Implicarea Reţelei Centrelor Europene ale Consumatorilor – ECC Net în soluţionarea cazurilor referitoare la drepturile pasagerilor aerieni
Domeniul drepturilor pasagerilor aerieni rămâne un punct fierbinte pe harta plângerilor transfrontaliere. Cu ocazia aniversării a 20 de ani a pieţei unice europene, drepturile pasagerilor aerieni au fost definite ca fiind adevărate încercări pentru viitor.
Deoarece Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor – ECC Net este specializată în soluţionarea litigiilor transfrontaliere, tranzacţiile din sectorul drepturilor pasagerilor aerieni, fiind de cele mai multe ori de natură transfrontalieră, reprezintă inima activității Centrelor.
În ultimii ani, Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor – ECC Net a înregistrat o creştere constantă a numărului de plângeri din sectorul drepturilor pasagerilor aerieni. Din 2010, aproximativ 20% din activitatea reţelei a fost în legătură cu acest domeniu. Erupţia vulcanică din Islanda şi criza rezultată din închiderea spaţiului aerian al Uniunii Europene a constituit un punct de cotitură pentru Statele Membre şi un motiv de a lua în serios oportunitatea înfiinţării unor mecanisme de soluţionare alternativă a disputelor (ADR) în acest sector.
Existenţa unor mecanisme de soluţionare alternativă a disputelor funcţionale, este cheia obţinerii unui număr mare de soluţii satisfăcătoare pentru consumatori. Scopul recent realizatului raport al ECC Net este realizarea unei viziuni de ansamblu asupra situaţiei actuale privind existenţa mecanismelor de soluţionare alternativă a disputelor (ADR) din acest sector precum şi îmbunătăţirea cadrului legislativ.
Principalele rezultate
Soluţionarea alternativă a disputelor nu şi-a atins potenţialul maxim, în mod special în sectorul drepturilor pasagerilor aerieni.
Harta mecanismelor de soluţionare alternativă a disputelor arată diferenţe considerabile de la o ţară la alta, studiul arătând că nu există scheme ADR comune pentru statele membre UE, Islanda şi Norvegia. Acolo unde legislaţia nu le obligă, companiile aeriene nu participă la procedurile de soluţionare alternativă, deciziile nu sunt obligatorii, competenţa organismelor ADR şi baza legală a deciziilor variază semnificativ.
Mai multe state nu oferă opţiuni de soluţionare alternativă a disputelor în sectorul drepturilor pasagerilor aerieni. Precum în alte sectoare de activitate, organizarea unui mecanism ADR depinde de condiţiile oferite de legislaţia naţională, de organizarea administrativă, de gradul de reprezentare a consumatorilor etc., existente în fiecare stat.
Recomandări
Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor – ECC Net, luând în considerare rezultatele raportului, a elaborat recomandări precum şi un set de bune practici pentru dezvoltarea mecanismelor ADR în sectorul drepturilor pasagerilor aerieni, astfel:
– Cooperarea în schemele ADR a ECC Net şi a organismelor naţionale responsabile cu aplicarea drepturilor consumatorilor, în scopul de a:
o Asigura implementarea reglementărilor UE şi a furniza un ajutor eficient consumatorilor;
o Monitoriza sectorul drepturilor pasagerilor aerieni;
o A face sectorul drepturilor pasagerilor mai uşor de înţeles.
– Organismele de aplicare a schemelor ADR trebuie să cunoască foarte bine problemele legate de drepturile pasagerilor aerieni;
– Cooperarea le nivel tehnic între organismele ADR şi autorităţile naţionale
Domeniul drepturilor pasagerilor aerieni rămâne o încercare de trecut pentru viitorul pieţei unice europene. Scopul acestui raport este să arate că sunt încă foarte multe de făcut pentru a fi cu adevărat pregătiţi să asigurăm drepturile pasagerilor.
Raportul complet în limba engleză poate fi consultat aici:
//www.eccromania.ro/media/pdf/FINAL-WEB.pdf.
Mai multe informații despre sistemele de soluționare alternativă a disputelor în general puteți găsi aici:
//www.eccromania.ro/articole/informatii/teme/adr-solutionare-alternativa-dispute.