• EBITDA a crescut cu 13% ajungând la 123,4 milioane €
• NAV a crescut cu 1.8% ajungând la 1,25 miliarde €
• Nivelul global de ocupare a centrelor comerciale din portofoliu a crescut cu 0,4% ajungând la 96.3%
• Vânzările în cadrul centrelor comerciale din portofoliu au crescut cu 0,5% în Europa şi cu 16,6% în Brazilia (în reali)
Sonae Sierra, specialistul internaţional în centre comerciale a înregistrat în anul 2010 un Profit Net Total de 8,7 milioane €, comparativ cu o pierdere de 111 milioane € în 2009. Această schimbare pozitivă în Profitul Net Total s-a produs mai ales pe fondul creşterii cu 35% a Profitului Net Direct în 2010 şi cu 68% a Profitului Net Indirect în anul 2010, consecinţă a flexibilităţii şi a eficienţei operaţionale în ceea ce priveşte activele companiei, cât şi a reducerii ratei de recuperare a profitului.
Rezultatele obţinute reflectă succesul strategiei de internaţionalizare a companiei, care a încheiat anul cu un portofoliu de 51 de centre comerciale operaţionale, situate în şapte ţări, cu o supfrafaţă totală închiriabilă (GLA) de peste 2 milioane m². În 2010, centrele comerciale Sonae Sierra au primit în total peste 431 milioane de vizitatori.
Veniturile Directe din Investiţii au înregistrat o creştere de 15 miliioane €, comparativ cu anul anterior, reprezentând o creştere de la 212 milioane € la 227 milioane €, echivalentul unei creşteri de 7,0%. Această diferenţă pozitivă reflectă mărirea portofoliului prin inaugurarea în 2009 a centrelor comerciale Manauara (Brazilia) şi Loop5 (Germania), deschiderea centrului comercial Leiriashopping şi extinderea centrului Parque D. Pedro (Brazilia) în 2010, precum şi dezvoltarea organică a centrelor noastre care a compensat parţial vânzarea centrului comercial Alexa (Berlin, Germania), unde Sonae Sierra şi-a păstrat calitatea de administator, rămânând, de asemenea, acţionar minoritar în cadrul centrului comercial Mediterranean Cosmos (Grecia). Aceste exemple ilustrează strategia companiei de reciclare a capitalului. De asemenea, Sonae Sierra a finalizat vânzarea centrului comercial LeiriaShopping către Sierra Portugal Fund la preţul de 92 milioane €.
EBITDA a înregistrat o creştere de 13%, atingând în acest moment 123,4 milioane €, faţă de 108,8 milioane € în 2009. Creşterea nu este numai rezultatul deschiderii centrelor comerciale menţionate anterior, ci reflectă şi sporirea eficienţei prin eforturile de a limita costurile în toate activităţile companiei.
Portofoliul Sonae Sierra’s a prezentat în 2010 o performanţă pozitivă comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2009. În Europa vânzările au crescut cu 0,5% (+1,8% în termeni like-for-like), iar în Brazilia cu 16,6% (+ 10,1% în termeni like-for-like), evoluţie ce reflectă avântul economiei braziliene.
În ciuda impactului firesc a situaţiei economice asupra gradului de ocupare şi de închiriere din sectorul de retail imobiliar, Sonae Sierra a înregistrat un Nivel Global de Ocupare a portofoliului de 96,3%, ceea ce reprezintă o creştere de 0,4% comparativ cu 2009.
Valoarea Generată de Proprietăţi a fost pozitivă pentru prima dată după anul 2008, ceea ce s-a datorat unei bune performanţe operaţionale, în ciuda creşterii ratei de recuperare a profitului în Portugalia şi în Grecia.
Indicatori valorici
Sonae Sierra măsoară performanţa în primul rând pe baza schimbărilor în Valoarea Activelor Nete (NAV) la care se adaugă dividendele distribuite. Compania calculează NAV conform liniilor directoare publicate în 2007 de INREV (European Association for Investors in Non-Listed Real Estate Vehicles), asociaţie din care face parte şi compania Sonae Sierra.
Pe baza acestei metodologii, Sonae Sierra a înregistrat la 31 decembrie 2010 o valoare a indicelui NAV de 1.251 miliarde €, în creştere cu 1,8% comparativ cu valoarea de 1.228 miliarde €, înregistrată la sfârşitul anului 2009.
Consolidarea portofoliului
În 2010 Sonae Sierra şi-a continuat strategia de dezvoltare şi extindere, deşi şi-a adaptat calendarul de dezvoltare la evoluţia pieţelor financiare şi de retail. În 2010 Sonae Sierra a avut în construcţie trei noi centre comerciale şi alte 7 proiecte în diferite stadii de dezvoltare în Portugalia, Italia, Germania, Grecia, România şi Brazilia.
Pe piaţa portugheză, Sonae Sierra a finalizat o serie de proiecte de extindere şi modernizare, inclusiv renovarea centrului comercial Vasco da Gama, printr-o investiţie de 2,5 milioane €. Astfel, centrul comercial a fost modernizat în concordanţă cu designul modern care defineşte întreg portofoliul Sonae Sierra, precum şi cu noile standarde în ceea ce priveşte oferta comercială.
Centrul comercial Estação din Viana do Castelo a fost extins, suprafaţa totală de închiriabilă mărindu-se astfel cu 1.100 m².
În Spania, Sonae Sierra a modernizat trei centre comerciale: Plaza Mayor din Malaga, Luz del Tajo din Toledo şi Parque Principado din Oviedo.
În Italia compania Sonae Sierra este implicată într-o serie de proiecte, unul dintre acestea fiind extinderea centrului comercial Airone din Padova, proiect care implică extinderea suprafeţei totale închiriabile cu 1.900 m². Un alt proiect în derulare, a cărui inaugurare este programată în noiembrie anul viitor, este centrul Le Terrazze din La Spezia, cu o suprafaţă de închiriat de 30.500 m², reprezentând o investiţie de peste 125 milioane €125.
Tot în anul 2010, Sonae Sierra a continuat să se implice activ în dezvoltarea centrului comercial Adora Mall din Craiova, primul centru comercial şi de petrecere a timpului liber din zonă. Centrul comercial are o suprafaţă totală închiriabilă de 59.000 m².
Creşterea economică din Brazilia, în contrapondere cu piaţa europeană, a exercitat o influenţă pozitivă asupra activităţii companiei Sonae Sierra. Evenimentul principal de pe piaţa braziliană este inaugurarea extinderii centrului comercial Parque D. Pedro din Campinas de la sfârşitul anului trecut. Investiţia s-a ridicat la 9 milioane €, iar suprafaţa totală închiriabilă s-a mărit cu 5.400 m². La fel de importantă este demararea lucrărilor de construcţie la Boulevard Londrina (Brazilia), un centru comercial ce va totaliza o suprafaţă totală închiriabilă de 47.800 m² şi o investiţie de 97 milioane €. Conform programului, centrul comercial va fi inaugurat anul acesta, cu o investiţie totală de 62 milioane €.
Recunoaşterea internaţională
Sonae Sierra a primit în 2010 o serie de premii naţionale dar şi internaţionale. Compania Sonae Sierra a primit premiul Best Retail Developer pentru Portugalia, Spania şi Italia, decernat de Real Estate Awards, o iniţiativă a revistei Euromoney, publicaţie internaţională de vârf din domeniul financiar-bancar.
Pentru a cincea oară, compania Sonae Sierra a fost confirmată ca lider în domeniul Responsabilităţii Climatice Corporatistă în cadrul ACGE Sectoral Index 2010, publicat de către Euronature, Centrul pentru Legislaţie de Mediu şi Dezvoltare Durabilă, întărind astfel recunoaşterea pe plan naţional şi internaţional în ceea ce priveşte angajamentul companiei în domeniul dezvoltării durabile.
Compania Sonae Sierra a fost distinsă cu premiul pentru Corporate Sustainability în cadrul European Business Awards. Premiul este atribuit companiilor europene pentru cea mai bună strategie şi cele mai bune rezultate în domeniul sustenabilităţii şi a responsabiltăţii corporatiste.
La ediţia 2011 a ICSC European Shopping Centre Awards, ICSC (The International Council of Shopping Centres) a acordat companiei Sonae Sierra premiul pentru cel mai bun proiect de modernizare pentru centrul comercial Valecenter Shopping Centre (Italia). Compania Sonae Sierra a fost de asemenea premiată cu titlul de Best Developer of the Year, la Construir Awards, ediţia 2010.
Centro Colombo, cel mai mare centru comercial din Portugalia a primit distincţia Best Shopping Centre la Hipersuper Awards ediţia 2010. Nu în ultimul rând, Sonae Sierra a fost premiată la categoria Best Risk Training Programme în cadrul premiilor European Risk Management, o iniţiativă a revistei britanice Strategic Risk, prin care se premiază cele mai bune şi inovatoare strategii din domeniul gestionării riscurilor. Premiul acordat reprezintă recunoaşterea eforturile depuse de compania Sonnae Sierra în domeniul dezvoltării unei culturi a siguranţei şi sănătăţii muncii în întreaga companie şi în centrele sale comerciale, mai precis prin intermediul Proiectului Personae.