cu 20% mai mult anul precedent
• In 2009, venitul direct a crescut cu 4%, ajungand la 311.2 milioane Euro
• In aceeasi perioada, profitul net a crescut cu 6%, ajungand la suma de 180.3 milioane Euro
• Nivelul de ocupare al portofoliului de centre comerciale a ramas la 94.5%
• Valoarea activelor nete atinge 1.23 miliarde de Euro
• Valoarea activelor de pe piata gestionate a ajuns la 6.34 miliarde de Euro
• Doua noi centre comerciale inaugurate in Germania si Brazilia
• Amplasarea cu success a Parque D. Pedro Fund printr-o oferta publica
Sonae Sierra si-a consolidat in 2009 expansiunea si internationalizarea strategiei, inregistrand la finalul anului un portofoliu de 51 de centre comerciale in 7 tari cu o suprafata totala inchiriabila (GLA) de aproximativ 2 milioane metri patrati.
In 2009, profitul consolidat net al companiei (159.9 milioane Euro) a fost negativ comparativ cu rezultatele consolidate negative in valoare de €185.5 milioane, inregistrate in aceeasi perioada a anului precendent.
Profitul Net Consolidat obtinut in 2009 se datoreaza Rezultatului Indirect care este invers afectat de cresterile continue ale capitalizarii pietei in Europa. Acest lucru este cauzat de climatul negativ al pietelor din tarile cele mai dezvoltate, unde compania deruleaza afaceri. Acest context a condus la o crestere a randamentelor capitalizate aplicate în evaluari efectuate pe active în aceste tari, aceasta crestere implicand o reducere a valorii bunurilor corespunzatoare.
In ultimele luni ale anului 2009 s-a observat o reducere a ritmului de crestere a productiei si chiar daca in acelaşi timp au existat imbunatatiri operationale in portofoliul portughez si german, acestea au fost insuficiente pentru a compensa randamentul de crestere.
In Brazilia, activitatea operationala s-a imbunatatit continuu precum şi randamentele in scadere in ceea ce priveste unele active, ceea ce a permis echilibrarea efectului de randament in portofoliul european.
In 2009, Profitul Direct Net al companiei Sonae Sierra a atins €76.8 milioane (+20%), comparativ cu cele €64.1 milioane inregistrate in aceeasi perioada a anului 2008, datorita cumularii a trei factori: marirea portofoliului, eforturile de reducere a cheltuielilor in 2009 si scaderea ratelor dobanzilor.
Venitul Direct din Investitii este cu 4% mai mare decat in 2008 datorita in mare masura maririi portofoliului prin deschiderile care au avut loc in 2008 in Europa: Freccia Rossa, Plaza Mayor Shopping, Gli Orsi si Pantheon Plaza; in timp ce deschiderile din 2009 (Manauara – in Brazilia si Loop5 – Germania) au compensat scaderea serviciilor de dezvoltare prin numarul redus de proiecte în derulare.
Rezultatele Nete ale Companiei au atins €180.3 milioane in 2009, mai mult cu 6% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Valoarea activului net
Compania isi masoara performantele, într-o primă instanţă, pe baza schimbărilor în valoarea activelor nete (NAV), plus dividendele distribuite. Compania isi calculeaza NAV-ul pe baza liniilor directoare publicate în 2007 de către INREV (Asociaţia Europeană pentru investitori Vehicule Real Estate nelistate), asociaţie in care compania noastra este membru.
Pe baza acestei metodologii, NAV-ul Sonae Sierra, la 31 decembrie 2009, a fost € 1.23 miliarde de euro, care corespunde unui NAV per acţiune de € 37.78.
Doua centre comerciale inaugurate si alte trei aflate în constructie
Dezvoltarea companiei Sonae Sierra si strategia de expansiune continua, desi compania si-a ajustat timpii de dezvoltare la evolutia pietelor financiare si de comert cu amanuntul.
Dupa inaugurarea de succes din Brazilia a centrului Manauara Shopping (Manaus) din Aprilie 2009, compania a inaugurat in luna octombrie Loop5 (Weiterstadt, Germania), reprezentand o investitie de 265 milioane €, centrul comercial inregistrand peste un milion de vizitatori in doar doua saptamani, eveniment care confera incredere in performantele viitoare. In plus, compania a incheiat cu succes extinderea GuimarãeShopping, renovarea centrului comercial Colombo si Albufeira Shopping – Portugalia, dar si a centrului comercial Valecenter din Venetia.
La sfarsitul anului 2009, compania a continuat sa construiasca trei noi centre comerciale si are in planul de dezvoltare un total de 12 noi proiecte in Portugalia, Italia, Germania, Grecia, România si Brazilia.
In Portugalia, Sonae Sierra are in prezent in curs de dezvoltare proiectul Leiria Shopping (Leiria) – programata pentru inaugurare în martie 2010, in urma unei investitii de € 79 milioane de euro, iar in Italia compania tocmai a demarat lucrarile de constructie la Centrul “Le Terrazze” in La Spezia. Sonae Sierra Brazilia tocmai a inceput construirea Centrului Uberlandia Shopping – o investitie de € 62 milioane de euro, precum si extinderi ale Parque D. Pedro – in Campinas si Shopping Metrópole – Sao Bernardo do Campo.
Recunoasterea internationala în anul 2009
Pe parcursul anului 2009, Sonae Sierra a fost recompensata pentru capacitatea de management ca dezvoltatori si manageri de proiecte de mediu avansate pentru centre comerciale durabile. Printre premiile obtinute:
• Castigator pentru a patra oara a “Corporate Climate Responsibility: ACGE Sectorial Index” oferit de catre Euronatura
• Castigator al premiului “Quotidiano Immobiliare Daily Real Estate Award” in 2009 ca fiind cea mai buna societate comerciala in domeniul “Commercial Real Estate” din Italia
• Conceptul "Green Centre" a fost recunoscut drept excelent la premiile Comisiei Europene pentru Energie Durabila in Europa
• Castigator la premiile revistei “Euromoney Magazine” la sectiunea “Best Developer” in Portugalia si Spania
• Personae Project a fost votat ca fiind cel mai bun proiect la sectiunea European Best Risk Training Programme” la festivitatea “European Risk Management Awards”
· Proiectul Colombo Towers a fost considerat cel mai bun proiect de cladire de birouri din Portugalia in “Portuguese Real Estate Fair SIL”
Contul de profit si pierderile consolidate ale Sonae Sierra si Bilantul consolidat
(un-audited accounts)
{mosloadposition user10}