cu unanimitate de voturi şi vine în întâmpinarea îndeplinirii misiunii TVR de informare a publicului, conform Legii 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea SRTv şi SRR.
Campania electorală pentru alegerile parlamentare 2012 se desfăşoară la SRTv pe canalele TVR 1, TVR Internaţional şi la studiourile teritoriale, până în data de 8 decembrie 2012.
* Procentele au fost calculate excluzîndu-i pe cei care nu au răspuns, cei care sunt nehotărâţi sau care nu ar vota.
Despre sondaj:
Tip de eşantion: probabilist, multi-stadial, stratificat în funcţie de mediul de rezidenţă (urban şi rural), judeţe, mărilea localităţilor urbane, cu selecţie aleatore a secţiilor de votare în cadul localităţilor, a gospodăriilor în cadrul localităţilor şi a respondenţilor în cadrul gospodăriilor.
Mod de intervievare: faţă-în-faţă la domiciliul respondenţilor, folosind un chestionar elaborat de CURS şi Avangarde în colaborare cu TVR.